וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדה אנתרופולוגית

רנן פריד

30.11.2006 / 11:09

כתב עובדה, יגאל מוסקו, הוא זה שמביא את פיסת המציאות הישראלית בסוף כל תכנית של עובדה, שחוזרת הערב לעונה חדשה

"עובדה 2007" מחוזקת בכתבים חדשים תתחיל הערב את עונתה ה-13. בדיוק הזמן המתאים לתפוס שיחה עם ראש דסק "צחוק ודמע" של התוכנית, הכתב יגאל מוסקו.

הנישה של מוסקו בתכנית ברורה לו: "אני מציג את הפן האנתרפולוגי, את פיסת המציאות הישראלית. בדרך כלל אני לא עושה תחקירי הארדקור". הוא החל את דרכו ככתב מגזין במקומון הירושלמי כל העיר, אחר כך שימש ככתב במוסף 7 ימים של ידיעות אחרונות. במקביל לעבודתו בעיתונות הכתובה, עשה עשרות כתבות עבור יומן בערוץ הראשון ועבור עובדה. לפני כשלוש עונות הפך לחבר קבוע בצוות התכנית.

במהלך הקריירה התמחה מוסקו בחדירה לחברות סגורות, בין הכתבות הבולטות שפרסם וזכו לתהודה ניתן למצוא את "חיי כהומלס", לצורך כתבה זו הוא התחפש לחסר בית וחי שבוע ברחובות ירושלים לצד ההומלסים, ואת הכתבה "ימים אחרונים של חסד" עולמם של הנוטים למות בהוספיס בהר-הצופים שבבירה.

בעקבות כתבה זו עובד מוסקו בימים אלא על כתבה דומה עבור עובדה, הפעם הוא חושף את עולמם של הנוטים למות בהוספיס בתל השומר: "עורך עובדה דורון גלעזר, שהיה גם העורך שלי בכל העיר הציע שנעשה כתבה דומה במתכונת טלוויזיונית. הכתבה שעשיתי בזמנו לכל העיר זכתה להדים רבים, מה שלדעתנו מצדיק מתכונת טלוויזיונית".

כמה זמן אתה עובד על כתבה מסוג זה?

"על הכתבה הספציפית הזאת אני עובד הרבה זמן. מדובר בתקופה של שלושה חודשים שבה אני מגיע להוספיס לפחות ליום בשבוע. את רוב הזמן שם אני מקדיש כדי להבין מי הן הדמויות הפוטנציאליות מצוות העובדים והחולים. מדובר במקום שזמן הממוצע שחולה נמצא בו הוא שבועיים, אז לא פשוט לאתר גיבורים. אני גם מנסה להבין למה אנשים רוצים בכלל לעבוד במקום מסוג זה."

תתאר את החוויה האישית שלך בעבודה על נושא מסוג זה.

"ההוספיס, על אף היותו מקום קשה לא מדכא אותי. כל פעם שאני חוזר משם אני מרגיש אדם יותר טוב, זה מחדד לי את תחושת החיים, מכניס דברים לפרופרציה".

לא מתגעגע לעיתונות הכתובה

על מה אתה עובד היום, ערב פתיחת העונה?

"היום וזה ממש נדיר, אני דווקא כן עובד על כתבת הארדקור, זאת כתבה בשיתוף עם כתב חדשות ערוץ 2, ארז רותם, על הצעיר אלי אברביה שנרצח לפני כחודש וחצי במהלך תיגרה במועדון בהרצליה. יש לנו את הקלטות שמתעדות את התגרה. אני מספר את הסיפור ומראיין דמויות בפרשה."

מהו לדעתך סוד ההצלחה של עובדה?

"עובדה היום היא התוכנית הדוקומנטרית הכי מושקעת שיש בטלויזיה מכל הבחינות, יש מספיק ימי צילום ושעות עריכה, יש הבדל מאוד גדול בין כתבה שעורכים בחמישה ימים לכתבה שעורכים בכמה שעות. בנוסף צוות העורכים של התוכנית מצוין וכך גם צוות התחקירנים וההפקה וכמובן אילנה דיין. כל נושא שנבחר לתוכנית עובר תחת מסננת קפדנים מאוד. דורון גלעזר פיתח פורמט שכולל 3 כתבות בתוכנית: כתבה מרכזית, תחקיר עומק, סיפור קשה ואחר כך סיפור אנושי, דוקו רך ולבסוף קינוח. אני בדרך כלל אחראי על הקינוח שבו אני משתדל להציג פיסת ישראליות שלא הכרנו וגם אם הכרנו אני מחפש את הזווית האחרת."

על איזה כתבת קינוח אתה כבר עובד השנה?

אני מכין עכשיו כתבה על החיידק הסיני, איך פתאום כל הישראלים רוצים ללמוד סינית ולעשות עסקים בסין.

אתה מתגעגע לעיתונות הכתובה?

לא, לא ממש. כבר שנתיים וחצי שאני לא כותב ואני עדין לא מתגעגע לזה. כיף לי בבית החדש שלי בטלוויזיה, אני נהנה יותר ואוהב את ההבדל. יש איתי צוות קבוע שכולל את הצלם דני מאיו והמקליט דני לומס, יש לנו הווי משותף וטוב לי ככה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully