וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלוף בן: "עדיין נשמור דברים מיוחדים לדפוס, אבל הדגש יהיה בדיגיטל"

7.6.2012 / 17:00

תחת הסלוגן digital first השלים השבוע הארץ את אחד המהלכים הדרמטיים בתולדותיו והעביר את מרכז הכובד - האנושי והכלכלי - מהפרינט לאינטרנט. כצפוי, לא כולם במערכת מרוצים

השבוע החולף ייזכר בהיסטוריית רחוב שוקן כשבוע שבו השלים "הארץ" מהפך בלתי נמנע והפך מעיתון - לאתר אינטרנט שאפשר לקרוא במחשב, בטאבלט, בסמארטפון, וגם, למי שרוצה, על נייר. כמו כל ציון דרך היסטורי גם את הנוכחי צריך למתג, וב"קבוצת הארץ" מכנים את התפישה העצמית החדשה "digital first", הסלוגן שהשתרש כדי להוביל את המהלך וכדי להבהיר לאן נוטה מעכשיו כף המאזניים ואיך הדברים במערכת עובדים.

למרות שיש במערכת העיתון לא מעט עובדים המוסיפים לסלוגן גם "but not only" כאילו כדי להזכיר גם זירות אחרות, סדר העדיפויות החדש של "קבוצת הארץ" ברור: החל מעכשיו ובאופן רשמי העיתון המודפס הוא רק עוד פלטפורמה, ולעולם לא יחזור להיות המרכזית. אבל מי שמרגיש את השינוי באופן מידי הם לא הקוראים, אלא בראש ובראשונה הם העובדים בדסק החדשות ברחוב שוקן.

תפקידם של עורך העמוד ושל רכז המערכת - בוטל

"איחדנו את דסק החדשות של הפרינט והאינטרנט, ועכשיו יש דסק אחד שפועל 24 שעות ביממה, כאשר עיקר העבודה בו היא משמונה עד חצות", מתאר ראש חטיבת הדיגיטל של העיתון, ליאור קודנר, את מה שעומד בבסיס השינוי. "יש את החלק שאחראי על טיפול בכל הידיעות ועל הפעלת הכתבים ויש את מה שאנחנו מכנים 'פלטפורמות' שם אחראים על אריזת התכנים הללו לפרינט". במסגרת השינוי בוטל, למעשה, תפקידו של עורך העמוד ושל רכז המערכת. חדי עין יכלו להבחין השבוע כי הקרדיטים לעורכי העמודים הוסרו מדפי העיתון. מעתה ראש הדסק הוא זה ש'בונה' את העיתון המודפס בהתבסס על ידיעות שהוכנו במהלך היום עבור האתר. על העיתון המודפס עצמו עובדים פחות אנשים, שלושה או ארבעה, והם מהווים למעשה "סיבוב שני" של עורכים ומקבלים את הידיעות המוכנות.

"כל תפישת העבודה של הכתבים והעורכים השתנתה, וכך גם הקצב שבו הם עובדים", אומר קודנר בהתייחסו להשפעת השינוי על עבודת המערכת. "יש חשיבות רבה הרבה יותר למיידיות, ליווי של סיפורים, קצב זרימת התכנים למערכת. גם העבודה היא יעילה יותר, ולא יהיו עורכים שעובדים על אותו טקסט רק עבור פלטפורמה אחרת. מבחינתנו, מדובר במהפכה".

ואיך השינוי מתקבל במערכת?

"באופן מפתיע זה מתקבל די טוב. גם העורכים והכותבים הבינו בשנים האחרונות שגם מבחינתם האישית, העתיד שלהם וקהל שלהם, הם לא רק בפרינט. רוב האנשים ריאלים וזה עובר חלק – לא רק בקרב הצעירים".

"עובד על אייטם כטקסט מנותק מהקשרו, כי אין לך מושג לאן זה נכנס"

כצפוי, לא כולם בעיתון מסכימים עם קודנר. גורם במערכת העיתון אמר לוואלה! ברנז'ה כי השינוי בעבודת דסק החדשות השבוע התקבל בקרב העובדים די בתדהמה, ועורר תהיות חדשות בנוגע לאופיו העתידי של העיתון המודפס. "מבינים שיש פה קפיצת מדרגה ממשית בתפישה", אומר הגורם. "השינוי הזה הוא מאוד גדול, ויש לו השלכות גם מקצועיות וגם אישיות, על העובדים".

"ברמה המקצועית כמות העבודה העיתונאית שעורך או משכתב משקיע בעיתון - יורדת פלאים. הוא מקבל טקסטים שכבר נערכו עבור הפרינט, כך שלמעשה הם הופכים להיות קבלני ביצוע של עמודים - ולא עיתונאים. הם רק מסדרים את הפאזל", הוא אומר.

"אתה עובד על אייטם כטקסט מנותק מהקשרו כי אין לך מושג לאן זה נכנס, אז זה יהיה 300 מילה או 800 מילה – זו תפישה אחרת, זה שינוי בצורת העבודה שדי קשה להתרגל אליו. יש חולשות לזה שעורך מקבל טקסט מוכן לעיתון, והוא לא בקשר עם כתב ומקבל ממנו חומר גלם. זו לא פניית פרסה, אבל פנייה נורא חדה", אומר הגורם. "אבל השאלה לא עד כמה המשקל מהעיתון יורד, אלא האם זה רק מהלך בדרך למחוק את העיתון, כי העבודה עליו כיום היא ממש משנית".

"פעם האתר היה בעיקר ארכיון"

"אנחנו בשנת 2012, ואנחנו יודעים שיש לנו יותר קוראים בערוצים הדיגיטליים מאשר במהדורה המודפסת והמגמה ברורה", אומר עורך הארץ אלוף בן. "בימי חול אנשים רוצים לקרוא עיתונות מעל מסכים, ובסופי שבוע הם רוצים ידיעות מגזיניות יותר וארוכות. אנחנו נדרשים לענות לאתגר הזה". "הארץ היה מהעיתונים הראשונים שהיה לו אתר אינטרנט והוא העיתון הראשון שהתכנים שלו היו באינטרנט, אולם פעם הוא היה בעיקר ארכיון. כבר לפני 12 שנים הוחלט בקבוצת הארץ הוחלט שלא להקים מערכת נפרדת לאתר, כמו שהוחלט בידיעות אחרונות ובמעריב. דסק החדשות המאוחד נוצר מתוך מתוך כוונה שכל מה שנכתב יתפרסם בערוצים הדיגיטליים. אנחנו עדיין נשמור דברים מיוחדים לדפוס, אבל הדגש יהיה בדיגיטל".

"התהליך הוא ארוך, ואנחנו עדיין עוברים אותו", אומר בן בהתייחסו לאופן שבו מתקבל השינוי. "נכון שאנשים צריכים לעמוד בדד ליין אחר – אבל גם הם עצמם חיים באינטרנט כבר הרבה שנים, ולא מדובר בטכנולוגיה שהם לא מכירים. העבודה של הכתבים לא ממש השתנתה, מבחינתם אפילו יש להם יתרון. בעולם הפרינט קיים המושג 'אין מקום' שמתסכל אותם. בעולם האינטרנט הבעיה הזו קטנה יותר. שינוי מבנה הדסק הוא לא כזה קריטי", מוסיף בן. "הרי הדבר הבסיסי זה שאתה עובד עם טקסטים, תמונות ואינפו ומטפל בהם. הדבר הבסיסי הזה לא השתנה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"כופה תנאי עבודה של אינטרנט על אנשי הפרינט, ולא כולם מוכנים לזה"

אולם יש במערכת מי שרואה את הדברים בצורה מעט אחרת. "יש כאן פגיעה בתנאי העבודה", אומר הגורם במערכת. "אנשים עובדים בדסק ארבע משמרות בשבוע. הם עדיין עובדים ארבע משמרות, אבל מעכשיו זה לא מערכת של פרינט אלא של אינטרנט, אז יש 14 משמרות אפשריות ולא שש כי יש גם משמרת שישי בוקר ושבת בוקר. מי שרוצה יום חופשי מוותר למעשה על שתי משמרות, מה שלא היה בעיה בפרינט כי לא עובדים בבוקר. אנשים יצטרכו לעבוד בערבי חג, בשבתות בבוקר. זה כופה תנאי עבודה של אינטרנט על אנשי הפרינט, ולא כולם מוכנים לזה", אומר הגורם.

"יש תחושה שלצד זה שזה צעד גדול עבור קבוצת הארץ, העובדים עצמם מרגישים שזה קצת הונחת עליהם. פתאום אנשים הופכים להיות קבלני טקסט כי אין להם זמן לשום דבר. פעם היה אורך רוח עיתונאי, ויש תחושה שזה נעלם. אנחנו ממש רואים בעיניים את המגמות שעליהם מדברים כשמדברים על עתיד העיתונות".

עוד בנושא:
אחרי 3 שנים: גיליון "הארץ של הסופרים" לא ייצא השנה
היסטוריה בשוקן: מוסף "גלריה" יעבור לפורמט טבלואיד
"עכבר העיר" מציג: איחוד מערכות העיתון המודפס והאינטרנט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully