וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"היום הומואיות בחדשות היא לא משבצת בפני עצמה"

17.5.2012 / 12:38

מ"מ מנכ"ל חדשות 10 בכנס חיפה לתקשורת: "אני שולל את הטענה שבגלל שאני הומו יש ייצוג יתר אצלנו על המסך. כשמלוהק היום הומו לריאליטי זה רק דבר שני או שלישי בזהות שלו"

תחת השם "עיתונות במשקפיים ורודים" התקיים היום (חמישי) בכנס חיפה פאנל שבחן את הייצוג ההומו-לסבי בתקשורת. את הפאנל הנחה כתב ערוץ 1 רותם אברוצקי והשתתפו בו גל אוחובסקי, מ"מ מנכ"ל חדשות 10 אורי רוזן, כתבת הארץ אמילי גרינצוייג, סמנכ"ל התוכן של רדיו 99 שרון שפירא וגבי ווימן.

גבי ווימן אמר בתחילת הדיון כי "זה שיש יותר ייצוג להומואים היום, זה אומר שהמשקפיים ורודות? הן גם עכורות. אולי הסיקור משתנה – אבל היחס לא בהכרח. אל תטעו במניעים ובפתיחות של התקשורת הישראלית והמסחרית, ובמקום להסתכל על הכמות והפתיחות תסתכלו על הפריימינג ועל המסגור של הקהילה ההומו-לסבית. המסגור לא השתנה, אתה רואה יותר – אבל במידה רבה בגלל מניעים מסחריים של חיפוש מה שיעשה באזז".

אוחובסקי התנגד לטענה. "אתה טועה ומטעה. כשאני נבחרתי לכוכב נולד או אסי עזר לאח הגדול - זה לא היה בשום צורה בגלל הנטייה המינית שלנו. ברגע שהעולם מאפשר להומואים ולסביות לחיות את חייהם באופן גלוי ופתוח, הם מתקדמים לפי כישוריהם. גם כשאורי נבחר להיות מנכ"ל חדשות 10, זה לא העלה ולא הוריד. הומואים שמתמודדים בריאליטי, לזה יש השפעה. אבל כעיתונאים – זה לא נמדד בצורה הזו", אמר.

רוזן השיב אף הוא לשאלה, ואמר "היום הומואיות היא לא משבצת בפני עצמה. אם זה בא לידי ביטוי בפלילים – זה ייכנס לפלילים. אם זה באזור הפוליטי – זה ייכנס למקום הפוליטי. ברמה הארגונית, אחד הפרמטרים שמשפיע לטובת ההומואים זה שהם נכנסים לזוגיות מאוחרת ומביאים ילדים באופן מאוחר וזה מביא להם יתרון במקומות עבודה, וגם בתקשורת. בניגוד לאמא עם ילדים – הומו שמגיע למקום עבודה ובוודאי בתקשורת שעובדים בה שעות ארוכות ומאוחר, יצא שיש יתרון מהסוג הזה להומואים. השבוע נתנו אצלנו בחדשות 10 את הצ'ק הראשון לרגל חתונה של גברים, זה יום היסטורי".

אברוצק טען כי "כשאתם נותנים זמן מסך להומואים – יש משהו שעומד מאחורי זה". רוזן הגיב לטענה ואמר "אני שולל את הטענה שבגלל שאני הומו יש ייצוג יתר אצלנו על המסך. האם רופא יהודי בארצות הברית יטפל קודם בפצוע יהודי? אני מטפל בחומרים החדשותיים בצורה חסרת פניות. בתור עורך, אני מפעיל את שיקול הדעת הקר ביותר ושקלול של הגורמים. בתור מנהל אני אולי מפעיל שיקולים כאלה – אבל בתור עורך, לא".

"כשמלוהק הומו לריאליטי זה רק דבר שני או שלישי בזהות שלו"

אוחובסקי נזכר בעבר וסיפר כי "בתחילת שנות השמונים הייתה קבוצה של עיתונאים שכל פעם שהייתה מופיע ידיעה כמו 'רצח של הומוסקסואל' – היינו מצלצלים לעורך החדשות ונוזפים בו. עשינו עבודה מבפנים כדי להביא לייצוג הוגן. פעם היו כותבים 'הומואים וסוטים' אחד ליד השני, וזה שונה כי אנשים, עיתונאים, עבדו כדי לשנות את זה".

"ככל שיותר ויותר אנשים נחשפים לאנשים הומואים ולסביות ומכירים את התופעה – אחרי הרבה שנים השיח משתנה לחלוטין. כמו שעזר ויצמן היה מדבר על נשים פעם בפני התקשורת – אף אחד לא ידבר כך בציבור היום. מה שאמרו פעם על נשים היה בלתי נסבל – ובאופן דומה גם בנושא של הומואים ולסביות".

רוזן התייחס גם לייצוג ההומואי מחוץ לגזרת החדשות. "אני חושב שכשמלוהק היום הומו לריאליטי זה רק דבר שני או שלישי בזהות שלו?, אמר. ?לאחרונה התקיימה בערוץ 10 ישיבת ליהוק לתכנית חדשה - הנושא הזה אפילו לא עלה?.

אברוצקי אתגר את חברי הפאנל בשאלה: "אם נתניהו יצהיר משהו דומה לזה של אובמה, זה יהיה רק בגלל שהתקשורת תכריח אותו. זה משהו שהתקשורת תפעל לטובתו בישראל – היא צריכה לקדם את זה? האם לא חלה על עיתונאים הומואים ולסביות חובת האקטיביזם?

רוזן השיב: "אני לא מנצל את הכוח שלי בעריכת חדשות על מנת לקדם את הדעות שלי. בתור אדם פרטי אני יכול לעשות המון דברים אבל אני חושב שזה לא הוגן לנצל את זה כדי לעשות קמפיינים. אני חושב שזה לא ענייני ולא מוסרי. למשל, הסיפור של אובמה – אותי באופן אישי מאוד עניין. אבל שהיינו צריכים להחליט איפה הסיפור הזה ישובץ ומתי –נעשו התייעצויות עם שורה של אנשים בחדשות, כמו שנעשות במקרים אחרים".

"בערוץ 1 יש יותר גאים מערוצים אחרים"

מנכ"ל הרשות השנייה מנשה סמירה שאל מהקהל האם הבחירות לבעלי תפקידים בשנים האחרונות הן נקיות, והוסיף כי אין נתונים על האם שיעורים של הומואים ולסביות בתקשורת גבוה משיעורם באוכלוסייה – אבל יש תחושה שזה המצב. "האם זו הדרך של הומואים ולסביות להצהיר על הזהות מבלי לעמוד בפני ביקורת – כי אתה מחזיק עט או מיקרופון? לפני עשרות שנים קיבלו בגוש אמונים החלטה להסתער על התקשרות. האם זה לא מגיע מאותו מקום?", הוסיף.

אוחובסקי השיב לו: "בארצות הברית יש מדד של כמה החברה היא גיי פרנדלי, ואנשים בוחרים לעבוד במקומות כאלה לפי המדדים האלה. תקשורת זה מדיום פתוח, מעצמם טבעו הוא ליברלי ולכן אנשים מבינים שיהיה להם קל יותר להיות שם מי שהם".

סמירה הוסיף: "גם בערוץ הראשון? זה מקום שמרן".

אברוצקי סיכם את הדברים ואמר: "נראה לי שבערוץ 1 יש יותר גאים מערוצים אחרים".

עוד בכנס חיפה:
חיליק שריר: "אף אחד מבעלי המניות שלנו לא דיבר איתי על המחאה החברתית"
"אסור לראות באינטרנט תחליף לכלי התקשורת המסורתיים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully