וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"החזון שלנו – ועד עובדים חזק"

ליאור ליברובסקי

6.5.2007 / 14:49

עיתונאים ב'הארץ' מתכוננים למאבק בשיטת התשלום החדשה לעורכים, ש"מרעה את תנאיהם ופוגעת קשות ביחס בין העובד לעיתון". הארץ: "כל השינויים - לטובת העובדים"

קבוצת עובדים בקבוצת "הארץ", מתכוונת לצאת למאבק, בעקבות המעבר לשיטת תשלום על פי שעות לעורכים. ביום שישי הבא (11/5) עורכים המורדים אסיפה אליה יזמינו "את כל עובדי העיתון", לדברי אחד מהם. האסיפה תתקיים בבית העיתונאים בתל אביב, וידונו בה באפשרויות פעולה במסגרת המאבק. חזון המורדים כרגע הוא הקמת ועד עובדים חזק שידאג לזכויותיהם. המורדים שומרים בינתיים על פרופיל נמוך, ככל הנראה כדי לא להעיר מוקדם מדי את המו"ל עמוס שוקן.

הנפגעים העיקריים בעיתון הם עורכים בעיתון הכלכלי The Marker, שם הפך נוהל "המשמרת הכפולה" לדבר שבשגרה. משמרת עריכה רגילה במרקר, מסביר אחד העובדים שביקש לא להזדהות, נמשכת כ-7-8 שעות. עד כה, חישוב השכר נעשה לפי משמרות – כך שמי שעבד 10.5 שעות ומעלה, תוגמל כעל משמרת כפולה. משמרות אלה נמשכו ברוב הפעמים כ-12 שעות, עד מועד ירידת העיתון לדפוס בשעה 10 בלילה. העובדים מתארים את העבודה בנוהל הזה כמאומצת ביותר. מעתה העובדים "ידפקו שעון", וירוויחו את לחמם בהתאם למספר השעות שיעבדו.

עיתונאי בהארץ, שביקש גם הוא לא להזדהות, אמר אתמול לוואלה! ברנז'ה כי "עניין השעות פגע בכבוד של עובדי העיתון וביחס שלהם כלפי המקום. יש אמנם מי שמרוויח מכך, אך זה הופך את הכל לכלכלי ומדיד ופוגע בקשר בין העורך לעיתון. פעם הסכמנו לעבוד שעה פה, שעה שם בנוסף לשעות הרגילות, מתוך מחויבות לעיתון. עצם העברת הכרטיס פוגעת בכבוד העובד".

"יש מהלך לקראת התאגדות", אישר העיתונאי. "חופש ההתאגדות הוא נושא הקבוע בחוק, שניתן למנוע אותו רק על ידי איומים והפחדות. יש חזון להקים ועד חזק, אך הדבר תלוי בהיענות מצד העורכים והעיתונאים. ביום שישי הבא נהיה יותר חכמים". לגבי צעדי הפעולה המתוכננים הם מעדיפים שלא להרחיב בשלב זה, בשל חשש מסיכול צעדי המחאה בעודם באיבם.

"זאת לא סתם התבכיינות"

עיתונאית אחרת ב- The Markerהתייחסה השבוע לדברים: "הרעו את התנאים שלנו, זה מאוד בעייתי בכל קנה מידה, זאת לא סתם התבכיינות. התנאים הנוכחיים בעבודה לא מאפשרים לנו לגמור את החודש. בגלל ש- The Marker הוא עיתון גדול מאוד, העבודה עליו היא בשתי משמרות - בוקר וערב. עובד היה עושה עבודה כפולה ומתוגמל בהתאם. היום זה כבר לא ככה. במשמרת עושים שניים-שלושה עמודים ובמשמרת כפולה ארבעה-שישה עמודים. עכשיו על עבודה של שני אנשים נקבל שכר כמו על משמרת אחת פלוס קצת".

הגזרה קשה לחלק מעובדי העיתון מטעם נוסף: העורכים בThe Marker, הנדרשים להעמיד עצמם לרשות המערכת ארבע משמרות בשבוע, ניצלו את עובדת המשמרת הכפולה וכך למעשה ביצעו שתי משמרות ביום אחד, דבר שפינה זמן לסטודנטים שבמערכת ולאלה שעובדים כפרילאנס במקומות נוספים.

מסתבר שגזרת השעון היא לא האחרונה מבית מדרשו של המנכ"ל יוסי ורשבסקי. החל מה-13/5 יבוטלו לחלוטין המשמרות הכפולות ותצא לדרך שיטת חישוב חדשה, לפי שעות כמובן. בהתאם לאותה שיטה, העורכים שיעבדו על המדורים הגדולים, כגון 'דין וחשבון' או 'פרסום, שיווק ומדיה', יזכו לבונוס של 100 שקלים למשמרת. יש לציין שמיעוט מהעורכים בעיתון עובד על המדורים הללו.

מיוסי ורשבסקי, מנכ"ל עיתון הארץ נמסר: לאורך השנים, נוהג עיתון הארץ עם עובדיו בהגינות ובכבוד. למותר לציין, שכל השינויים שנעשו הינם במסגרת החוק ולטובת העובדים.
הסכמי העבודה בהארץ הם הסכמים אישיים וכאלה גם יישארו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully