וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדלסון לא קנה את העיתון, התקשורת קנתה את הספין

שלומי שפר

7.11.2006 / 11:38

נראה כי מרבית מקורן של הידיעות על מכירת העיתונים הן בסך הכל חלק ממלחמות על המחיר

בהתחלה היה זה נוחי דנקנר, שאמור היה לרכוש את השליטה בעיתון "מעריב". לאחר מכן הוזכר שמו של נעם לניר, מתעשר אחר מאמפייר אונליין. "הקונה" השלישי כבר היה מוכר יותר - ארקדי גאידמק, שהתראיין לפני כשבועיים ל"ידיעות אחרונות" ושם אמר כי הציעו לו לרכוש את "מעריב", אבל כיוון שזה "לא ביזנס" הוא החליט לרדת מהעסקה. מכיוון שידיעות אלו בסך הכל מילאו כמה שורות בעמודים הפנימיים בעיתונים, אף אחד לא התייחס אליהן ברצינות.

לפני כשבוע הוטלה פצצה תקשורתית אמיתית. TheMarker ו"גלובס" דיווחו כי עסקה גדולה ואמיתית נרקמת מאחורי הקלעים של התקשורת הישראלית. שלדון אדלסון, המיליארדר היהודי והבעלים של החינמון "ישראלי" נמצא במגעים מתקדמים לרכוש את השליטה ב"מעריב". בסביבת המוכרים, כלומר משפחת נמרודי, דיברו על שווי של 300 מיליון דולר, אנשים צנועים קצת יותר דיברו על שווי של 200 מיליון דולר ומי שהיה עם הרגליים על הקרקע דיבר על שווי של 150 מיליון דולר.

המיקום הבולט של הידיעות (עמוד ראשון) והביטחון הרב שבו נכתבו לא השאירו הרבה מקום לספק. מניית "מעריב" שבבוקרו של אותו יום נסחרה בשווי של כ-100 מיליון דולר, הגיעה בתוך שלושה ימים לשווי של כ-140 מיליון דולר. העובדה שהעיתון עומד להימכר שירתה באופן מלא את בעלי המניות של העיתון, ככל שהשווי בבורסה עולה, כך קל יותר להעלות את המחיר במו"מ.

התשובות של קבוצת אדלסון היו מסויגות. מצד אחד הם לא הכחישו את המגעים, ומצד השני טענו שבסך הכל קיבלו פנייה מ"מעריב" ולא נתנו הצעה משלהם. בינתיים התמלאה התקשורת הישראלית בהגיגים ובידיעות שנוגעות כולן לאותו נושא. ב"מעריב" נכתב כי שלמה אליהו רוצה לרכוש את חלקו של פישמן (34%) ב"ידיעות אחרונות". רוצה לומר, עיתונות בישראל זה בהחלט "ביזנס" מר ארקדי, אפילו שלמה אליהו שאין חולקים על תבונתו העסקית - רוצה נתח מהעוגה.

"גלובס" הגדיל ועשה והכתיר את נמרודי כאיש השבוע שלו והסביר בניתוח פיננסי משלו (שאפשר בהחלט להתווכח על ההיגיון שבו), מדוע מבחינתו של נמרודי, למרות ש"מעריב" מפסיד כבר שנים רבות מדובר בהצלחה, מכיוון שהוא רכש את השליטה בעיתון בשווי נמוך מאוד מידי המפרקים של נכסי רוברט מקסוול.

אתמול התנפצה לכאורה הבועה. בצהרי היום העלה TheMarker ידיעה בלעדית לפיה אדלסון נסוג בו מהכוונה לרכוש את השליטה ב"מעריב". הידיעה לא היתה פורמלית וציטטה "מקורבים" לאדלסון. מרבית הסיכויים שהעסקה עם אדלסון לא תצא לפועל, אבל גם אם כן -ידיעה כי הוא אינו ממהר לקנות בטח לא תזיק לו.

ענף התקשורת בוער, העובדה שקבוצת "הארץ" הכניסה משקיע לעיתון בתג מחיר של 130 מיליון דולר והידיעה שאליעזר פישמן רוצה למכור את חלקו ב"ידיעות אחרונות" מכניסות הרבה מרץ לענף, שישן במשך שנים. בינתיים נראה כי מרבית מקורן של הידיעות אינו דווקא במאמץ עיתונאי ראוי לשבח - אלא בסך הכל חלק ממלחמות על מחיר - ספין לצרכים כלכליים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully