21 שנים אחרי, קשת שוב הוכיחה ניתוק כמו בערב "המסך המפוצל"

עודכן לאחרונה: 27.3.2023 / 10:47

21 שנים אחרי אותו ערב בו אסון כבד בלב ירושלים, סנסציה ספורטיבית ושיקול דעת לקוי יצרו יחד את אחד הרגעים הבלתי נשכחים שידעה הטלוויזיה הישראלית - מדינת ישראל קיבלה שידור חוזר

למעלה משעה ארוכה נמנעו מצופי הערוץ המרכזי והנצפה בישראל – קשת 12 – דיווחים מהדרמה הפוליטית ותמונות משטף המוחים שכבשו את איילון

"יצא לנו כבר להעביר לא מעט שידורים דרמטיים יונית, אבל אני חושב שאירוע בסדר גודל כזה עוד לא ראינו".

"כן דני, מדובר בהיסטוריה".

חילופי הדברים הללו של מגישת חדשות 12 לעמיתה דני קושמרו, נאמרו (אתמול) בשעה 22:48 בלילה ללא טיפת ציניות, מודעות או הבנה שגוף השידור בו הם פועלים כשל בשני המבחנים החשובים ביותר עבור ערוץ שידור מוביל - אי הבנת גודל האירוע ומעילה באחריותם הציבורית.

למעלה משעה ארוכה נמנעו מצופי הערוץ המרכזי והנצפה בישראל - קשת 12 - דיווחים מהדרמה הפוליטית ותמונות משטף המוחים שכבשו את איילון; בשעה שהמראה המהפנט של עשרות ואולי מאות אלפי מוחים במוקדים ברחבי הארץ - מאות אלפי האנשים שנותרו בבית נאלצו לצפות בדילמות של רותם סלע ויהודה לוי. מאוחר יותר, בחברה התגאו במתיחת המהדורה המרכזית עד 21:50 ובכך רק חשפו את העיוורון והניתוק מהרחוב ומהמתרחש.

קשת כמובן לא לבד, גם ברשת 13 עברו עם סיום המהדורה "המוארכת" עד 21:30 ל"הישרדות" במקום להמשיך בשידור מרעידת האדמה החברתית והמחאה. לזכות רשת 13 ייאמר ש"הישרדות" נחתכה מהר (בברייק הראשון שלה) ולא חזרה לאוויר.

האם מישהו בחברת החדשות שרק לפני שבועיים הכריזה על תעודת זהות חדשה וקמפיין שאפתני תחת הסלוגן "עיתונות חופשית" תהה במהלך אותן דקות ארוכות בהן התאספו אלפי המוחים הספונטניים באיילון: מדוע לעזאזל צופי הערוץ צריכים לצפות במשימת חסינות של גיא זוארץ?

רק בתאגיד השידור - כמה סימלי, זה שניצל ברגע האחרון מאיומי סגירה - הבינו שמדובר פה מסדר גודל אחר, והמשיכו לשדר ברצף את ההיסטוריה.

"המסך המפוצל", 2023. צילום מסך, צילום מסך
כאן חדשות, הערוץ היחיד שעלה לשידור בזמן אמת/צילום מסך, צילום מסך

ביום חמישי יש עובדה

ברגע פרוזאי אחד, בתמונה אחת, קרסה הפרדיגמה והאמת נחשפה: התברר שאבא ואמא בקשת ורשת אוהבים כסף, יותר ממה שהם שונאים דיקטטורה. נורא כמו שזה נשמע

אירוני, אך בדיוק כמו לנתניהו, גם למנכ"ל קבוצת קשת אבי ניר וליורם אלטמן מנכ"ל רשת 13 היו לא מעט נורות אזהרה ותחנות יציאה בדרך הארוכה מאז החל הליך ההפיכה המשטרית. רק השבוע דווח בוואלה על מחאה נרחבת ברשת על המשך מתכונת השידורים הרגילה המנותקת מהזרמים התת קרקעיים של החברה.

צריך לומר ביושר: למהפכה הזו הגיעו הערוצים המסחריים בישראל וחברות החדשות שלהם חבולים, מוכים ומוכנעים. המסר הכללי ששלט בטלוויזיה הישראלית בשלושת החודשים האחרונים היה "מהפכה משטרית? חשוב. אז הכנו לכם סדרת כתבות של תומכי ומתנגדי הרפורמה, וביום חמישי יש 'עובדה'".

וגם את זה צריך לומר: מנכ"לי הערוצים קיבלו בחודשים האחרונים החלטות ציניות שנבעו בעיקר משיקולים מסחריים ומאגו. קל להניח שגם מנהלי החדשות ספגו מהם מסר דומה: חדשות 13 נזכרה ב"אתוס העיתונאי" רק כשמגישי הימין עזבו אותה וכשערוץ 14 החל לנשוף בעורפה. גם בחדשות 12 האסימון נפל כשהבינו שלא לעולם חוסן, ובידול הוא צו השעה. למרבה הצער, הם הבינו זאת רק כשהאש ליחכה את שולי גלימתם.

חדשות 12 היו האחרונים לדווח על דרמת הפיטורים של שר הביטחון. הם היו עסוקים בשידור כתבה מוכנה מראש על עמדת טייסים בעניין ההפיכה המשפטית, ולא נתנו למציאות לחתוך את האייטם. רק אחרי דקות ארוכות, וכשהכתבה הסתיימה סוף סוף - זכו הצופים של יונית לוי לגלות מה התרחש בחוץ.

ברגע פרוזאי אחד, בתמונה אחת, קרסה הפרדיגמה והאמת נחשפה: התברר שאבא ואמא בקשת ורשת אוהבים כסף, יותר ממה שהם שונאים דיקטטורה. נורא כמו שזה נשמע.

לדרוש את הברור מאליו

החלטה על פריצה לשידור מחייבת הסכמה ותיאום בין מנכ"לי החדשות (הנחשבות מבחינה רגולטורית לישויות עצמאיות) וערוץ "האם". אך בשורה התחתונה, מי שמקבל את ההחלטה הוא מנכ"ל הערוץ. האם בחברות החדשות הבינו את גודל האירוע ובמקום לדרוש את הברור מאליו - המשך גל פתוח להתפתחויות כמתבקש - העדיפו לרדת משידור ולחזור הביתה בשלום; או שדווקא פנו ונענו בתשובה נוסח "באסה, 'גוף ראשון' היא הדרמה הכי נצפית שלנו, נפרוץ אחרי".

כך או כך, 21 שנים אחרי "המסך המפוצל". אותו ערב בו אסון כבד בירושלים, סנסציה ספורטיבית חריגה ושיקול דעת תקשורתי לקוי יצרו יחד את אחד הרגעים הבלתי נשכחים שידעה הטלוויזיה הישראלית - מדינת ישראל קיבלה אתמול שידור חוזר.

"נפנה עכשיו חלק מן המסך לטובת משחק הכדורגל שבעצם פרצנו בשידור הזה אל מחציתו. נמשיך לשדר גם את המשחק", אמר עודד בן עמי, אז תחת הזכיינית "טלעד", והותירה מיליוני ישראלים פעורי פה. חלקם חזו בו בשידור חי, אחרים למדו עליו במהלך הסערה הציבורית שהתעוררה בעקבותיו. זה קרה ב-2 במרץ 2002, כאשר על שני שליש מהמסך הוקרן והושמע דיווח מזירת הפיגוע בשכונת בית ישראל בירושלים, ובשליש מימין, ללא קול, נמשך השידור הישיר של משחק הכדורגל בין מכבי חיפה למכבי קרית גת.

"המסך המפוצל", שהפך לתמונה איקונית. צילום מסך, צילום מסך
"המסך המפוצל", שהפך לתמונה איקונית/צילום מסך, צילום מסך

לימים, סיפר מוני ברוש, כיום מנכ"ל בית"ר ירושלים ואז עורך שידורי הספורט וגם דובר טלעד, כי שוחח עם המנכ"ל עוזי פלד, שהנחה אותו: 'מוני, אני רוצה לעשות מסך מפוצל'.

"שאלתי בפליאה: מה? מסך מפוצל? והוא ענה: 'כן'. גם הסמנכ"ל והמפיק הראשי ניסו ולא הצליחו לשכנע אותו. ואז זה קרה", סיפר.

השנים חלפו והטלוויזיה המסחרית בישראל השתנתה מאז ללא היכר, אבל אתמול בערב קיבלנו ככל הנראה שידור חוזר.

והערה נוספת: חדשות 14 מיתגה את עצמה כ"ערוץ החדשות של ישראל", אבל אתמול, ברגעי האמת שהיה צורך לעבור בין מוקדי השידור השונים ולדווח מכל המוקדים שבהם התרחשו הארועים (והיו רבים כאלה) - ערוץ 14 הציגו שידור דל שבנוי ברובו על אולפן הפטריוטים. לא היתה שם חברת חדשות של ממש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully