וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשביל צרכן התקשורת, זו נבלה וזו טרפה

9.3.2015 / 14:02

סקר TNS שפורסם היום בוואלה! ברנז'ה חושף תוצאות עגומות באשר לאמון הציבור בתקשורת באופן כללי, אולם הבשורה הכואבת ביותר בו היא עבור ידיעות אחרונות, אשר על פי הממצאים נראה כי הקמפיין השלילי שמנהל נגדו ישראל היום עובד. פרשנות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הקמפיין השלילי עבד. ישראל היום, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

השורה התחתונה בסקר TNS שפורסם היום בוואלה ברנז'ה היא גם הראשונה: הציבור לא מאמין ששני העיתונים הגדולים במדינה פועלים ממניעים אובייקטיביים. מהסקר, הראשון מסוגו, עולה כי 59% מהציבור חושבים שאופן הסיקור של ידיעות אחרונות את מערכת הבחירות מונע משיקולים פוליטיים - נתון דומה לאלו החושבים כך על ישראל היום.

באשר לחינמון מבית שלדון אדלסון, נאמר בשפה פשוטה: ממנו לא היו ציפיות. העיתון, מאז הקים אותו מקורבו של נתניהו, כמעט ולא התיימר להציג תמונה אובייקטיבית של המציאות הפוליטית, ועל האופן הלא אלגנטי והגס (ששיאו היה במערכת הבחירות הנוכחית וקודם לכן במאבק נגד חוק ישראל היום) בו הוא מתגייס לטובת ראש הממשלה (וההיפך) נאמר כבר כמעט הכל. הממצא לפיו רוב הציבור חושב שהוא מוטה פוליטית הוא המשך מתבקש לכך.

הנתון מפתיע במיוחד עבור ידיעות אחרונות, שכן במקביל לאובדן ההובלה בחשיפה לישראל היום, מתברר כעת באופן רשמי כי גם מבחינה ציבורית - העיתון מבית נוני מוזס סובל מכרסום מתמשך בנכס, אולי החשוב ביותר שלו על פני המתחרה - יוקרתו העיתונאית. שוב, נזכיר כי מדובר במשקפיים ציבוריות, ולא מקצועיות, בהן ידיעות כך נראה עדיין מוביל בפרמטרים רבים על מתחרהו. כשמוסיפים לכך את העובדה שידיעות אחרונות נהנה ממסורת של 75 שנות עיתונות ולא מעט הישגים - מתגלה חשש, שמקבל אימות בסקר, שהקמפיין השלילי שמנהל נגדו ישראל היום - עבד.

צרכן התקשורת הפך לחשדן יותר

במקביל לאובדן ההובלה בחשיפה לישראל היום, מתברר כעת באופן רשמי כי גם מבחינה ציבורית - העיתון מבית נוני מוזס סובל מכרסום מתמשך בנכס, אולי החשוב ביותר שלו על פני המתחרה - יוקרתו העיתונאית

קל להצטרף לשורת המקהלה האליטיסטית הגורסת שידיעות אחרונות הרוויח את הנתונים המוצגים בטבלה ביושר, בין היתר הודות לזליגת תוכן שיווקי במינונים גבוהים לצד ניהול רשימות שחורות (ביבי) או לבנות (הרצוג) של מיוחסים פחות או יותר. אולם, צריך להודות כי לשחיקה במעמדו כגוף עיתונאי שאינו מוטה פוליטית תרם גם הקמפיין הישיר והמתמשך של השנים האחרונות על דפי ישראל היום עם אמירות כמו "ממלכת הרשע" ו"עיתון שפעם הייתה לו מדינה". אלו היוו רוח גבית להשתלחות חסרת תקדים בו של פוליטיקאים במערכת הבחירות האחרונה, שהגיעה עד להפגנות מול ביתו - ופגעו בו תדמיתית.

במילים אחרות: הפרט החשוב שהיה חסר במאמר שפורסם בוואלה ברנז'ה רק לפני שבוע וגרס כי למרות דחיית העתירות נגד ישראל היום הלגיטימציה שלו נפגעת, הוא שבמקביל גם הלגיטימציה של ידיעות מתכרסמת.

ומה בכל זאת מעודד בסקר? העובדה שצרכן התקשורת הישראלי הפך לחשדן יותר. השיח על מלחמות המו"לים שהתערבבו בבחירות האחרונות עם מלחמות הפוליטיקאים, הפך משיח ברנז'אי פנימי למביני דבר בלבד - להנחת יסוד ציבורית. כאן שווה גם לזכור שהסקר בוצע רק באשר לשני עיתונים, ולא מין הנמנע שהציבור היה משיב באופן דומה גם באשר לגופים אחרים בתקשורת הישראלית.

ואחרי שאמרנו את כל זה, אסור לשכוח: הסקר מיישר קו עם סקרים קודמים בהם התקשורת זוכה לשיעור אמון נמוך, לפעמים אפילו אחרי הפוליטיקאים, וחושף תוצאות עגומות מבחינת אמון הציבור בתקשורת באופן כללי, ולא רק בידיעות אחרונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully