וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדינת ישראל VS ג'ון דוניסון, שלב ההוכחות

25.11.2012 / 16:20

מקרה כתב ה-BBC מסרב לגווע: לוואלה! ברנז'ה נודע כי משרד ההסברה בוחן אפשרות של שלילת תעודת העיתונאי של דוניסון, וכי ביום רביעי הקרוב ייערך לו שימוע בלשכת העיתונות

מדינת ישראל לא עוברת בשתיקה על תקרית ג'ון דוניסון, כתב ה-BBC ברצועת עזה שפרסם בחשבון הטוויטר שלו בשבוע שעבר תמונה שצולמה בסריה ובה נראית ילדה פצועה - תמונה שייחס בטעות לתוצאות מבצע "עמוד ענן". לוואלה! ברנז'ה נודע כי משרד ההסברה בוחן אפשרות של שלילת תעודת העיתונאי של דוניסון, וכי ביום רביעי הקרוב ייערך לו שימוע בלשכת העיתונות הממשלתית. במידה ותישלל תעודת העיתונאי תהיה משמעות ההחלטה בפועל הפסקת עבודתו בישראל ככתב ה-BBC בעזה ביהודה ושומרון.

כתב רשת BBC הבריטית ג'ון דוניסון היה בין הכתבים הפעילים ביותר בטוויטר במהלך פעולת צה"ל בעזה, והוא נהנה מאלפים רבים של עוקבים. תמונה אליה נחשף ברשת החברתית הועברה על ידו לעוקביו תוך שהוא מציין "שובר לב, הכאב בעזה". לאחר שהוסבה תשומת ליבו כי התמונה הוצאה מהקשרה המקורי הוא פרסם התנצלות בטוויטר, וכתב: "תמונה שהעברתי מעיתונאי אחר אתמול ומראה ילדה שנפגעה - לא הייתה מעזה כפי שטענתי אלא ככל הנראה מסוריה. אני מתנצל".

ביום רביעי הקרוב הוא יזומן לשימוע בלשכת העיתונות הממשלתית, ועימו גם ראש לשכת ה-BBC בישראל העיתונאי פול דנאהר. גורמים רשמיים בישראל רואים בשניים נציגים של רשת טלוויזיה שאינה אוהדת את ישראל, והשימוע נועד לאותת לראשי תחנה על חוסר שביעות הרצון מדיווחיה. כך למשל היה דנאהר אחד העיתונאים שהביאו למבוכה בחטיבת דובר צה"ל, אשר את המידע המגיע ממנה נוהגים כלי התקשורת בישראל לפרסם ללא בדיקה. דנאהר הצביע בחשבון הטוויטר שלו על כך שקצינה בחטיבה מסרה לכתבים זרים כי באחד מימי הלחימה נפצעו (were wounded) 111 ישראלים כתוצאה מידי החמאס, אולם למעשה 82 מהם היו נפגעי חרדה שלא נחשבים לפצועים. לזימונו של דנאהר לשימוע יש משמעות נוספת: הוא משמש בישראל כראש תא הכתבים הזרים, והוא חדש יחסית בתפקידו ומשמש בו חודשים ספורים בלבד. גורם בתא הכתבים הזרים אמר היום לוואלה! ברנז'ה כי יש חשש כי המדינה מנסה להעביר בצעד זה מסר מאיים לכתבים הזרים, באופן מרומז.

"ההתנצלות דוניסון אינה מספקת"

בתוך כך, מסר מאוד לא מרומז הגיע בשבוע החולף מצד חבר הכנסת כרמל שאמה הכהן, יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת. הוא הודיע כי יזום דיון על אודות האופן שבו מסקרת BBC את ישראל, ואף יפנה לחברות הכבלים והלוויין בדרישה "לבחון סנקציות כנגד הערוץ שבאופן עקבי משחיר את פני ישראל במגמתיות", כך לדבריו. לעניין ההתנצלות של דוניסון - הוא אמר כי היא "אינה מספקת". גורמים בשוק הטלוויזיה הטילו ספק ברצינותו של השר, שכן הוועדה בראשותו אינה צפויה להתכנס עד לאחרי הבחירות, והם מסרו כי משמעותה היא "דקלרטיבית כלפי רשת BBC בלבד".

במידה ואכן תישלל תעודת העיתונאי שלו ייתכן והמשמעות לכך תהייה הפסקת עבודתו בישראל. דנהאר, המתמחה בסיקור השטחים הפלסטיניים, לא יוכל ללא תעודת העיתונאי שלו לעבור בקלות מישראל לגדה המערבית או להיכנס לזה, כמו גם להיכנס לאירועים ממלכתיים ורשמיים של מדינת ישראל לעיתונאים זרים.

שלילה של תעודת עיתונאי על רקע אופי של סיקור עיתונאי הנה צעד חריג, והוא צפוי שלא לעמוד במבחן בג"צ. לפי ארבע שנים קבע פסק דין של בג"צ שלשכת העיתונות הממשלתית אינה רשאית לשלול תעודת עיתונאי בכפוף לאופי התכנים של העבודה העיתונאית - גם אם הוא גורם נזק תדמיתי לישראל. בג"ץ דחה אז עתירה של ארגון "שורת הדין" שדרש שהלשכה תשלול את תעודת העיתונאי של שארל אנדרלין, כתב הרשת הצרפתית FRANCE 2 שפרסמה את הכתבה לפיה חיילי צה"ל הרגו את מוחמד א-דורה.

מנהל לשכת העיתונות הממשלתית ניצן חן אישר לוואלה! ברנז'ה כי השבוע יתקיים לג'ון דוניסון שימוע בעקבות המקרה. ראש לשכת ה-BBC בישראל פול דנאהר סרב לשוחח עם וואלה! ברנז'ה בנימוק כי הוא ביום חופש, ותגובת תא הכתבים הזרים טרם התקבלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully