וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש מתנגד - אך השרים אישרו את חוק איסור צילום חיילים

המשנה ליועץ המשפטי התריע כי ההצעה שמבקשת לאסור על תיעוד פעולות צה"ל "לא עומדת במבחן חוקתי". ההצעה צפויה לעבור שינויים לאחר אישורה בקריאה טרומית, כך שמעמד העבירה של הפרעה לחייל יושווה לזו של הפרעה לשוטר במילוי תפקידו

צילום: בצלם, עריכה: ניב מעוז

(חיילים מכים פלסטיני בחברון במהלך מעצרו, בדצמבר)

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הביע היום (ראשון) את התנגדותו להצעת החוק שתאסור תיעוד של פעילות צה"ל בידי פעילי ארגוני שמאל ביהודה ושומרון. במכתב שהועבר ממחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים נכתב כי בהצעת החוק המקורית קיימים "קשיים חוקתיים של ממש".

אולם, חרף התנגדות היועמ"ש, ועדת השרים לחקיקה אישרה את ההצעה, שיזם ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו), וזו צפויה לעלות לדיון במליאת הכנסת בקריאה טרומית ביום רביעי הקרוב. השרים אישרו את הצעת החוק והצהירו כי הוועדה "מתנגדת לנוסח המקורי" אך תתמוך בהבנות שהושגו. עוד סוכם כי הצעת החוק תחזור לדיון בוועדה אחרי אישורה בקריאה טרומית במליאת הכנסת.

המשנה ליועמ"ש רז נזרי הסתייג במהלך הדיון מהצעת החוק ואמר כי "ההצעה כפי שהיא לא עומדת במבחן חוקתי. לאסור צילום של חיילים ולהגיד שזה פלילי - לא עומד במבחן חוקתי. יש אפשרות ללכת להצעה מדודה בהשוואה לשוטרים. הבעיה שהיא קובעת עונש מינימום. המשמעות היא שלא תהיה אפשרות שלא להגיע לרישום פלילי".

לקריאה נוספת:
המדינה ערערה על עונש לוחם מג"ב שהרג נער פלסטיני: "ירי לא מוצדק"
בוטל האישום נגד חיילים שירו למוות בנער פלסטיני: "אין סיכוי להרשעה"

פינויו של הנער הפלסטיני סמיר עווד שנהרג מאש צה"ל ברמאללה. דצמבר 2015. נאסר מוראר, בצלם, מערכת וואלה! NEWS
זירת הירי בנער סמיר עווד בבודרוס, ב-2013/מערכת וואלה! NEWS, נאסר מוראר, בצלם

ח"כ אילטוב מסר לאחר אישור ההצעה כי על המדינה מוטלת אחריות לספק לחיילים את התנאים המיטביים לביצוע תפקידם. "מבלי שיצטרכו לחשוש שארגון שמאל כזה או אחר יפיץ את תמונתם לשם עשיית שיימינג והטלת קלון עליהם". לדבריו, "הגיע הזמן לשים סוף להפקרות הזאת, לא יתכן שכל פעיל או ארגון שמאל, אשר נתמך על ידי ישויות זרות, יקבל גישה חופשית ויתעד באין מפריע את חיילי צה"ל בעת מילוי תפקידם".

שר הביטחון אביגדור ליברמן צייץ בטוויטר כי הוא מברך את ועדת השרים לחקיקה שאישרה את הצעת החוק שתאסור צילום של פעילות צה"ל "כדי להכפיש אותם". לדבריו, "חיילי צה"ל נתונים במתקפה מבית של עוכרי ישראל ותומכי טרור שמחפשים להשפיל לבזות ולפגוע בהם. נשים לזה סוף".

מנגד, תקפו באופוזיציה את אישור ההצעה. יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, מסרה בתגובה כי "לא ברור לאן מוכנים לדרדר חברי כנסת את המדינה בשביל ספינים נמוכים וכמה כותרות". לדבריה, "הצעת החוק הזאת מאיימת לגרור את ישראל למטה רק בשביל להכניס לכמה ארגוני זכויות אדם. אם יש בעיה עם המציאות שהכיבוש מייצר, צריך לנסות לשנות אותה ולא לנסות להסתיר אותה". יו"ר הסיעה ח"כ אילן גילאון הוסיף כי ההצעה "היא המשך מדיניות בת היענה של הממשלה בכל התחומים. במקום למנוע את התופעות הפסולות, להפיק לקחים ולחדד נהלים, בוחרת הקואליציה לקדם הצעת חוק אנטי חוקתית ואנטי דמוקרטית". ח"כ עאידה תומא-סלימאן הוסיפה כי "במקום סיום הכיבוש, מעמיקים את השליטה והכוחניות. אבל טוב אם יזכרו בממשלה זו כי עריצות ודיכוי לא מבחינים בין קו ירוק לאדום".

כפי שנחשף בוואלה! NEWS בשבוע שעבר משרד המשפטים והמשרד לביטחון הפנים הגיעו להסכמות עם ח"כ אילטוב, ולפיהן ההצעה תקודם בקריאה טרומית בלבד ולאחר מכן תעבור שינויים.

במסגרת שינויים אלה, עבירה של הפרעה לחייל בעת מילוי תפקידו תהיה מקבילה להפרעה לשוטר במילוי תפקידו שעונשה בחוק הוא עד שלוש שנות מאסר ולכל הפחות שבועיים. כיום, החוק אינו מתייחס להפרעה לחייל ספציפית, אלא לעובד ציבור, והעונש בחוק על עבירה זו היא שנת מאסר בלבד.

הנוסח הנוכחי של הצעת החוק קובע כי מי שיצלם, יקליט או יפיץ תיעוד של פעילות צה"ל לשם פגיעה ב"רוח החיילים", דינו חמש שנות מאסר - ואם התכוון לפגוע בביטחון המדינה, דינו מאסר של עשר שנים. אולם, בנוסח החדש לא תהיה התייחסות לצילום או הפצת החומרים של פעילות צה"ל.

(עדכון ראשון: 13:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully