וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדו"צ מודים: נותנים בלעדיות "בדרך של רוטציה"

26.7.2016 / 15:23

לאחר שבעבר הכחישו העדפה לכלי תקשורת מסוימים, בחטיבה עדיין הודפים את הטענות על 'חלוקת אייטמים' אך מסבירים כי כאשר ניתנת בלעדיות, "הדבר נובע משיקולים מקצועיים לגיטימיים" - כך עולה ממכתב תשובה לבקשה של התנועה לחופש המידע

דובר צה"ל מציג מקומות אזרחיים מהם יורה חמאס רקטות לעבר ישראל. יולי 2014. דובר צה"ל
משגרים ורקטות בבלעדיות. דובר צה"ל/דובר צה"ל

מהי המדיניות של דובר צה"ל בנוגע להעברת אייטמים בלעדיים לכלי תקשורת שונים? את הנושא הזה ניסתה לברר התנועה לחופש המידע. בחודש שעבר פנתה לדובר צה"ל סטודנטית בשם גל רם, מהקליניקה לחופש המידע במסלול האקדמי המכללה למנהל, ושאלה מה מספר האייטמים שקיבל כל גוף תקשורת – במקרים בהם האייטם לא מועבר במקביל לכולם. בנוסף, היא שאלה את דובר צה"ל מהם הקריטריונים לחלוקת האייטמים בין גופי התקשורת השונים.

כזכור, בעבר סבל דו"צ מטענות רבות של כלי תקשורת רבים על אפליה - טענות שהגיעו עד לכדי משבר בין החטיבה לחדשות 10 שם הוחלט להחרים את שיתוף הפעולה במהלך החגים, זאת עקב אי-שביעות רצון מהאייטמים היזומים שקיבלו המתחרים מערוץ 2. באותה שנה, גם בעיתונים המתחרים ב"ידיעות אחרונות" היה מי שהפגין חוסר נוחות מההתנהלות של דובר צה"ל בנושא.

בדובר צה"ל לא הגיבו באופן ישיר לשתי השאלות של רם – כלומר לא נקבו במספר האייטמים או בקריטריונים – אבל בשורה התחתונה הודו כי מדי פעם ניתנת בלעדיות לכלי תקשורת מסויים: "במקרים מסוימים, ומטעמי הגינות והוגנות, ניתנת לכלי התקשורת בלעדיות - שהינו כלי עבודה מקובל ולגיטימי בעולם התקשורת. ככלל, בלעדיות ניתנת לכלי התקשורת השונים לאחר בחינת נסיבות העניין, וחטיבת דובר צה"ל פועלת למתן בלעדיות לכלי התקשורת השונים באופן שוויוני בדרך של רוטציה. כאשר ניתנת בלעדיות, הדבר נובע משיקולים מקצועיים לגיטימיים של זמינות והיתכנות מעשית, הקשורים בנסיבות העניין".

בנוסף, בדובר צה"ל השיבו לרם כי "המונח 'חלוקת אייטמים' המוזכר בפנייה שגוי ויש בו כדי לחטוא למציאות. ראשית במרבית המקרים, חטיבת דובר צה"ל מעבירה מידע לכלל אמצעי התקשורת. כך למשל, באירועים מבצעיים, בהודעות דובר צה"ל ובסיקורים כלליים, מופץ מידע לכלל אמצעי התקשורת במקביל. כלי עבודה אלו מהווים נפח עבודה עיקרי בעבור חטיבת דובר צה"ל. שנית, חטיבת דובר צה"ל מקיימת שיח הדדי ודו-כיווני קבוע עם כלי התקשורת השונים, אשר מוביל לפרסום אייטמים בנושאים צבאיים. במסגרת שיח זה, כלי התקשורת פונים לחטיבת דובר צה"ל לקבלת סיוע ומידע לצורך פרסומים בנושאים צבאיים, ובמקרים אחרים מוצע לכלי התקשורת השונים לסקר נושאים צבאיים. לאור זאת, לא ניתן לקבוע באילו מקרים אייטם שמתפרסם הינו ביוזמתו של כלי התקשורת".

בנוגע לשאלה בעניין מדיניות דובר צה"ל, התשובה של החטיבה הצבאית הייתה "כי עקרונות העבודה של חטיבת דובר צה"ל מעוגנים באמנת החטיבה. העבודה מול כלי התקשורת נעשית בכפוף לעקרונות אלו, בהתאם לשיקול דעתם המקצועי של גורמי החטיבה ולנסיבות העניין - תוך התחשבות בשיקולי זמינות, היתכנות מעשית ותפוצה. במסגרת עבודת החטיבה, נקבעו מוסכמות, לפיהן לא תינתן בלעדיות כאשר למשל מדובר במידע אודות אירועים מבצעיים, נפגעים, מינויים של גורמים צבאיים והחלטות בעלות חשיבות לאומית. המידע יופץ לכלל אמצעי התקשורת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully