וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות השידור: יש תמורה לביטול האגרה

7.6.2015 / 16:01

דוח נציב הקבילות לשנת 2014 המתפרסם היום מגלה כי מספר התלונות שהגיעו לרשות השידור במהלך השנה החולפת נמוך בכמחצית מהתלונות בשנה שקדמה לה. הסיבה: הפסקה כמעט מוחלטת של גביית אגרה. ומה בכל זאת יש? עלייה במספר התלונות הנוגעות לתוכן ולשינויים בלוח השידורים

בניין רשות השידור. ראובן קסטרו
אין אגרה – אין תלונות/ראובן קסטרו

דו"ח נציב הקבילות לשנת 2014 המתפרסם היום (ראשון) מגלה כי מספר התלונות שהגיעו לרשות השידור במהלך השנה החולפת נמוך בכמחצית מהתלונות בשנה שקדמה לה. הסיבה: הפסקה כמעט מוחלטת של גביית אגרה.

מהדו"ח שהגיש נציב הקבילות דדי מרקוביץ עולה כי בשנת 2014 התקבלו 1,677 תלונות, לעומת 3,443 תלונות שהתקבלו בשנה שלפניה - 2013. באותה השנה 2,611 תלונות עסקו בנושא האגרה ואגף הגבייה, לעומת 632 תלונות שהתקבלו בשנה החולפת. בסך הכל, גם במהלך השנה החולפת מרבית התלונות נגעו לאגף הגבייה, בשיעור של 37.7% מסך התלונות. בשנת 2013 התלונות בנוגע לאגף הגביה היוו 80% מסך התלונות.

יחד עם זאת, חלה עלייה במספר התלונות הנוגעות לתוכן. בשנה החולפת 1,045 התייחסו לתוכן לעומת 832 תלונות בנושא שהתקבלו בשנת 2013.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יש אגרה?

על מה התלוננו הצופים והמאזינים של השידור הציבורי מלבד האגרה? לא פחות מ-258 תלונות היו בנושא מסגרות שידור, ושינויים תכופים בלוח השידורים, פי שניים מהתלונות בשנה שלפניה

היעדר ההחלטה בנוגע לגביית האגרה, רוקנה את קופת רשות השידור ומאיימת להביא לקריסתה. אגרת הטלוויזיה אמנם לא בוטלה, אבל ההצהרות על ביטולה וההמתנה להקמת תאגיד השידור הציבורי החדש, גרמו לקשיים בגביית האגרה לאחר שהליכי הגביה נעצרו כמעט לחלוטין ועורכי הדין הונחו שלא לבצע הליכי הוצאה לפועל. למעשה, הדרישה לתשלום האגרה לשנת 2014 נשלחה רק בתחילת השנה הנוכחית - 2015, והמבצע לגביית לגביית חובות האגרה החל רק בסוף שנת 2014.

בדו"ח מציין הנציב כי התלונות בנושא אגף הגבייה מצביעות על תחלואי עבר שעדיין נותרו ללא פתרון, כמו "מערכת מחשוב מיושנת ומלאת טעויות, חוק שאינו מעודכן לתקופה והתבצרות לעיתים מיותרת סביב חוק שלא ניתן לאכיפה נותרה בעינה", כפי שמציין הנציב, ומוסיף כי יותר ממחצית התלונות בנושא אגף הגבייה נמצאו מוצדקות. "מדובר בנתון מדהים, המדגיש עד כמה תסכול האזרחים מדרכי גביית האגרה הוא מוצדק ועד כמה ההנהלה לא הפנימה לאורך השנים את כשלי העבר ומחדליו. את האגרה לשנת 2015 אמורה לגבות מטעם מפרק רשות השידור, חברה חיצונית, בסיוע עובדי האגף. נותר לקוות כי לקחי העבר יילמדו".

על מה התלוננו הצופים והמאזינים של השידור הציבורי מלבד האגרה? לא פחות מ-258 תלונות היו בנושא מסגרות שידור, ושינויים תכופים בלוח השידורים, פי שניים מהתלונות בשנה שלפניה.

כמו כן, התקבלו 83 תלונות בנושא פרסומות שלטענת המתלוננים אינן ראויות. במקרים מסוימים, כך מצוין בדו"ח, התערב הנציב על מנת להסירן. בנושא הפרסומות, מגלה הדו"ח: "ב? 2014נמשכה המצוקה הכלכלית של רשות השידור שהתבטאה בין היתר בריבוי פרסומות ברדיו. נציב הקבילות העיר להנהלה כי מדובר בזמני פרסום ארוכים מדי הפוגעים בחוויית ההאזנה ומערערים את אמון הציבור ברדיו הציבורי", כך מציין הדו"ח," גם השנה בדיקת הנציב מצאה כי במקרים רבים זמן שידור הפרסומות ב'קול ישראל' (הרדיו הציבורי), עולה על זמני הפרסום בתחנות האזוריות הפרטיות".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהפטפטת של צוק איתן ועד שימוש עובדי הרשות במסך

142 תלונות על אופי סיקור מבצע "צוק איתן", הגיעו בשנה החולפת. מרבית התלונות היו על פטפטת מיותר, ריבוי דיווחים, נתינת במה לפלסטינית ועבירות צנזורה, כפי שמציין הדו"ח. מרביתן נמצאו לא מוצדקות

142 תלונות על אופי סיקור מבצע "צוק איתן", הגיעו בשנה החולפת לנציב הקבילות ברשות השידור. מרבית התלונות היו על פטפטת מיותרת, ריבוי דיווחים, נתינת במה לפלסטינית ועבירות צנזורה, כפי שמציין הדו"ח. מרביתן נמצאו לא מוצדקות.

התלונות התייחסו גם לפרסום סרטון חמאס שהופץ באינטרנט, ותיאר את פשיטת מחבלי חמאס על עמדת השמירה בנחל עוז. בעקבות התלונות נדרשו בחדשות לשדר את הגרסה הערוכה והמקוצרת. כמו כן, התקבלו תלונות על השמעת אזעקות בשידור חוזר ומשדרי אקטואליה בשידור חוזר שבמהלכם שודרו גם ההתראות על הטילים.

נציב הקבילות התמודד בשנת 2014 עם 31 תלונות נגד השימוש במסך וברדיו שעשו עובדי רשות השידור בעקבות הרפורמה והפיטורים הצפויים.

שנת 2014 הייתה גם השנה של הכדורגל וגם שידורי משחקי המונדיאל גררו תלונות – לא פחות מ-92 תלונות התקבלו ברשות השידור. בין היתר התלוננו הצופים על זליגת קמפיין מחאת העובדים לתוך המשחקים, שמחו נגד חוק השידור הציבורי החדש וסגירתה של רשות השידור ונגד הערות שובינסטיות. לא פחות מ-16 תלונות הגיעו לנציב נגד המקצועיות של השדר יורם ארבל והפרשן דני נוימן.

בנוסף, טיפל הנציב ב-110 תלונות שעסקו בתרבות הדיבור, 126 תלונות בנושא חוסר איזון ו-36 תלונות על הבעת דעה.

ג'ודי ניר מוזס שלום מצביעה בפריימריז בליכוד, גני התערוכה. ראובן קסטרו
הוזכרה בדוח. ג'ודי ניר מוזס שלום/ראובן קסטרו

מספר התלונות הגבוה ביותר - נגד אגף הגבייה

הדו"ח, כאמור, מצביע על כך שמספר התלונות נגד אגף הגבייה היה הגבוה ביותר. אחריו ממוקמת הטלוויזיה, הערוץ הראשון, עם 463 תלונות, לעומת 313 בשנת 2013. תלונות רבות התקבלו גם נגד רשת ב': 251 תלונות. תלונות כלליות על הרדיו עמדו על 81. וכן, גם על אתר האינטרנט של רשות השידור היו תלונות – 60 במספר.

צופי הטלוויזיה ומאזיני הרדיו התלוננו, בין היתר, על הפתיח "השידור הציבורי שלכם ובשבילכם", וטענו שמדובר בתשדירי שירות מתוצרת בית. כן התקבלה תלונה נגד התבטאות של מרואיין בשידור "הכל דיבורים", שמדבריו השתמע שכדי להרתיע מחבלים יש לאנוס את אמהותיהם ואחיותיהם. גם נגד הסדרה הדוקומנטרית "שומרי הסף", התקבלו תלונות על כך שאינה מאוזנת ומשקפת תפיסת עולם פוליטית חד צדדית, הנוטה לצד הפלסטיני. ואילו "היהודים באים", גררה תלונות על שימוש מבזה ולא הולם של דמויות היסטוריות ותנ"כיות.

גם עם תלונה נגד ג'ודי שלום ניר מוזס התמודד הנציב. תנועת אומ"ץ התלוננה כי ג'ודי שלום ניר מוזס השתמשה בתוכניתה השבועית ברשת ב' כדי לקדם את מועמדותו של בעלה לתפקיד נשיא המדינה. הנציב קבע כי התלונה נמצאה מוצדקת והעביר את העניין לידיעתו ולטיפולו של מנהל רשת ב. וכן, גם לנושא הסרט הערבי נדרש הנציב כאשר התקבלה תלונה על כך שמלאי הסרטים, המשודרים מדי שישי בצהריים, אינם מתחדשים וכי 30 סרטים בלבד משודרים בלופ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully