וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מספרי ברזל להתפקד: הרשות השנייה וערוץ 10 נערכים למערכה שנייה

15.1.2016 / 9:02

סוגיית אורך המהדורות אינה חדשה, אבל רק השבוע היא הפכה למלחמה של ממש. ומה קורה עכשיו? ברשות לא מתכוונים לסגת וטוענים לקמפיין מלוכלך, ובערוץ לא מתכוונים לוותר. וואלה ברנז'ה עם דו"ח מצב מאחורי הקלעים של הסכסוך בו נורתה רק הירייה הראשונה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מחיוכים לחרבות. יוסי ורשבסקי ואוה מדז'יבוז'/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפני פחות מחצי שנה, כחלק מחגיגות המעבר לשידורים ברישיון בערוץ 10, הגיעו ראשי הערוץ לישיבת מועצת הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, שבה הוענק בטקס צנוע רישיון השידורים ל-15 שנה. "אנחנו מתכננים להיות החלום הרטוב של כל רגולטור. לוח השידורים שלנו כבר היום מורכב ברובו מסוגה עילית ונמשיך כך גם בעתיד. אני רוצה להגיד לרשות השנייה תודה על התקופה הלא פשוטה הזו", אמר מנכ"ל הערוץ יוסי ורשבסקי, שנלחם במשך שנים כדי להבטיח את המשך קיומו של הערוץ.

"אני גאה בכך שבמשמרת שלנו זכינו להעניק את הרישיון הראשון לערוץ מסחרי בישראל", הוסיפה לברכות יו"ר הרשות השנייה אוה מדז'יבוז', שנאבקה גם היא ולא מעט כדי להבטיח את עתידו של הערוץ.

בערוץ 10 ובסביבתו של ורשבסקי חגגו ובצדק את סיומה של מלחמת ההישרדות. ברשות השנייה ובסביבתה של מדז'יבוז' הזכירו, בצדק, את הדרך שסללה לצורך קבלת הרישיון, שכללה בין היתר את הפחתת מחויבויות התוכן ב-150 מיליון שקלים לשנה ואת הערבויות ביותר מ-100 מיליון שקלים. לרגע נדמה היה שבשוק השידורים הקטן אך רווי הדרמות, ולעיתים גם ההיסטריות, לפחות בחזית אחת חדלו המאבקים שלא פעם נדדו למחוזות אמוציונאליים נגועים בשיקולי אגו.

אלא שבתחילת השבוע נשכחו ההצהרות, החיוכים והתודות. לזירת הקרב נכנסו, זה מול זו, ערוץ 10 נגד הרשות השנייה, ורשבסקי נגד מדז'יבוז', בעקבות החלטת מועצת הרשות לדחות את בקשת הערוץ לאפשר את הארכת החדשות עד השעה 21:20 באופן קבוע.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הרשות תבטל את האח הגדול?". מנכ"ל חדשות 10 גולן יוכפז/מערכת וואלה!, צילום מסך

קרב מאסף על הרייטינג בדיון מכריע

"מה זה הסקר הזה? אם מגיעות ומגיעות לא מעט תלונות על האח הגדול, אז הרשות תבטל את האח הגדול?", אומר לוואלה ברנז'ה בכיר בערוץ 10

ביום שני, לאחר שובו מארצות הברית, הגיע ורשבסקי יחד עם מנכ"ל חברת חדשות 10 גולן יוכפז ובכירים מהערוץ לדיון בבקשה להאריך את מהדורת החדשות. ברשות השנייה לא ניסו להסתיר את עמדתם וערב קודם הפיצו סקר שלפיו מרבית הציבור סבור שמהדורות החדשות ארוכות מדי. פחות מחודש לפני אותה ישיבה דחתה ועדת הטלוויזיה את לוח השידורים שהגיש ערוץ 10, בטענה כי אינו יכול להגיש לוח שבו מהדורת החדשות מסתיימת בשעה 21:20. בערוץ הגישו לוח מתוקן שאושר במשאל טלפוני ביום שבו הסתיימה שנת 2015 והחלו להרגיש שהמשחק מכור, שההחלטה בנוגע לאורך המהדורה כבר התקבלה.

למרות זאת, ורשבסקי, יוכפז ובכירי הערוץ ניסו לשכנע את חברי המועצה לאשר את הארכת המהדורה. בדיון המכריע בנושא שערכה הרשות, הוצג הסקר המצביע על חוסר שביעות רצון הצופים מהארכת המהדורות. אנשי הערוץ שאלו בתגובה אם בסקר אחר יתברר שמרבית הצופים מעדיפים ריאליטי האם הרשות תורה על ביטול הדרמות והסוגה עילית? במועצה המשיכו וטענו כי לרשות מגיעות עשרות תלונות הנוגעות לאורך המהדורה. "מה זה הסקר הזה? אם מגיעות ומגיעות לא מעט תלונות על האח הגדול, אז הרשות תבטל את האח הגדול?", אומר לוואלה ברנז'ה גורם בערוץ 10.

מנגד, אומר גורם לשעבר ברשות: "אם למדוד לפי אחוזי הרייטינג, למהדורת חדשות 10 יש 12% אחוזים ולתוכניות הריאליטי בערוץ 2 יש יותר מ-30% אחוזים, אז אי אפשר לתת רק לציבור להחליט. אבל המועצה מחויבת לחוק שקובע כי היא זו שאחראית על המסגרות, לוחות השידורים ואורך המהדורה. יכול להיות ורבים טוענים שהחוק והכללים מיושנים ואינם מתאימים לעידן החדש של שוק השידורים אבל זה החוק וזו האחריות של המועצה".

עוד באותו נושא

"החלטת הרשות - ניסיון לסתום פיות"

לכתבה המלאה

"הצעת הרשות: התערבות בוטה בשיקולי עריכה"

חזרה לדיון המכריע: לנוכח הטיעונים של אנשי הערוץ, ניסתה מדז'יבוז' להסביר את המגבלות שחלות עליה, ובשלב מסוים עלתה האפשרות שבערוץ ינתקו את החלק המגזיני, את 20 הדקות שבמחלוקת, וישדרו אותם במסגרת תוכנית נפרדת. ההצעה הזו הכעיסה את אנשי הערוץ. "ההצעה של מדז'יבוז' לקחת חצי שעה ולקרוא לזה אחרת, זה לא קיצור הפריים טיים? יש פה התערבות בוטה בשיקולי עריכה", טוען גורם בערוץ.

הטענה להתערבות בשיקולי עריכה נשענת על המקרים שבהם בחדשות הוחלט לשבץ כתבה מתוך הסדרה המגזינית בחלקה הראשון של המהדורה. כך, למשל, כתבה מתוך הסדרה שעסקה ביחסים השבירים עם ערביי ישראל עברה לחלקה הראשון של המהדורה בעקבות הפיגוע בדיזנגוף, גם במקרה של אישור מתווה הגז, ובמקרים נוספים, נדדו הכתבות לחלק הראשון של המהדורה, על פי מידת הרלוונטיות והכותרות באותו הערב.

חברי המועצה ומדז'יבוז' בראשם לא השתכנעו. מתוך 9 חברים, 6 התנגדו להארכת המדורה, 2 נמנעו ואחד תמך בבקשת הערוץ. לאחר ההצבעה טענו גורמים בערוץ, במה שהפך מאוחר יותר לבסיס הקמפיין האישי שניהלו, כי מדובר בהחלטה של היו"ר. היא זו שממנה את יושבי הראש של הוועדות השונות שקיבלו מינויים לשנתיים בלבד וחוששים שלא תוארך כהונתם, היא הדומיננטית ולחברי המועצה לא נותר אלא להתיישר לפי ההחלטה שקיבלה מראש. מנגד, הסבירו גורמים במועצה כי באותה הישיבה נעדרו שלושה יושבי ראש של ועדות שונות ושלושה חברי מועצה לא הסכימו עם יו"ר הרשות.

ד"ר אילן אבישר. ברני ארדוב
תומך במדז'יבוז'. יו"ר הרשות לשעבר ד"ר אילן אבישר/ברני ארדוב

ועדת איתור לכוונה נסתרת

"אם הרשות ומדז'יבוז' בראשה היו מפחיתים את המחויבות קשת הייתה יכולה לעשות יותר ריאליטי ופחות סוגה עילית אבל גם הבקשה הזו נדחתה והייתה מיני סאגה עד שאושר לוח השידורים של קשת"

לאנשי הערוץ ואלו שמתנגדים להחלטה הטיעון לא נשמע משכנע והם החלו לחפש אחר מניע נסתר. אחרי הכל, בקיץ 2014 כשבערוץ 10 הציגו את האסטרטגיה של ערוץ נטול ריאליטי שנשען על יותר חדשות ותוכניות אקטואליה, הם קיבלו מהרגולטור את ברכת הדרך. אלא שאותה מועצה גם קבעה שהחדשות יסתיימו בשעה 21:00. "העמדה שלי הייתה שחדשות יש לשדר שעה, בין 20:00 ל-21:00, אלא אם יש אירועים מיוחדים, יש אחריות ללוח הזמנים של הצופים", אומר יו"ר הרשות לשעבר ד"ר אילן אבישר, "למרות שאני חסיד של הדה רגולציה יש לרשות אחריות כלפי הצופים. אחנו התמודדנו עם תופעה דומה אבל בהיקפים פחות חמורים. המצב הנוכחי שנוצר היה לא מוסדר ולא בריא היו חייבים לדאוג ללוח הזמנים של הצופים".

נושא לוחות הזמנים של הצופים עלה כמובן בדיון המועצה. אחת הטענות, כך על פי גורמים, שהעלתה מדז'יבוז' בדיון המועצה עם ערוץ 10, היא שצופים רבים מתלוננים על כך שהתוכניות בפריים טיים, בהן תוכניות ריאליטי, משודרות בשעה מאוחרת. בעקבות הדברים החלו מתנגדי ההחלטה של הרשות לטעון שהיא מעודדת ריאליטי על פני תוכן חדשותי ואיכותי יותר.

"ברור שבהחלטה שלה היא משרתת את ערוץ 2 שמתנגד להארכת המהדורה, הרי חדשות 2 קיבלו מהדורה ארוכה יותר של שעה וחצי בימי שישי", טוען גורם בערוץ 10, "יש פה כוונה נסתרת".

מנגד, מזכירים אלו שתומכים בהחלטתה של מדיז'בוז' כי רק לפני כחודשיים היא דחתה את בקשת זכיינית ערוץ 2 קשת להפחית 27% ממחויבויות התוכן. "אם הרשות ומדז'יבוז' בראשה היו מפחיתים את המחויבות, קשת הייתה יכולה לעשות יותר ריאליטי ופחות סוגה עילית אבל גם הבקשה הזו נדחתה והייתה מיני סאגה עד שאושר לוח השידורים של קשת", אומר גורם בשוק הטלוויזיה. אותו גורם מוסיף כי מקיצור החדשות ייפגעו גם הזכייניות: "כיום כאשר מגה ריאליטי נמשך עד אחרי השעה 23:00, המפרסמים נהנים מהיקפי צפייה גבוהים ביחס לשעה והזכייניות נהנות ממחירים גבוהים יותר לפרסום".

בחדשות 10 גם ללא ריאליטי מרוויחים מהארכת המהדורה. חברת החדשות, חוד החנית של הערוץ, מצליחה להניב ממוצע רייטינג דו ספרתי בערוץ שלמד לחיות על היקפי צפייה רזים. בחלק המגזיני, בין השעה 21:00 ל-21:20 היקפי הצפייה מתחזקים. כך, למשל, ביום שלאחר החלטת הרשות נמדדו 15% צפייה ב-20 הדקות האחרונות של המהדורה.

נתי דינר. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
"בעבר הייתה תרבות טלוויזיונית ולא רק ריאליטי". נתי דינר/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

"אסור שערוץ 10 יפעיל את כוחו בהשתקת הרשות השנייה"

"כשמתן חודורוב עשה כתבות על מתווה הגז הוא ציין שהציבור נגזל ופה אותו הדבר, הציבור נגזל אם עושים חדשות במקום תוכן. ובמקרה כזה הציבור פונה לרשות השנייה ומתלונן, ככה חינכו אותו שנים"

בתוך המחלוקת על אורך המהדורה, נעדר קולם של היוצרים. הארגונים שנאבקים על עשרות מיליוני השקלים להפקות שהוקפאו בשידור הציבורי, נפגעים מהשינויים בפריים טיים בערוצים המסחריים. "כאשר מהדורת החדשות היא ארוכה יש פחות תוכנית בפריים טיים", אומר גורם ברשות השנייה, "ההארכה מפקיעה את הפריים טיים בטלוויזיה, שאמורה להיות לא רק חדשות אלא גם תרבות ותרבות פנאי".

"התרבות נפגעת כי החדשות הפכו להיות המראה של הטלוויזיה. בעבר הייתה תרבות טלוויזיונית ולא רק ריאליטי, אלא גם חטופים וכפולים ועובדה", אומר נתי דינר ששימש עד לפני כארבע שנים סמנכ"ל פרוגרמינג בערוץ 10. "החדשות הפכו להיות חזות הטלוויזיה ודרכם היא נשפטת. מה היה קורה אם היו משדרים רק חדשות? הרי הייתה קמה קול צעקה".

דינר שיצר את הסרט "סבנה" עבור קשת בערוץ 2, סבור שהארכת המהדורות פוגעת ביוצרים. "המכרז לערוץ מסחרי נוסף לא היה עבור ערוץ חדשות, אלא לערוץ שיוכל להעניק אלטרנטיבה לערוץ 2", הוא מוסיף, "המכרז שבו זכה הערוץ היה לערוץ מסחרי, לתרבות טלוויזיונית ופה היוצרים נפגעים וגם הצופים, כאשר האפשרויות הן או חדשות או ריאליטי. כשמתן חודורוב, כתב חדשות 10, עשה כתבות על מתווה הגז הוא ציין שהציבור נגזל ופה אותו הדבר, הציבור נגזל אם עושים חדשות במקום תוכן. ובמקרה כזה הציבור פונה לרשות השנייה ומתלונן, ככה חינכו אותו שנים. חשוב מאוד שכשם שאנשי החדשות בכלל וערוץ 10 נלחמים שלא תהיה השתקה פוליטית ורגולטורית של הקול העיתונאי וחופש העיתונות, כך אסור שחדשות 10 וערוץ 10 יפעילו את כוחם בהשתקת יו"ר הרשות השנייה והיוצרים".

בארגון שח"ם הוסיפו כי "צמצום המהדורה יאפשר יותר שידורים בפריים טיים ואם יוחלט למלא אותו בסוגה עילית זה כמובן יטיב עם היוצרים. אנחנו מברכים על הרצון לתחום לשעה את מהדורת החדשות ומקווים שאת המסגרת שתשוחרר ימלאו ביצירה ישראלית מקורית, בוודאי על רקע המשבר הקשה בשידור הציבורי, שתוכל לספק פרנסה ליוצרים הרבים".

מנשה סמירה. נמרוד סונדרס
"ההחלטה אינה מושפעת מהיבטים או לחצים פוליטיים". מנשה סמירה/נמרוד סונדרס

יורדים מתחת לחגורה

"מדז'יבוז' הרי נלחמה כדי שהערוץ יקבל רישיון ויש לערוץ 10 תוכניות אקטואליה וחדשות מתוכנית הבוקר ועד תוכניות הלילה, אז 20 הדקות האלו יעזרו לה לרכוש את עולמה אצל ביבי?"

המחלוקת היא לא רק על סוגיית אורך המהדורה, שאולי תגיע להכרעת בג"ץ, אלא גם על הדרך שבה מתנהלת המלחמה. גורמים בערוץ 10 ובשוק השידורים טוענים כי החלטתה של הרשות אינה אלא הנחייה של דז'יבוז' שנגועה בשיקולים זרים, בהם הרצון לעמוד בראש "ברית המועצות", הגוף המפקח שיורכב לאחר איחוד הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין. יש הטוענים כי התעקשותה נעוצה ברצון לרצות פוליטיקאים, בעיקר את רה"מ ושר התקשורת בנימין נתניהו.

"הוויכוח הוא וויכוח לגיטימי אבל זה הפך מדיון אמיתי לדיון לגופו של אדם", אומר לוואלה ברנז'ה גורם ברשות השנייה. "נטען כלפי מדז'יבוז' על ידי אנשי הערוץ ואנשי החדשות שהיא משרתת את זכייניות ערוץ 2, את ראש הממשלה, שהמניעים שלה סמויים, שזה הרצון למצוא חן כדי לזכות ולעמוד בבית המועצות. אבל זה היה שיימינג, לא טיעונים ענייניים. כבר יותר מעשור מדברים על ברית המועצות, החוק כבר עבר בקריאה טרומית ויידרש זמן רב עד שתקום ברית המועצות".

"גם הטיעון כאילו היא רוצה לרצות את נתניהו הוא לא ענייני", הוסיף הגורם. "היא הרי נלחמה כדי שהערוץ יקבל רישיון ויש לערוץ 10 תוכניות אקטואליה וחדשות מתוכנית הבוקר ועד תוכניות הלילה, אז 20 הדקות האלו יעזרו לה לרכוש את עולמה אצל ביבי?".

"למיטב ידיעתי, ההחלטה של מועצת הרשות השנייה אינה מושפעת מהיבטים או לחצים פוליטיים מצד זה או אחר", אומר לוואלה ברנז'ה מנשה סמירה ששימש כמנכ"ל וכיו"ר הרשות השנייה, "ההחלטה היא תולדה של התייחסות מקצועית של חברי המועצה לסוגית החדשות, דבר שעלה מעת לעת בדיוני המועצות לדורותיהן. יחד עם זאת, באיזון בין התערבות בלוח שידורים לבין השארת ההחלטות הללו לעורכים הראשיים, הייתי ממליץ להשאיר זאת לגופי השידור ולנסות להגיע להסכמות בהידברות. זה מדרון חלקלק וטיפול במהדורות חדשות צריך להיעשות בזהירות רבה, צריך להימנע ככל האפשר מלהתערב בשיקולים כאלה. אני מבין את מועצת הרשות שמייצגת את רצון הצופים, אבל התקדים והחשש מהתערבות גדול יותר".

"אני מקווה שהמועצה תתעשת ותשנה את ההחלטה הזאת, שתיתן לעורכים הראשיים של ערוץ 10, למנכ"ל חברת החדשות ולמנכ"ל הערוץ לעשות את עבודתם", מסכם בכיר בערוץ 10.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully