וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מתן רישיון לערוץ 10 היה גובל בחוסר אחריות ציבורי"

1.1.2015 / 20:07

כשמאחוריה שבוע נטול שעות שינה ועמוס בהפגנות, התיישבה יו"ר מועצת הרשות אוה מדז'יבוז' לקיים עם וואלה! ברנז'ה ראיון ראשון מאז נכנסה לתפקידה, בו היא מסבירה למה סירבה להיכנע ללחץ, עד כמה נתניהו היה מעורב בהחלטה, ולמה הרשות דווקא יצאה מחוזקת מהמהלך

אוה מדז'יבוז. אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
"אני מאמינה שעשינו כל מה שניתן היה לעשות". אוה מדז'יבוז'/מערכת וואלה! NEWS, אלכס קולומויסקי

חודש וחצי בלבד לאחר כניסתה לתפקיד, וכשמתחתיה מנכ"ל שפרש בהפתעה תחת לא מעט ביקורת על התנהלותו, נאלצה יו"ר מועצת הרשות השנייה אוה מדז'יבוז' להתמודד השבוע עם אחת הדרמות הגדולות של ענף התקשורת בשנה האחרונה - סביב עתידו של ערוץ 10, אשר הגיעה לשיאה. בין אם היה זה הניסיון שרכשה במעריב המדמם-תמידית בו שימשה כמנכ"ל העיתון, ובין אם החשש מפני מבחן בג"צ של הזכייניות הוא זה שהנחה אותה - גם מבקריה הסכימו השבוע כי מדז'יבוז' הוכיחה עמידה איתנה, כמעט עיקשת, מול הלחצים הכבדים.

כשברקע קמפיין טקטי ממוקד של הערוץ על ראשה ובהיעדר שר תקשורת במשרה מלאה, סירבה מדז'יבוז' להעניק לערוץ 10 רישיון שידורים ל-15 שנה ונאחזה במה שהגדירו בו כ"פרשנות המחמירה ביותר של תקנות הרשות". לבסוף היה זה היועץ המשפטי לממשלה ויינשטיין שהכריע בדקה התשעים על מהלך חקיקה מזורז להארכת זיכיונו של הערוץ עד לאחר הרכבת הממשלה הבאה, בתנאי רישיון. כשמאחוריה שבוע נטול שעות שינה ועמוס בהפגנות ופריצות עובדים לישיבות המועצה, התפנתה מדז'יבוז' לנהל עם וואלה! ברנז'ה ראיון ראשון מאז נכנסה לתפקידה.

מה את חושבת על ההסדר שהושג?

"המאמצים הרבים שהושקעו בימים האחרונים נשאו פרי ונמצא פתרון, גם אם זמני, שיאפשר את המשך שידורי ערוץ 10 בתקופת הבחירות. המשמעות המידית של זה היא הבטחה של פלורליזם בתקופת בחירות ושעתידם של עובדי הערוץ מובטח נכון לכרגע. עם זאת, חשוב לציין שזה לא הפתרון הנכון לשוק הטלוויזיה המסחרית שזקוק להסדרה כוללת. נמשיך לקדם פתרון כולל לשוק הטלוויזיה המסחרית ואת העברת השוק כולו למשטר של רישיונות ארוכי טווח ל-15 שנה ברגע שתהיה ממשלה חדשה".

באיזה שלב הבנתם שמוטב לערוץ 10 שיזנח את המאמצים לקבל רישיון וימקד אותם בשינוי חקיקה. מה הם להערכתך ניסו באמת להשיג במהלך שברור היה שאין לו שום סיכוי?

"הרשות השנייה עוד לפני תקופתי קידמה הצעת חוק שהייתה אמורה ליצור אחת ולתמיד את הרפורמה המקיפה שהשוק הזה נזקק לה. ההצעה הזו נפלה מטעמים פוליטיים ולכן החלטנו שמוטב להתמקד במעבר הדרגתי לרישיונות, כשערוץ 10 תחילה. לצערי, כבר מתחילת חודש דצמבר ואחרי שהעברנו את ההפחתה הדרמטית במחויבויות עם המעבר לרישיון, הבנו שיש סיכוי גבוה שהערוץ לא יצליח לשלם את חובותיו לרשות השנייה ולהציג את היכולות הכלכליות הנדרשות. כבר בשלב הזה המלצנו לערוץ לפנות לאפיק של חקיקה. חשוב לי לומר שלמרות ההמלצה, ההידברות עם הערוץ לא הפסיקה ואם היו משלמים את חובם, אפילו ברגע האחרון, המועצה הייתה מתכנסת לדון בבקשת הרישיון".

הפגנת עובדי ערוץ 10 בתל אביב. דרור עינב
"הרשות השנייה הייתה מיוזמי המהלך". עובדי הערוץ, השבוע/דרור עינב

"החלשת הסמכות הרגולטורית? נהפוך הוא"

במהלך המאבק, טענו בערוץ כי ברחתם מאחריות בכך שגלגלתם את תפוח האדמה הלוהט הזה לפתחו של נתניהו. לא הקטנתם ראש?

"אני מאמינה שעשינו כל מה שניתן היה לעשות, לרבות העברת הפחתת מחויבויות ביציאה לרישיון בהליך בזק כדי להקל עליהם את היציאה לרישיון, עניין שמשמעותו 150 מיליון שקלים מדי שנה ומעל מיליארד וחצי שקלים בתקופת רישיון. אני גם חושבת שהייתה לנו את האחריות הציבורית והרגולטורית להציב את המראה ולהגיד מתי נדרשת התערבות בחקיקה כי הערוץ פשוט לא עומד באף תנאי שיאפשר לנו כמועצה אפילו לדון בבקשת הרישיון שלו – לא משקיע ולא תשלום חובות".

האם הצעד הזה לא החליש עוד את הסמכות שלכם כרגולטורים? הרי היועמ"ש הוא זה שהכריע בסוף.

"נהפוך הוא. החלטת היועמ"ש בעצם נותנת גושפנקא למה שהרשות אמרה כבר מתחילת דצמבר - המצב של הערוץ בעת הזו לא מאפשר פיתרון רגולטורי. ולכן, עם כל הרצון והנכונות להסדיר את השוק ולאפשר לערוץ 10 להמשיך לשדר, מתן רישיון היה גובל בחוסר אחריות ציבורי של המועצה ולכן חקיקה היא הפתרון הנכון. אמנם הפתרון הגיע בסופו של דבר מהיועמ"ש שלו הסמכות להורות על חקיקה, אבל הרשות השנייה הייתה מיוזמי המהלך, פנתה בשבועות האחרונים לכל הגורמים הרלוונטיים כדי לוודא שעתיד הערוץ לא נופל בין הכסאות בתקופת בחירות והייתה גורם מקצועי מוביל ומייעץ בגיבושו".

בערוץ מיקדו את המאבק בראשו של נתניהו, וטענו כי הוא מעוניין בסגירתם. שוחחת עם ראש הממשלה ושר התקשורת לפני הישיבה המכרעת על עתידו?

"היו ישיבות רבות טרם קבלת ההחלטה, ובדברים הרלבנטיים שר התקשורת ואנשיו היו מעודכנים".

עוד באותו נושא

זיכיונו של ערוץ 10 יוארך לחצי שנה בתנאי רישיון; שידורי הערוץ ימשכו כסדרם

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו מדבר במצודת זאב לאחר הניצחון בפריימריז בליכוד, 1 בינואר 2015. דרור עינב
"בדברים הרלבנטיים שר התקשורת ואנשיו היו מעודכנים". נתניהו/דרור עינב

מחליף לבאב"ד? "בימים הקרובים"

"ההכרזה שהכסף נמצא בחשבון הבנק של הרשות הייתה ריקה מתוכן ולראייה היום, רגע אחרי שנמצא פתרון זמני, אנו למדים שלא היה ולא נברא. החוק דורש מכל גוף המבקש רישיון להציג יציבות כלכלית ופיננסית, לא מערוץ 10"

מדוע אינכם מקדמים את הפיכתו של ערוץ 10 לערוץ נושאי. למה בעצם הוא חייב להיות ערוץ ברודקאסט?

"במהלך השנה האחרונה הוצע לערוץ 10 יותר מפעם אחת לעבור לערוץ נושאי והם בחרו שלא לעבור מסיבות שלהם".

ערוץ 10 טוען כלפיכם שאתם מציבים "דרישה לטייקון" כתנאי לרישיון. תגובתך?

"הערוץ מחפש משקיע כשנתיים וללא הצלחה. לאורך התקופה הזו שמענו כמה וכמה שמות אבל לא נמצא משקיע. גם ההכרזה שהכסף נמצא בחשבון הבנק של הרשות הייתה ריקה מתוכן ולראייה היום, רגע אחרי שנמצא פתרון זמני, אנו למדים שלא היה ולא נברא. החוק דורש מכל גוף המבקש רישיון להציג יציבות כלכלית ופיננסית, לא מערוץ 10. לא מדובר ב'טייקון' ולא כל שם אחר שיכנו את זה בערוץ אלא בהוכחה שהוא שמסוגל למלא את דרישותיו למחויבות תוכן שהן לטובת הציבור – שידורי חדשות, הפקות דרמה מקומיות וסרטים. מיותר לציין שהמשמעות היא של עוד אלפי מקומות עבודה וכשנותנים לגוף פרטי רישיון מהמדינה לתקופה ארוכה של 15 שנה, מוכרחים לוודא שהוא מסוגל לעמוד בתנאיו. זה מינימלי, בוודאי שמדובר בגוף כמו ערוץ 10 שנקלע לקשיים כלכליים מיום היווסדו".

אנשי תיא תקשורת, המנהלים עם הערוץ מגעים להשקעה, טוענים כי ביקשו מכם טיוטת רישיון כדי ללמוד את הנושא, ואילו אתם לא העברתם אותה. למה?

"הבקשה של תיא הגיעה אל הילה שמיר, היועצת המשפטית של הרשות השנייה ואליי ביום שלישי אחר הצהריים - יממה לפני תום תקופת הזיכיון, מסיבות שנראה לי ברורות לכולם. התשובה הועברה אליהם ביום רביעי, פחות מ-24 שעות אחרי הפנייה".

האם הארכת הזיכיון של ערוץ 10 והאופציה שנפתחת כאן בדמות הארכה לקשת ורשת לא תדחה עוד יותר את הפיצול של ערוץ 2?

"פיצול ערוץ 2 ידרוש התערבות בחקיקה והרשות השנייה תוסיף לקדם את הפיצול עם התגבשות הממשלה החדשה, כחלק מקידום פתרון קודם לשוק הטלוויזיה. ההחלטה האם להאריך גם לקשת ורשת את הזיכיון היא של המחוקק כמובן".

כיצד הגיבו קשת ורשת להחלטת היועמ"ש, הם באו אליכם בדרישות?

"אני אישית לא קיבלתי כל תגובה או בקשה עד עתה".

מנכ"ל הרשות השנייה שי באב"ד עזב בשבוע שעבר במפתיע וכרגע מתנהלת הרשות ללא מנהל. מתי ימונה לו מחליף?

"אני מאמינה שבימים הקרובים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully