וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חופש עיתונות נוסח ארה"ב

23.9.2006 / 0:07

עיתונאים שפרסמו ספר בדבר השימוש של שחקן הבייסבול בארי בונדס בסמים נדונו לשנה וחצי מאסר. הסיבה: סירבו לחשוף את המדליף

שופט בבית משפט פדרלי בארה"ב דן בסן פרנסיסקו בלילה שבין חמישי לשישי שני עיתונאים לשנה וחצי של מאסר בפועל. הסיבה: השניים סירבו לחשוף מי הדליף להם דיווחים מפרוטוקול שבו דן חבר מושבעים בפרשת סמים בספורט האמריקאי.

השופט ג'פרי וייט קבע כי שני העיתונאים, לאנס וויליאמס ומארק פיינארו וואדה, ייקנסו ויישלחו למאסר בפועל. העיתון שבו עובדים השניים, ה"סן פרנסיסקו כרוניקל", כבר הודיע שיערער על ההחלטה. פיינארו וואדה הודיע כי לא יחשוף תחת שום נסיבות את המקור.

הפרשיה, המכונה "פרשת באלקו", החלה לפני יותר משלוש שנים, כשספורטאים מפורסמים בארה"ב נחשדו כי נטלו סמים אסורים ממעבדה המתמחה בתזונת ספורטאים בקליפורניה. בין הספורטאים היו גם האתלטית מריון ג'ונס, שחקן הפוטבול ביל רומנובסקי והספורטאי הבכיר בחבורה, שחקן הבייסבול בארי בונדס. לאחר חקירות רבות הודו חלק מהספורטאים כי השתמשו בסמים, מה שנתן תפנית לפרשה. בונדס עצמו, אגב, מעולם לא הודה, מה שעורר את רצונם של גורמים רבים לגלות את האמת.

לפני כחצי שנה הוציאו וויליאמס ופיינארו-וואדה את הספר "משחק הצללים", ובו הם חושפים למעלה מ-1,000 מסמכים הקושרים את הספורטאים לפרשת באלקו. הספר מוצא קשר נסיבתי חזק לכך שבונדס, שאליו מפנה אמריקה את האצבע המאשימה, נטל סמים אסורים, ובהם הורמוני גדילה שעזרו לו להיות אחד השחקנים הטובים בהיסטוריה של הבייסבול.

בין העדויות המופיעות בספר מופיעה גם עדות סודית של בונדס, ובית המשפט הפעיל על העיתונאים לחץ לגלות מי הדליף להם את הפרוטוקולים מהחקירה. "המטרה שלנו היא לחשוף את האמת", אמר סגן התובע הכללי בארה"ב, דגלאס מילר, "אנחנו רוצים להגיע לאנשים הנכונים ולא לאסור את אלה שלא חטאו".

תחי הדמוקרטיה?

הבעייה, כמובן, נמצאת בשאלה היכן עובר הקו המגביל את חופש העיתונות במדינה המכנה את עצמה "הדמוקרטיה הגדולה בעולם". כשהשופט וייט לחץ על פיינארו וואדה לחשוף את האמת ושאל אותו "האם אתה מתכוון לקיים את הוראתי ולהגיע לבית הדין?", ענה לו העיתונאי: "לא. לא אהרוס את האתיקה שלי ואת הערכים לפיהם חונכתי להיות עיתונאי".

השופט וייט עצמו הסתמך על חוק משנת 1972, לפיו העיתונאים חייבים לשתף פעולה. "אין להם שום זכות להתחמק מבית המשפט, וכפי שכל אזרח צריך לסייע לעשיית צדק, כך גם הם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully