וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וואלה ברנז'ה מציגה: סקר התקשורת הגדול

21.4.2016 / 10:02

פרויקט מיוחד: את מי הציבור תופס כפרשן הפוליטי הטוב בישראל • והבטחוני • מי המגיש שלמרות נתוני הפתיחה זוכה להערכה גדולה • ומה צריך להטריד את עורך "ישראל היום" • פרופ' קמיל פוקס ערך עבור וואלה ברנז'ה סקר מקיף ראשון מסוגו • התוצאות מפתיעות

עריכה: ניר חן

פרשן חדשות 2 אמנון אברמוביץ' הוא הפרשן הפוליטי המוערך בישראל – כך עולה מסקר מיוחד של פרופ' קמיל פוקס מ"פאנל פרויקט המדגם", וכן הסטטיסטיקאי יוסף מקלדה ממכון המחקר STATNET - שנערך עבור וואלה ברנז'ה. פרטים אודות אופן ביצוע הסקר - בסוף הכתבה.

אל מול התדמית השמאלנית והמתקפה שספג רק לפני שנתיים במהלך "צוק איתן" - כ-21% מהנשאלים בחרו באברמוביץ' כפרשן הפוליטי הטוב ביותר לדעתם וכ-16% השיבו כי הוא במקום השני (סה"כ 37%). אחריו בדירוג, הפתעה: פרשן "ישראל היום" דן מרגלית, שעקף בסיבוב אנשי טלוויזיה ותיקים כרביב דרוקר ואף את חתן פרס ישראל לתקשורת בעיתון שעד לפני מספר שנים נחשב "העיתון של המדינה" – נחום ברנע. את אותו ברנע אגב, עקפה פרשנית נוספת של חדשות 2 – מגישת "פגוש את העיתונות" רינה מצליח. למרות שמרגלית נחשף פעמים רבות בתקשורת, קשה שלא לראות בהישג של מרגלית עדות לעוצמתו של החינמון מבית אדלסון על פני המתחרים בקרב הציבור הרחב.

את הרשימה (הסגורה*) סוגר הפרשן הפוליטי של "הארץ" יוסי ורטר, שנחשב למוערך בתקשורת ובקרב מקבלי ההחלטת, אך סובל מהיות העיתון צר היקף במונחי תפוצה. בנוסף, ורטר (בניגוד בן כספית, או לשאר השמות ברשימה) אינו נוהג לבקר מעת לעת באולפני הטלוויזיה – עובדה שבוודאי אינה תורמת לנוכחותו מול הציבור הרחב – ומכאן גם לרמת הפופולריות הנמוכה יחסית למתחריו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הגזרה הבטחונית: שיר הלל ללובשי המדים

ואיך נראית מפת הפופולריות של הגזרה הביטחונית? מתברר שגם כאן רייטינג שווה הערכה וחדשות 2 היא הנהנית הגדולה מההפקר כשרוני דניאל, שזוכה ללא מעט ביקורת בברנז'ה על ההגנה שהוא מעניק פעמים רבות לראשי הצבא, נחשב לאוטוריטה העיתונאית האמינה בישראל - בפער עצום מהבא אחריו, פרשן חדשות 10 אלון בן דוד. כ-42% מהנשאלים השיבו "רוני דניאל" לשאלה מי מבין הפרשנים הביטחוניים בערוצים השונים הוא הטוב ביניהם. לשם השוואה, בן דוד הסתפק ב-27%. גם בבחירת הפרשן הבטחוני המוערך, בולטת חולשת "ידיעות אחרונות" והפרשן הוותיק והמוערך אלכס פישמן וניכר שהעיתון מתקשה לעמוד בעוצמת החשיפה ממנה נהנים אנשי הטלוויזיה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בגזרת הפרינט: נחמת עניים

מהסקר הנוכחי, שכאמור בודק רמת אמינות, עולה כי ידיעות של נוני מוזס שומר על כוחו כעיתון המוביל. במילים אחרות: הציבור אמנם מעדיף לקרוא את "ישראל היום" – אך מודע לבעייתיות הגלומה בו

הפתעה גם בגזרת העיתונות המודפסת, שם בדקנו את היחס לחמשת העיתונים הנפוצים בישראל: בניגוד לסקר TGI הבודק את רמת החשיפה לעיתון בו פתח בשנתיים האחרונות "ישראל היום" פער מובהק מ"ידיעות אחרונות"– מהסקר הנוכחי (שכאמור בודק רמת אמינות) עולה כי ידיעות של נוני מוזס שומר על כוחו כעיתון המוביל. במילים אחרות: הציבור אמנם מעדיף לקרוא את "ישראל היום" – אך מודע ככל הנראה לבעייתיות הגלומה בו כעיתון המזוהה עם מסרי לשכת ראש הממשלה, ומעריך ש"ידיעות אחרונות" אמין יותר. במילים אחרות אחרות: מלכוד 22 או אם תרצו, חרב פיפיות הנגזרת מתדמית העיתון שזלגה בשנים האחרונות ממדורי התקשורת אל עבר הציבור הרחב. העיתון אולי סייע בהענקת השלטון לנתניהו אבל הציבור הרחב, כך עולה מהסקר, מתקשה לראות בו כלי תקשורת אובייקטיבי. התוצאה מקבלת משנה תוקף כשרואים שגם בשאלת המעקב (את מי היית בוחר כעיתון השני האמין) זוכה "ידיעות אחרונות" לאחוזים גבוהים בהרבה מ"ישראל היום". במשפט סיכום: לפחות בקרב הזה – "ידיעות אחרונות" מנצח.

בתחתית הטבלה: "מעריב" ו"הארץ" – שנהנים מרמת אמינות דומה – כך בעיני הציבור. עם זאת, חשוב להסתייג ולומר שלא מן הנמנע שרבים מהנשאלים אינם עושים בהכרח הבחנה מוחלטת בין אמינות לאג'נדה, כאשר הסובל העיקרי מכך הוא "הארץ". הסבר נוסף לנתון הנמוך יחסית של העיתון מבית שוקן נעוץ במידת החשיפה הנמוכה יחסית לעיתון - המאפשרת מרחב גדול יותר לציבור להישען על סטריאוטיפים או מתקפות של פוליטיקאים באשר לאופיו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הערב במהדורה: כוחו של המותג יונית לוי

קרוב לחמישה חודשים היא נעלמה מהמסך, אבל על פי סקר וואלה ברנז'ה שנערך ממש השבוע, מגישת המהדורה המרכזית של חדשות 2 יונית לוי זכורה, לטוב, ובגדול. על פי הסקר כ-24% מהציבור חושב שלוי היא מגישת החדשות הטובה ביותר, זאת בפער גדול ממי שנחשבת למתחרה העיקרית שלה - מגישת מהדורת חדשות 10 תמר איש שלום, אשר מסתפקת ב-13% בלבד. לכאורה, יחס דומה לנתוני הרייטינג בין שתי המהדורות היריבות. עם זאת, איש שלום מתמקמת רק רביעית בטבלה - מתחת למגיש "אולפן שישי" דני קושמרו" ולמגיש "מבט" של ערוץ 1 יעקב אילון - אשר זוכה ל-17% הערכה במקום הראשון למרות הפלטפורמה הבעייתית בה הוא משדר.

ועוד משפט בנושא המהדורות בכללותן: בשיקלול מקום ראשון ושני, התחרות בין שתי המהדורות היא ראש בראש, אולם למרות התחרות העזה, ההתחזקות של חדשות 10 והקושי המובנה להבדיל מתודולוגית - במיוחד בתחום החדשות - בין מידת פופולריות לאמינות, מקומה של חדשות 2 כמדורת השבט הישראלית יציב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כיצד בוצע הסקר?

הסקר כלל 595 נשאלים מהאוכלוסייה היהודית והערבית ובפיקוח פרופ' קמיל פוקס. המחקר בקרב המגזר הערבי בוצע על ידי חברת סטט-נט בהנהלתו של יוסף מקלדה.

בכל אחד מחמשת התחומים הנשאלים נשאלה שאלה כפולה:
• ראשית, מי לדעתכם הוא במקום הראשון מבין הרשימה הסגורה הנתונה (הטוב ביותר, האמין ביותר, וכו' לפי העניין).
• שנית, מי לדעתכם הוא במקום השני מבין הרשימה הסגורה הנתונה, מלבד השם בו בחרו למקום הראשון.
הדו"ח מציג את ההתפלגויות לכל תחום, הן עבור המקום הראשון והן עבור המקום השני.

לאחר מכן חושב לכל תחום "ציון כללי" שהתקבל על ידי הענקת שתי נקודות למקום ראשון ונקודה אחת למקום שני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully