וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיליק שריר: "אף אחד מבעלי המניות שלנו לא דיבר איתי על המחאה החברתית"

17.5.2012 / 15:32

לדברי סמנכ"ל התוכן של חדשות 2 בכנס חיפה: "אין לחץ כזה. כמנהל, אני מרגיש על בשרי את המיתון – קיצצו לכולנו את השכר. כעורך – אנחנו מקבלים את ההחלטות באופן ענייני"

"מארגני המחאה יודעים להתקשר כשהם רוצים, והם לא התלוננו על הסיקור האחרון. הערכנו שיהיו מעט מאוד אנשים ושזו לא תהיה הצלחה, אבל נערכנו. שלחנו לכיכר רבין ניידת – אבל השתמשנו בה באופן מצומצם, כי לא היה צורך". כך אמר היום סמנכ"ל התוכן של חדשות 2 חיליק שריר על סיקור החברה את הפגנת המחאה בשבת האחרונה.

שריר אמר את הדברים בפאנל בנושא סיקור המחאה החברתית, אשר ניסה לענות על השאלה כיצד תסקר התקשורת את אירועי המחאה המתוכננים לקיץ הקרוב, והאם המשבר שפרץ בתעשיית הפרסום בעקבות המחאה בשנה שעברה ישפיע על אופן הסיקור. הפאנל נערך היום (ה') בכנס חיפה לתקשורת, בהשתתפות שריר, מ"מ מנכ"ל חדשות 10 אורי רוזן, עורך וואלה! גדי להב, מנכ"ל עמותת אג'נדה ענת סרגוסטי, עיתונאית ידיעות אחרונות מירב בטיטו וד"ר אזי לב-און מהמרכז האוניברסיטאי באריאל. את הפאנל הנחה כתב ערוץ 10 מתן חודורוב.

"זרקורים חזקים מדי מופנים אל שיקולי העריכה הפנימיים שלנו בנושא המחאה, וחבל", פתח אורי רוזן את הדיון, והוסיף כי "אם 3,000 איש היו מתכנסים בכל מקום אחר בארץ – כמה היו משקיעים בלסקר את הארוע הזה? זה המבחן. לאורך הקיץ הקרוב אני חושב שאנחנו נדע להתמודד עם האתגר הזה בכלים העיתונאיים באופן די פשוט".

"צריך לתת לנו קרדיט – השיקולים הם עיתונאיים"

גדי להב התייחס לאופן שבו תסוקר המחאה בקיץ הקרוב. לדבריו, התקשורת תפעיל ביקורתיות לעומת זו שהפעילה בקיץ הקודם. "מה זה חדשות? זה חדש, חשוב ומעניין. מה שהיה באותו רגע היה חדש, היה שווה לדווח עליו", אמר להב. "בהפגנה הראשונה של 30 אלף איש הבנו שמשהו קורה, אני חושב שבמהלך הסיקור של החודשיים האלה בקיץ כן נסחפנו, היו מספיק כלי תקשורת שנתנו לזה פוש והיום – אנחנו טיפה יותר ביקורתיים".

ענת סרגוסטי אמרה בהקשר זה כי "המחאה אפשרה לתקשורת לצאת מהפרדיגמות הישנות של האייטם הצבאי או המדיני הפותח ולשים שם דברים אחרים, חברתיים, ופלטפורמה לשנות את סדר היום העיתונאי שלה ולשים בו דברים שהאזרחים יכולים לקחת בו חלק".

"משהו בסיקור הציבור הפריפריאלי השתנה בעקבות המחאה החברתית?" שאל מתן חודורוב את מירב בטיטו. "העיתונות הישראלית – לא מעניין אותה כהוא זה הנושאים החברתיים במדינה הזאת. זה לא סקסי, זה מוריד מצברוח, לאף אחד לא בא לשמוע את זה", השיבה. "המחאה החברתית בקיץ שעבר – מבחינתי זה לא סיקור חברתי, זו סיקור של מסיבה ברוטשילד. אוכלוסיות נשכחו, והן עדיין לא עלו לשולחן הדיונים. זה כן פתח את הדלת".

"עד כמה הפגיעה בהכנסות מפרסום מפעילה עליכם לחץ להיזהר בסיקור בקיץ הקרוב?", שאל חודורוב את עורכי החדשות.

"לא קל להיות עיתונאי ולא קל להיות עורך. אתה צריך לקבל החלטות בנושאים שיש בהם קונפליקטים - גם לסקר באופן נטול פניות פוליטיקאי שעושה ככל שביכולתו כדי לסגור אותך, זה לא קל, ואנחנו עושים את זה", אמר רוזן. "אותו הדבר לגבי המחאה החברתית. אין ספק שהייתה פגיעה בערוצים המסחריים בגלל המחאה, אבל זה לא משפיע על תהליך קבלת ההחלטות העיתונאי".

שריר אמר דברים דומים. "אף אחד מבעלי המניות שלנו לא דיבר איתי לא בעקיפין ולא במישרין על הנושא הזה או ניסה להשפיע עלי", אמר חיליק שריר. "אין לחץ כזה. כמנהל, אני מרגיש על בשרי את המיתון – קיצצו לכולנו את השכר. כעורך – אנחנו מקבלים את ההחלטות באופן ענייני".

"גם אנחנו הרגשנו את הפגיעה בשוק הפרסום בקיצוץ שנעשה אצלנו", אמר להב, "אבל זה לא שיקול. זה מין חשד מיידי שעולה. אם לא תסקר את המחאה יגידו מיד שזה משיקולים מסחריים. צריך לתת לנו קרדיט – השיקולים הם עיתונאיים".

"עובדה שהמחאה קיבלה רייטינג מאוד גבוה"

"אני מתייחסת בחשדנות למה שאומרים במשרדי הפרסום לגבי ההפסדים האדירים", הוסיפה סרגוסטי. "נקעה נפשו של העם מהמחירים המופרזים וזה הגיע לרגע שבירה ולכן אנשים קנו פחות. זה גם מנתק את הקשר בין רייטינג להכנסות, כי עובדה שהמחאה קיבלה רייטינג מאוד גבוה. כמו שתמיד אומרים לנו על הפנסיות שלנו להסתכל לטווח הארוך – אני אומרת גם לזכייניות את אותו הדבר. היו שנים שהרווחתם רווחים אדירים על חשבוננו, ועכשיו קצת פחות".

"אם הציבור הולך למקום מסוים – אנחנו נאלץ לסקר את העניין הזה", הוסיף להב. "אם תסקר אותו בפער גדול לעומת מה שהציבור עושה, לטובה או לרעה, הציבור ישים לב ויפסיק להאמין לך".

"התקשורת לא דומה לסקטורים אחרים"

על השינוי באופן הסיקור של נושאים חברתיים אמר שריר כי "מהדורת ערוץ 2 עוסקת הרבה בנושאים חברתיים, ואופן הסיקור השתנה מאז. ההחלטה שלנו להציב את חיים ריבלין – כתב בכיר של החברה – ככתב חברתי, זו החלטה ערכית שלנו", אמר. "האם אופי הסיקור שלנו של התחום החברתי השתנה מאז המחאה? כן, בכיוון הצרכני. אנחנו עוסקים היום יותר בכלכלת הבית ופחות במאקרו כלכלה".

"אחרי המחאה החברתית הוקם ארגון העיתונאים. כיצד השפיעה המחאה על התקשורת פנימה?", שאל חודורוב את המנהלים.

"התקשורת לא דומה לסקטורים אחרים", אמר להב. "היא במשבר עמוק בעולם ובמשבר עוד עמוק יותר בישראל. כלי התקשורת במצוקה כלכלית ואין הרבה מהם שמרוויחים בישראל. מה שקורה בתקשורת, כמו התארגנות עובדים וקיצוצים בשער בכירים - הוא תולדה של התהליכים האלה, ולא דווקא של המחאה החברתית".

עוד בכנס חיפה:
אורי רוזן: "היום הומואיות בחדשות היא לא משבצת בפני עצמה"
"אסור לראות באינטרנט תחליף לכלי התקשורת המסורתיים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully