אביעד גליקמן בוידאוקסט. מערכת וואלה, צילום מסך
אביעד גליקמן בוידאוקסט/צילום מסך, מערכת וואלה

"קוראים לי ברחוב 'זבל, אתה דובר' ומאחלים לי מוות. מעולם לא הייתה פה מכונת רעל כזאת נגד עיתונאים"

עודכן לאחרונה: 4.8.2022 / 22:47

על הביביסטים שתוקפים, האיום שקיבל על ילדיו והמאבטחים שהוצמדו לו. כתב המשפט של חדשות 13 אביעד גליקמן מסביר בריאיון לפודקאסט המכון הישראלי לעיתונות מדוע הוא לא מאמין למשה סעדה ולמה נתניהו יורשע בשוחד - וזה עדיין לא הופך אותו ל"דובר הפרקליטות". ראיון

לפני כחודשיים קיבל כתב המשפט של חדשות 13 אביעד גליקמן הודעה בפייסבוק בה נכתב: "אנחנו יודעים שאתה מסתובב בפארקים במודיעין עם הילדים. תמשיך להסתובב, אבל תיזהר, למה יש לך הרבה שונאים בתקופה האחרונה".

ההודעה המטרידה, אחת מיני רבות שמקבל גליקמן מאז החל משפט נתניהו אבל בוודאי אחת המפחידות שבהן, הובילה למאמר שכתב העיתונאי גידי וייץ - שתחקיר שלו בהארץ למעשה הוליד את החקירה שהביאה לתיק 4,000 - נגד ההסתה המתמשכת נגד העיתונאים שמסקרים את משפט נתניהו. וייץ הפנה אצבע מאשימה בעיקר כלפי אלי ציפורי, שנוהג להטריד ולצלם תקריבים של העיתונאים מחוץ לאולם ביהמ"ש, אבל ממש לא רק כלפיו.

בשיחה בפודקאסט "תיקטוק" של המכון הישראלי לעיתונות, מזהיר גליקמן מפני "מכונת הרעל" של נתניהו שעלולה לדבריו לגרום לפגיעה בעיתונאים, מסביר למה הכינוי שדבק בו "דובר הפרקליטות" אינו מוצדק ומסכים על כמה טעויות שלדעתו עשו שי ניצן ואהרון ברק. חלק קטן מהשיחה מובא כאן בכתב. האזינו לשיחה המלאה.

משה סעדה. קשת 12, צילום מסך
"טוב לו לחיים הפוליטיים". סעדה/צילום מסך, קשת 12
"בוא נסגור את זה אחת ולתמיד. הכינוי שהודבק לי על ידי החבורה הביביסטית מאז שהחלו תיקי נתניהו, הוא שאני מדברר את הפרקליטות וניזון מהדלפות משם. אז שיהיה ברור, אני בעד הדלפות. מכל כיוון אגב. אני ניזון מהדלפות"

בראיון לעמית סגל סגן ראש מח"ש לשעבר משה סעדה מתאר מצב בו מטייחים חקירות רק כדי לא לפגוע בתיקי נתניהו. מדובר בטענה חמורה ביותר שמתארת התנהלות עבריינית ממש. מה אתה חושב על הטענות?

"ההישג של עמית סגל במקומו מונח, אבל סעדה ערבב פה בין הרבה דברים. נתחיל מנושא רוני ריטמן, אני חושב שהפרקליטות טעתה בעניין הזה. ריטמן היה צריך לעמוד לדין בעיניי. ההחלטה של וינשטיין קודמו שסגר את התיק לגיטימית, אבל הם טעו. התנהלות המשטרה בפרשת אבו אלקיעאן הייתה שערורייה. אבל מה עושה סעדה? קישר את הכול לחקירות נתניהו. למה? סתם. כי זו טוב לו לחיים הפוליטיים, כי זה טוב לו לקבל במה בכל מיני מקומות".

אני מנסה להבין, לדעתך תרגיל החקירה שעשו לחפץ לא דורש בדיקה?

"בוודאי שדורש. והוא גם נבדק. אבל סעדה קצת הרבה טעה בעובדות. הוא דיבר על זה שהייתה אז ראשת מח"ש ובכלל הוא היה ממלא המקום, הוא דיבר על התרגיל ואני שמעתי גרסה אחרת. עשה סמטוחה. לא ראוי ולא יפה".

איכשהו לא הפתעת אותי בתשובה.

"להפך. הטענות של סעדה לא חדשות. הוא כבר לפני שנה וחצי בתצהיר לבג"ץ כתב אותן. אם מחר יבוא בכיר בפרקליטות יגיד דברים מטרידים אני לא אגיד אוטומטית שהכול נכון. אגיד שצריך לבדוק, ואבדוק. אבל כאן הדברים כבר נבדקו. כל זה הוא ניסיון לפגוע במשפט נתניהו".

אז למה לדעתך מכנים אותך דובר הפרקליטות?

"בוא נסגור את זה אחת ולתמיד. הכינוי שהודבק לי על ידי החבורה הביביסטית מאז שהחלו תיקי נתניהו, הוא שאני מדברר את הפרקליטות וניזון מהדלפות משם. אז שיהיה ברור, אני בעד הדלפות. מכל כיוון אגב. אני ניזון מהדלפות".

אתה עושה לעצמך הנחה. הטענה המרכזית היא שאתה לא מבקר את המערכת, גם כשהיא טועה. אני לא זוכר פרסום משמעותי שלך על הגוף הענק הזה, שטועה לא מעט.

"בוודאי שיש לו פאשלות".

אז מה הביקורת המרכזית שלך על הפרקליטות?

"יש לי הרבה. זמן החקירה שלוקח להם עד שמחליטים אם להגיש כתב אישום או לא. היו ניסיונות בעבר לתחום את זה בזמן, אבל כלום לא יצא מזה. לא יכול להיות שנפתחת חקירה והיא לא מסתיימת אחרי שנתיים שלוש. בניגוד לטענות המלעיזים שזה נעשה כדי לתפוס אנשים בגרון, אני חושב שזה פשוט חוסר יעילות ושמישהו שם צריך לתפוס את עצמו ולהחליט באופן ברור - שאם תוך שנתיים שלוש אין המלצות מחקירה - אז צריך לסגור את התיק. נושא נוסף שדורש תיקון מידי הוא הארכות המעצר. הרבה פעמים נעצרים אנשי ציבור ומקבלים באופן כמעט עיוור הארכת מעצר. אפשר למנוע דרכים לשיבוש חקירה לא על ידי הארכת מעצר ויש פתרונות הרבה יותר מידתיים".

צפו בראיון המלא:

תיק טוק אביעד גליקמן/מערכת וואלה

"חושש לגורל הדמוקרטיה הישראלית"

"אני חרד מהאפשרות שיהיה שימוע בכנסת וששופטים ייבחרו לפי שיקולים פוליטיים. זה פשוט אסור. זו פוליטיזציה של קודש הקודשים, של מערכת המשפט, זה בעיניי אחד הדברים הכי איומים שיכולים לקרות"

אתה שותף לחשש בשמאל שאם נתניהו ישוב לשלטון הוא יחליף את היועצת המשפטית לממשלה, יעביר פסקת התגברות מורחבת וישנה את חוק מינוי השופטים כך שיזומנו לשימוע בפני פוליטיקאים?

"ברור. זה לא אני אומר, תקשיב למה שהמועמדים בפריימריז בליכוד אומרים. הרי מה קורה עכשיו בליכוד הוא שככל שאתה תוקף יותר את מערכת המשפט ככה זה בעיניי המתמודדים סולל יותר את הדרך למעלה. יש בי חשש אמיתי לגורל הדמוקרטיה הישראלית".

למה בעצם שלא יהיה פה שימוע לשופטים כמו בחלק גדול מהדמוקרטיות, כמו בארה"ב?

"כשנהיה דמוקרטיה כמו ארה"ב נתחיל לדבר על מה צריך לעשות, וגם שם זה לא בסדר. אני חרד מהאפשרות שיהיה שימוע בכנסת וששופטים ייבחרו לפי שיקולים פוליטיים. זה פשוט אסור. זו פוליטיזציה של קודש הקודשים, של מערכת המשפט, זה בעיניי אחד הדברים הכי איומים שיכולים לקרות. כן, גם לוועדה לבחירת שופטים יש מגרעות כפי שראינו בפרשת אפי נווה, ויש בריתות, אבל אני לא מכיר שיטה אחרת טובה יותר".

איך לדעתך יסתיים המשפט?

"אני חושב שלתיקים יש ראיות חזקות, אני חושב שתיקי 1,000 ו-4,000 מאד חזקים, ודווקא תיק 2,000 יותר בעייתי מבחינת הפרקליטות".

לא תיק 4,000 הוא הבעייתי?

"נכון שעד המדינה שלמה פילבר בעייתי עבור הפרקליטות אבל הראיות לשוחד עדיין מאד חזקות".

עדותה של הדס קליין, העוזרת של ארנון מילצ'ן במשפט נתניהו, בית המשפט המחוזי ירושלים, 19 ביולי 2022. אולבייה פיטוסי, פלאש 90
"לא ראש ארגון פשע, עדה". קליין/פלאש 90, אולבייה פיטוסי

"עלייה מטורפת ברעל והשנאה"

"אני רואה את ההפגנות מול הבית של ליאת בן ארי. זו פרקליטה! להפגין מול תובעת שממלאת את התפקידה זו כבר בעיה, אבל המציאו דברים על הבן שלה, על אחותה שנפטרה, ולא רק עליה, וזה רק הולך ומתגבר"

בשיאה של העדות של הדס קליין, הקריאות נגד עיתונאים מחוץ לאולם בית המשפט הגיעו לשיא. אתה באופן אישי חושש מאלימות פיזית?

"שנגדי יכתבו מה שרוצים, אני באמת חסין, אבל כבר נתקלתי במקרים שאני הולך עם הילדים ברחוב, ונתקל בקללות לא נעימות והילדים שומעים את הדברים. אלו ילדים קטנים ששומעים קללות שהם ל אמורים לספוג. אני עיתונאי, לא נבחר ציבור. עיתונאים לא אמורים לספוג דברים כאלה".

מה צועקים לך?

"'זבל', 'אתה דובר', קללות, אמירות לא נעימות, אפילו הייתה לי הפגנה מתחת לבית. ביקורת בוודאי צריך וחובה לבקר אותי, וברשתות החברתיות אם צריך אני גם עונה. וזה בסדר גמור. אבל יש הבדל בין ביקורת לבין איחולי מוות וקללות.

"והייתה כמובן ההודעה שקיבלתי בה אמרו שיודעים איפה אני מסתובב בפארק במודיעין עם הילדים, שזה היה כבר באמת מוגזם.

"ברור שיש פה מכונה תעמולה והסתה שפועלת נגד עדים, נגד פרקליטים ונגד עיתונאים. אם אני עד במשפט נתניהו אני לא יודע אם אני לא חושב פעמיים אם להעיד. תראה מה עשו להדס קליין, מה עשו לדנה נויפלד (בכירה לשעבר במשרד התקשורת ד.ו.). סיקרתי את משפט קצב, משפט הירשזון, משפט אולמרט ומעולם לא נתקלנו בדבר כזה".

מה ההסבר שלך לזה, איך יכול להיות שלמכונה הזו יש 30 מנדטים?

"לא כל ה-30 מנדטים תומכים במכונת ההסתה, אבל יש אנשים, גם עיתונאים, שתומכים בהסתה הזו ברשתות החברתיות. שמגבירים את זה. אתה רואה את הקשר. צריך להגיד את זה, אנחנו במקום לא טוב. לאותה מכונת תעמולה שמייצרת פייק ניוז יש מטרה - להכשיר את הקרקע לקראת אי קבלה של פסק הדין. זו מכונת רעל. אני רואה את ההפגנות מול הבית של ליאת בן ארי. זו פרקליטה! להפגין מול תובעת שממלאת את התפקידה זו כבר בעיה, אבל המציאו דברים על הבן שלה, על אחותה שנפטרה, ולא רק עליה, וזה רק הולך ומתגבר. יש עלייה מטורפת ברעל והשנאה.

"מתישהו זה יגיע. נגיד שהכתובת הייתה על הקיר. ינסו לפגוע בפרקליט או עיתונאי וזה יקרה. כשאנחנו שומעים חברי כנסת שקוראים לצלאח א-דין ארגון פשע ונבוא עם אקונומיקה ונשטוף אותם, ואומרים שיפטרו את התובעים כי העזו להגיש כתב אישום. ואז נגיד איך לא עצרנו את זה.

"תגיד, נראה לך הגיוני שתובעת בתיק נתניהו הולכת כבר חודשים עם מאבטחים? שהיועמ"ש לשעבר היה צריך מאבטחים? שעדה בתיק צריכה מאבטחים? לא ראש ארגון פשע, עדה. וברור שהאש תופנה בהמשך גם נגד השופטים".

לך היו מאבטחים?

"לי היו כמה ימים מאבטחים, כן".

הרגשת שמגבים אותך בחברת החדשות?

"בהחלט. לגמרי. אם יש אירועים חריגים אני מודיע גם לעורך וגם למנכ"ל, ולאורך כל ההנהלות, גם הקודמות, גיבו ומגבים גיבוי מלא".

אלי ציפורי. תמר מצפי, גלובס,
"מכונת רעל חסרת תקדים". ציפורי/תמר מצפי, גלובס

גם אהרון ברק טועה

"כשמגיעים עם חשדות לשוחד מיני בקודש הקודשים של מערכת המשפט, אני מבין למה ניצן עשה את מה שעשה. לא יודע אם אני מסכים, אבל אני בהחלט מבין מאיפה זה בא"

מה חשבת על ההתגייסות של אהרן ברק לטובת נתניהו במסגרת עסקת הטיעון. בזמן שאתם מתגייסים להגן על מערכת המשפט, הוא נותן לו תו תקן.

"בעיניי הוא טעה, אבל זו לא טרגדיה גדולה".

ומה אתה חושב על הצילום שלו עם הספר של משה קצב.

"זו בעיניי טעות גדולה. מדובר באנס שהורשע בבית המשפט ויש פה אמירה מאד לא נכונה. לא הצלחתי להבין מה השיקולים שלו. אבל גם אם הוא טעה בשיקול דעת כזה או אחר, קורה".

דוח מררי שפורסם השבוע קבע שאין אינדיקציות לשתילת תוכנת מעקב ללא צו משפטי, אלא "רק" חריגות מהיתרים שניתנו, ושאיבת מידע שככל הנראה לא הועבר לחוקרים. מה אתה חושב על הטיפול העיתונאי של כלכליסט בפרשה?

"תראה, קודם כל מצאו חריגות, ואת זה צריך לזקוף לטובת כלכליסט, אבל הם לקחו את זה עשרה צעדים קדימה ותיארו בסדרת הכתבות שלהם מדינת משטרה, ומתברר שאין מצב כזה. אף אחד לא בולש סתם אחרי אזרחים ללא צו, אף אחד לא מדביק שלושה מנכ"לי משרדים בפגסוס. אין ספק שכלכליסט צריכים לעשות חשבון נפש גדול. ואגב, כשדובר על חדירה לטלפון של פילבר, אני פרסמתי את זה ואמרתי את המצב עובדתית. כשמגיעים סיפורים נגד הפרקליטות הם מתפרסמים בדיוק כמו אחרים".

השבוע פורסם שהשופטת לשעבר אתי כרייף תובעת את כתבת גל"צ הדס שטייף בסכום של ארבעה מיליון שקלים על פגיעה בשמה. מה אתה חושב על הפריצה שביצעה לטלפון הסלולרי?

"אני לא הייתי נוהג ככה, שכל אחד ייקח את זה לאן שהוא רוצה".

ומה אתה חושב על החסיון ששי ניצן נתן לה.

"כשמגיעים עם חשדות לשוחד מיני בקודש הקודשים של מערכת המשפט, אני מבין למה ניצן עשה את מה שעשה. לא יודע אם אני מסכים, אבל אני בהחלט מבין מאיפה זה בא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully