וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלטת ליברמן הגיעה לכנסת: "תחת שר ביטחון לא צריכה להיות תחנת שידור"

31.1.2017 / 16:02

ח"כ נחמן שי, לשעבר מפקד גל"צ, בדיון בוועדת הכלכלה בנושא: "בין צה"ל לבין שר הביטחון הפרידו קצין חינוך ראשי, ראש אכ"א והרמטכ"ל - עכשיו שברו את הכלים. הזעזוע הזה מאיים על קיומה של גל"צ"; ירון דקל: "חשוב שמבנה התחנה ישמר"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"גל"צ פועלת כבר 66 שנים באנומליה". ירון דקל/מערכת וואלה!, צילום מסך

הדיון המיוחד בכנסת שנערך היום (שלישי) בנושא הוצאת גל"צ מצה"ל והעברתה למשרד הביטחון איחד באופן לא מפתיע בין רוב המשתתפים בו – שהסכימו על חשיבות אי-המעורבות הפוליטית בתחנה. בתחילת הדיון אמר יו"ר הוועדה, איתן כבל (המחנה הציוני), כי "אני אוהב את גל"צ ואת גלגלצ כפי שהן, תמיד אפשר להתעדכן ולשנות אבל התחנה הולכת ומתפתחת, והמפקד ירון דקל ראוי לכל שבח והלל. שאלת המקום של גל"צ לא התחילה השבוע, ימיה כמעט כימי הקמת התחנה. השאלה מה היא האכסניה הנכונה עבור גל"צ והאם בכלל ראוי שלצה"ל תהיה תחנה".

לאחר מכן התייחס כבל לכללים שעליהם חשוב לשמור כשהתחנה תעבור למשרד הביטחון: "הדבר הכי נכון היה שהאכסניה הכי נכונה זה התאגיד. יש מספר נקודות שבלעדיהן לא יהיה מצב שהתחנה תעבור לאיזו שהיא אכסניה: קביעת כללים שישמרו על עצמאותה תוך מניעת התערבות פוליטית – חייבים קיר ברזל בין הפוליטיקאים לתקשורת חופשית; שמירת מעמד האזרחים עובדי צה"ל. יש הסכם קיבוצי והוא תקף, והסטטוס-קוו חובתו להישמר; ושמירת מבנה התחנה על חייליה כפי שהיא פועלת היום". לסיכום אמר כבל כי בכוונתו ללוות מקרוב את כל התהליך.

ח"כ נחמן שי, אולפן וואלה!  NEWS . 5 באפריל 2016. ראובן קסטרו
"מאות אנשים שגורלם אינו ידוע". ח"כ נחמן שי/ראובן קסטרו
ח"כ נחמן שי: "בין צה"ל לבין שר הביטחון הפרידו קצין חינוך ראשי, ראש אכ"א והרמטכ"ל - עכשיו שברו את הכלים. זה לא מקובל עלי לחלוטין"

ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני), לשעבר מפקד גל"צ, אמר כי "ברור לי שצריך לשמור את גל"צ ואסור בשום פנים ואופן לתת לתחנה להיפגע. יש לגל"צ מקום חשוב בזירה התקשורתית בישראל והיא צריכה להישאר, כי מספר הקולות בזירה הציבורית מצטמצם. בעבר ניסו לעשות שינויים במעמד התחנה והיא שרדה בסופו של דבר בצה"ל, וזה היה נכון. עכשיו הרמטכ"ל אמר 'מספיק לי' והעביר את זה למשרד הביטחון".

שי טען כי "כוונת המנכ"ל לא הייתה להעביר את התחנה למשרד הביטחון אלא להשאיר אותה במקומה - וזו הייתה צריכה להיות המלצתו הסופית. אבל הוא התבקש להפוך אותה. זה המקום האחרון שהתחנה צריכה להיות בו. שר שתהיה לו תחנה, יהיה לו צעצוע שהוא יוכל לשחק בו. עכשיו זה כבר שם ואני מתקומם על כך. צריך לשקול את זה מחדש. תחת שר ביטחון לא צריכה להיות תחנת שידור".

לסיכום אמר שי כי "בין צה"ל לבין שר הביטחון הפרידו קצין חינוך ראשי, ראש אכ"א והרמטכ"ל - עכשיו שברו את הכלים. זה לא מקובל עלי לחלוטין. הזעזוע הזה מאיים על קיומה של גל"צ. צריך לעשות כל מאמץ שהתחנה לא תהיה כפופה לשר הביטחון, כל שר ביטחון. צריך לעשות הפרדה מלאה, קיר ברזל חומה סינית מצידי בגובה של מגדל אייפל בין השר לכל גורם בתחנה. לא יודע אם זה אפשרי". בנוגע לעובדי התחנה אמר, "כשהמצב מחריף יש עוד מאות אנשים שגורלם אינו ידוע. צריך להתייחס גם אליהם".

עוד באותו נושא

"אם אין חיילים בגל"צ – אין גל"צ"

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"חובה לתת גיבוי לתחנה הזו". אביגדור ליברמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

"למה לא להעביר אותה לתאגיד השידור הציבורי?"

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) אמרה בדיון כי "ההחלטה עמומה ולא ברורה. זה אסון ואסור שהתחנה תעבור לידיים פוליטיות. חייבים לגלות משנה זהירות במקום החשוב הזה ואסור שהיא תעבור למשרד הביטחון. למה לא להעביר אותה לתאגיד השידור הציבורי?".

ח"כ שלי יחימוביץ (המחנה הציוני) אמרה כי "חצי הכוס המלאה זה שגל"צ לא נסגרת וממשיכה להתקיים וטוב שכך. בספירה של היחלשות כלי תקשורת וניסיונות השתלטות עליהם, יש לנו חובה לתת גיבוי לתחנה הזו. המעבר למשרד הביטחון מאוד מדאיג גם על רקע הלך הרוחות בממשלה הזאת. כל שינוי מבנה - אני חושדת בו. עדיף שכרגע לא תהייה חקיקה בענייני תקשורת כי טוב לא יצא מזה. צריכים לייצר חסמים מפני התערבות פוליטית בוטה ולאפשר שידור חופשי וטוב".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"האכסניה הכי נכונה זה התאגיד". ח"כ איתן כבל/מערכת וואלה!, צילום מסך

"גל"צ היא מגדלור של שידור ציבורי ללא לחצים"

ירון דקל: "צה"ל מחיל מנגנון הגנה ששומר מהתערבות באמצעות הוראת פיקוד עליון הקובעת שהמפקד לא כפוף למפקדיו בכל הקשור לתוכן התחנה. במעבר למשרד הביטחון חשוב שהדבר הזה יישמר"

מפקד גל"צ ירון דקל אמר כי "גל"צ פועלת כבר 66 שנים באנומליה, אבל היא מציעה לציבור המאזינים שלה שידור ציבורי איכותי. ב-3 שנים אחרונות התאגיד דווקא העסיק את הבית הזה. גל"צ זה שידור ציבורי, מה שעומד לנגד עיניה הוא הציבור בישראל. מכיוון שזה המצב ומכיוון שהשידור איכותי ומקצועי הוא זוכה להאזנה של ציבור רחב בישראל. במדד אמון הציבור התחנה זכתה למקום הראשון לפני כלי תקשורת אחרים. שמחנו אבל לא הופתענו".

דקל הוסיף כי גל"צ משנה את פניה. "בשנים אחרונות חל ריענון משמעותי בלוח השידורים. חל שיפור עצום במגוון החיילים שמשרתים בתחנה. צה"ל מחיל מנגנון הגנה ששומר מהתערבות באמצעות הוראת פיקוד עליון הקובעת שהמפקד לא כפוף למפקדיו בכל הקשור לתוכן התחנה. במעבר למשרד הביטחון חשוב שהדבר הזה יישמר. היועמ"ש לממשלה והמשנה לו דינה זילבר קבעו שיש לקבוע מנגנונים לשמור על זה. גם חשוב שמבנה התחנה ישמר כי אם לא אז זה לא יהיה גל"צ".

לכך כבל התייחס ואמר כי "כל ניסיון להתחיל לגעת הוא לא יסתיים בזה". דקל הוסיף כי "בשורה התחתונה יש כאן נס שידורי. משהו שפועל טוב למרבה ההפתעה. חלק מהדברים השתנו גם בגלל שאנחנו קשובים למה שנאמר בבית הזה. אנחנו לא מחויבים לבעלי הון ולא לרצות אף אחד התחנה פועלת למען מאזיניה שהצליחה להתקיים בלי פוליטיזציה וחשוב לי שזה ימשך זה חשוב לדמוקרטיה הישראלית".

לסיכום אמר דקל, "אלה לא ימים קלים לתקשורת בישראל. ידענו את זה עוד לפני ההקלטות. דווקא בתקופה הזו של הקלטות, לחצים על התאגיד שעדיין סוגייה זו תלויה ועומדת, דווקא בתקופה הזו גל"צ היא מגדלור של שידור ציבורי ללא לחצים, איכותי, ישר מקצועי ואמין ותסייעו לנו שזה יישמר גם במעבר למשרד הביטחון".

עוזר מנכ"ל משרד הביטחון, עמרי גילה, אמר כי עדיין לא מדובר בהחלטה סופית וכי הדבר נמצא בתהליך בחינה, שיושלם בתום השיח עם היועץ המשפטי לממשלה עד תחילת חודש מאי. באשר לעובדים הוא ציין: "אני מצטט את דברי מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אודי אדם: 'לא תיפגע שערה משערות העובדים'. כל זכויותיהם ומעמדם של העובדים יישמרו במשרד הביטחון. החיילים שמשרתים היום בגלי צה"ל ימשיכו לשרת, ככל שהתחנה תעבור למשרד הביטחון". הוא הוסיף כי "מנכ"ל משרד הביטחון נפגש עם היועץ המשפטי לממשלה. קיבלנו רוח גבית מסוימת בהינתן שיועמדו המנגנונים שיבטיחו את עצמאותה של התחנה, אי תלות פוליטית ומסחרית, וכך נעשה לפני העברת התחנה למשרד. על-פי המנכ"ל, הנהלת המשרד והגורמים המקצועיים בו ההפרדה תהיה מוחלטת".

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, אמרה כי כולם מאוחדים מאחורי הקריאה שיצאה מהוועדה, שעדיף לא לגעת במה שלא שבור. "לא מדובר בהחלטה מוגמרת ויש מקום להתערבות ציבורית. אם תתקבל ההחלטה אנחנו נבחן את הדרכים המשפטיות לאפשר את זה, בין היתר בהתאם לעקרונות ששרטט היו"ר כבל – שמירה על החופש העיתונאי ויצירת חיץ מוחלט בין התחנה לדרג הפוליטי, שמירה על מעמד האזרחים עובדי צה"ל ועל הדי.אן.איי של התחנה. לאחר מכן תיבחן השאלה אם נדרשת חקיקה או לא. בשבוע הבא צפויה פגישה בעניין בין היועץ המשפטי לממשלה והשר. אם יוחלט להעביר את התחנה למשרד הביטחון צריך להבטיח שבמהלך הריצה החפוזה לא יקרו דברים שיפגעו בעניין המהותי", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully