וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשר, אבל מסריח: "הפיס הוא גוף ציבורי שעושה בכסף כבשלו. זאת שערורייה"

25.5.2017 / 13:02

הליך קבלת ההחלטה של מפעל הפיס להעביר את תקציב פרסום ההגרלות לזכיינית ערוץ 2 רשת מעורר לא מעט ביקורת בענף הפרסום. גורם בכיר המעורה בפרטים: "זה די מגוחך שהוא יאשר לעצמו פטור ממכרז בלי בקרה חיצונית"

הגרלת הלוטו. עודד קרני, מנהלת ליגת לוטו,
מספר זוכה, בלי נימוק. הגרלת הלוטו של מפעל הפיס/עודד קרני, מנהלת ליגת לוטו

בשבוע שעבר געשו הרוחות, בעיקר מכיוונו של ערוץ 10, כאשר התברר שמפעל הפיס מסיים לשדר את ההגרלות בערוץ ועובר לאתר ynet וזכיינית ערוץ 2 רשת. מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי, האשים את יו"ר מפעל הפיס, עוזי דיין, בסיום החוזה עימם ממניעים "נקמניים" בגלל התחקירים שפורסמו עליו בערוץ.

אך הסוגייה לא נוגעת רק לסיום ההתקשרות עם ערוץ 10, או למניעים של מפעל הפיס שהובילו לכך, אלא להליך הבחירה באתר ynet וברשת, הליך שבוצע ללא מכרז או תמחור כלשהו, בניגוד לרוב המקרים שבהם גוף ציבורי כמו הפיס נוהג לקיים מכרזים. באתר מפעל הפיס אמנם פורסמה ב-14 במאי החלטה של ועדת המכרזים של מפעל הפיס, כלומר ועדה פנימית הנמצאת תחת אחריותו של דיין, שאישרה פטור ממכרז בכל הנוגע לשידור ההגרלות.

ואולם, גורמים בתעשייה אומרים שמדובר ב"טעם רע". גורם המעורה בשוק המכרזים אמר לוואלה ברנז'ה כי "הפיס זה מעין ארגון עצמאי, אבל זה די מגוחך שהוא יאשר לעצמו פטור בלי בקרה חיצונית". הוא הוסיף כי "בעצם זה פטור שהם אישרו לעצמם. בדרך כלל, האוצר צריך לאשר פטורים דרך אגף החשב הכללי/מנהל הרכש. זו פרוצדורה מאוד משונה".

לטענתו, "ההתקשרות של גוף ציבורי עם ספק צריכה להיעשות באמצעות מכרז או פטור שמאושר על ידי האוצר. הפיס הוא הכלאה מוזרה: מצד גוף ציבורי, מצד שני מתנהל בעצמאות, כשהפיס אישר לעצמו את הפטור". עוד אמר, "מה גם שההחלטות של רשות ציבורית צריכות להיות מנומקות", ואילו במקרה הזה לא מופיע נימוק בעצם מתן הפטור ממכרז. לסיכום אמר, "בסוף יוצא שהפיס מגלגל מיליארדי שקלים מכספי הציבור, מכיל על עצמו את חובת המכרזים כשמפרסם מכרזים בעצמו, הוא גוף ציבורי שכפוף למבקר המדינה ומשרד האוצר - אבל עושה בכסף כבשלו. זאת שערורייה".

עוזי דיין 21 במאי 2017. ראובן קסטרו
העניק לעצמו פטור ממכרז. עוזי דיין/ראובן קסטרו

מדוע לא בוצעה אף פנייה לקשת?

בכל מקרה, אם בפיס רצו יותר רייטינג - מדוע לא בוצעה אף פנייה לקשת? בהקשר הזה אמר גורם בכיר בטלוויזיה כי "זה נורא מוזר. הם גוף ציבורי, הם חייבים לעשות מכרז או לנמק מדוע אין הליך של פטור ממכרז"

הנימוק של סיום החוזה עם ערוץ 10 היה הרצון "לשדר את ההגרלות בערוץ עתיר רייטינג", כאשר לא בטוח שאתר ynet מביא יותר רייטינג מערוץ 10, וההגרלות של מפעל הפיס יגיעו לערוץ החדש של רשת ככל הנראה רק לאחר פיצול ערוץ 2 בנובמבר. יש לציין כי בעצם ביטול המכרז נמנע מגופים רבים - כמו קשת (ואתר מאקו), התאגיד, ערוץ 20 וכו' – להתמודד על שידור ההגרלות.

השבוע פורסם ב"גלובס" כי בכירים באדלר-חומסקי עומדים מאחורי עסקת מפעל הפיס-רשת. לפי הפרסום, מי ש"תפר" את העסקה, המוערכת במיליוני שקלים, מול רשת היו אייל חומסקי ורמי רושקביץ. בכל מקרה, אם בפיס רצו יותר רייטינג - מדוע לא בוצעה אף פנייה לקשת? בהקשר הזה אמר גורם בכיר בטלוויזיה כי "זה נורא מוזר. הם גוף ציבורי, הם חייבים לעשות מכרז או לנמק מדוע אין הליך של פטור ממכרז, ולתת הזדמנות להתנגדויות. אבל לא הייתה שום אפשרות לגופים אחרים להתמודד, כי הם עברו מספק פרטי אחד לספק פרטי אחר בלי מכרז".

הוא הוסיף כי "מצד אחד מפעל הפיס זה גוף ציבורי שמגלגל כספי ציבור ונתון לביקורת של מבקר המדינה, מתנהל מכוח היתר של משרד האוצר, מעביר הכנסותיו לגופים ממשלתיים, והוא גוף ללא מטרות רווח – כל הסימנים מעידים על כך שהוא חייב להתנהל באמות מידה ציבוריות". לסיכום אמר, "צריך לזכור שמפעל הפיס הוא גוף שמפרסם מכרזים לעתים קרובות. מפעל הפיס רואה לעצמו חובה לפרסם מכרזים, אחרת הוא לא היה עושה את זה בהרבה פעמים אחרות - וכאן לא פורסם שום מכרז".

עוד באותו נושא

קרב הגרסאות בין ערוץ 10 למפעל הפיס על סיום החוזה לשידור ההגרלות

לכתבה המלאה
אייל חומסקי פרסומאי בהנהלת הפועל ירושלים. ברני ארדוב
תפר את העסקה. אייל חומסקי/ברני ארדוב

"בסוף זה כספי ציבור"

"באיזשהו דיל בזק כזה הם ביקשו מגורם אחד בטלוויזיה (רשת), גורם אחד באינטנרט (ynet) וסגרו את הפינה"

לטענת רבים בענף, הבעיה היא לא רק שלא התקיים מכרז, אלא שכלל לא בוצע הליך תמחור כלשהו. לטענת גורם בכיר בעולם הפרסום "בגופים ציבוריים או ממשלתיים, גם אם זה לא מכרז לפי פרוטוקול מסוים, מתקיים הליך אלטרנטיבי של תמחור ושל הבנת נתונים – ופה לא היה כזה והם לא פנו לאף גורם אחר. זה מה שתמוה בכל הסיפור, גם אם לא היה צורך על פי חוק לקיים מכרז - כי בסוף זה כספי ציבור".

לטענתו, "באיזשהו דיל בזק כזה הם ביקשו מגורם אחד בטלוויזיה (רשת), גורם אחד באינטנרט (ynet) וסגרו את הפינה". הגורם מציין כי כאשר מסתכלים באתר של מפעל הפיס, "על כל פעולה - גדולה או קטנה – בדרך כלל מתקיים מכרז". לסיכום אמר, "גם אם זה מותר, זה נראה רע מאד שהפיס, בכסף ציבורי, פוטר ממכרז לטובת מי שעושה אתו שת"פ".

ממפעל הפיס נמסר בתגובה: "עם תום הסכם בין 9 שנים עם ערוץ 10, פנו רשת עם הצעה אטרקטיבית בהרבה ונענינו לה. ההצעה נידונה בהנהלת הפיס כמו גם בוועדת המכרזים של המפעל. יו"ר המפעל לא היה מעורב כלל. ההחלטה התקבלה בתמיכת וייעוץ של כל המשרדים העובדים עם המפעל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully