וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להסיר המגבלות מלוח המשדרים של ערוץ 2

דוד פישר

20.11.2006 / 16:40

נחוץ פתרון יצירתי שיאפשר לערוצים המסחריים להמשיך ולהרוויח ובד בבד ייתן ביטוי לציבור שרוצה לצפות ביצירות מקוריות


שנה חלפה מאז תחילת שידורי ערוץ 2 בגלגולו השני - ונדמה כי דרישות המכרז וההבטחות שהובטחו על ידי הזכייניות החדשות-ישנות היו לא יותר מבדיחה עצובה על חשבון כולנו. רשת וקשת, שהתחפשו לאורך כל תקופת המכרז לערוצים חובבי פריפריה, חזרו מיד עם פרסום התוצאות לסורן. את לוח השידורים שאפיין ערוץ 2 לפני המכרז תפס לוח השידורים הישן כשהוא מלא יותר מאי פעם בתוכניות ריאליטי. מכל ההבטחות המרובות יש כיום סדרת דרמה אחת בפריים טיים, "מילואים". בכל שאר הזמן יש שורה ארוכה של תוכניות בידור שמטרתן אחת: לגרוף רווחים כלכליים.

הזכייניות עוד הגדילו לעשות כשלאחר המלחמה בלבנון ביקשו מהרשות השנייה שתקל בתנאי המכרז שלהן ולא תאלץ אותן לעשות את מה הבטיחו רק שנה קודם. הן נימקו זאת בכך שאובדן דקות הפרסום בימי המלחמה חיבל קשות בהכנסתן. הן גם הפכו את המכרז לצחוק כשביקשו כי אותן תוכניות ריאליטי שהן משדרות מדי ערב יוכרו כסוגה-עילית.

במצב הקיים כיום, כשלתוצאות המכרז אין כל ערך והרשות השנייה כבר עייפה מלהתעמת עם הזכייניות, נחוץ פתרון יצירתי שיאפשר לערוצים המסחריים להמשיך ולהרוויח ובד בבד ייתן ביטוי לציבור שרוצה לצפות ביצירות מקוריות. הפתרון האפשרי היחיד לבעיה הוא ביטול המגבלות על זכייניות ערוץ 2 והסרת הכבלים שנכפו עליהן בתקופת המכרז. הסיבה לכך פשוטה: שתי הזכייניות קמו למטרות רווח, והרגולציה הקיימת מונעת מהן להרוויח.

הסרת המגבלות תאפשר לזכייניות להגדיל את הרווחים עד למקסימום בלא שיצטרכו לתרץ את לוח השידורים כלפי הרגולטור. ירצו לשדר את החדשות כבר בשש בערב? יוכלו לעשות זאת. ירצו לשדר תוכניות ריאליטי מ-20:00 ועד לסוף יום השידורים? תהיה להן זכות מלאה לכך. ירצו לשדר חצי שעה רצופה של פרסומות? למה לא בעצם?

אבל להסרת המגבלות יהיה מחיר. בתמורה לחופש המלא שיינתן להן בהרכבת לוח השידורים הן יצטרכו לשלם בשני פרמטרים: ב-90 דקות שיילקחו מכל אחת מהזכייניות למשך יום אחד בשבוע, שלוש שעות בסך הכול, בשעות האוף-פריים, החל ב-22:00 בערב; וב-2% שייגבו מהכנסותיהן. ב-2% הללו תמומן הפקת סרטים עלילתיים וסרטים דוקומנטריים שישודרו בשעות שהופקעו. כך ייצאו גם הזכייניות וגם האינטרס הציבורי נשכרים. הזכייניות יוכלו להרוויח כאוות נפשן, והאינטרס הציבורי, השואף לראות על המסך הקטן יצירות תרבותיות איכותיות, יבוא על סיפוקו.

יהיו בוודאי כאלה שיטענו כי בהיעדר רגולציה לא יהיה עוד מה שימנע שידור תוכניות זבל מסביב לשעון. דווקא עכשיו, כשהן אחראיות ללוח השידורים, יחששו הזכייניות מביקורתו של הציבור על ההיצע התוכני שלהן. אין לי ספק שגם בהיעדר רגולציה, החדשות ימשיכו להיות משודרות ב-20:00 בערב, משום שהאלטרנטיווה תהיה נדידת צופים לערוץ הממלכתי. גם תוכניות דגל כמו "קצרים", "עובדה" ו"כלבוטק", שמניבות רייטינג גבוה בכל ימות השנה, ישודרו כבעבר, משום שהן נחשבות לתוכניות עוגן של הערוץ, עם או בלי רגולציה. בסיכומו של דבר, רצוי ששר התקשורת יפעל לשינוי חוק הרשות השנייה כך שזה יתאים למציאות שנוצרה בשנים האחרונות.

הכותב הוא מנכ"ל הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully