וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאבק גלוי בפרסום הסמוי

רנן פריד

18.1.2007 / 11:40

איגודי היוצרים פנו בימים האחרונים במכתבים לרשות השניה ולמשנה ליועמ"ש במטרה לעצור את המלצות ועדת כשר

המלצות ועדת כשר בנושא התוכן השיווקי הוגשו בשבוע האחרון לרשות השניה. בסוף החודש תדון הרשות בהמלצות ותתקבל החלטה האם להתיר תוכן שיווקי. איגודי הבימאים והתסריטאים שחוששים מהתרת תוכן שיווקי מפעילים השבוע האחרון לחץ גדול על הרשות השניה.

יו"ר איגודי היוצרים דורון צברי וליאורה קמינצקי פנו להנהלת מועצת הרשות השנייה לקראת דיון המועצה. במכתב נטען כי השם "תוכן שיווקי" הוא תעלול סמנטי כדי להכשיר פרסום סמוי גרידא, וכי הודעה מוקדמת כדוגמת כתובית בתחילת השידור או לוגו קטן שישודר פעמים מספר במהלך התכנית לא הופכת את התוכן לגלוי, אלא מוכיחה כי הוא מוסווה היטב.

לטענת היוצרים ועדת כשר "מתעלמת מהטכניקות הפרסומיות החדשות והמשוכללות שכל מטרתן היא להסוות את הפרסום ולהפכו ללא מודע עבור הצופה. צופה טלוויזיה שהוא פאסיבי ביסודו, לא אמור להפוך לבלש תכנים וגם לא יהפוך לכזה. חשוב להדגיש כי הפרסום הסמוי אותו מכשירה הועדה מנוגד לחוק. חוות דעת מנומקת של המשנה ליועץ המשפטי גברת דידי לחמן מסר הועברה לוועדה ובה מסר חד לפיו חקיקה היא הדרך היחידה למי שמעוניין בשינוי מדיניות. השינוי הסמנטי באמצעותו הכשירה לכאורה הועדה את התופעה הלא חוקית הזו לא יעמוד במבחן החוק ומבחן בג"צ, או במבחן הציבור, ויציג הליך מאוד לא תקין שהמועצה עלולה לחטוא בו".

עוד טוענים היוצרים כי מן הדין שלושת חברי הועדה המגיעים מתחום הפרסום רק יופיעו בפני וועדת הרשות ויישאו את דבריהם בתור בעלי עניין ואינטרס כלכלי בנושא, אך לא יקבלו זכות הצבעה. הרכב הוועדה כפי שהוא היום מחליש לטענתם מאוד את היוצרים.

לטענת היוצרים קבלת כל המלצות דו"ח כשר יפגעו ביצירה כי הדו"ח ממליץ להותיר פרסום סמוי בסדרות עלילתיות שאינן מהסוגה העילית וסטנדרט החדש לטענת היוצרים ישתלט על המרקע.

התרת הפרסום הסמוי בטענה כי הוא קיים ממילא בטלוויזיה היא הוספת חטא על פשע ובגדר מתן פרס לעבריין טוענים היוצרים. "אם כיום, כשהאיסור הוא מוחלט, קיימים עבריינים, הרי כשיהפוך הפרסום הסמוי לחוקי ייפרצו כל הסכרים ולא תהיה כל אפשרות אכיפה בתחום".

פניה ללחמן-מסר

היוצרים פנו אמש גם למשנה ליועץ המשפטי עו"ד דוידה לחמן-מסר. באמצעות עו"ד סמדר בר-נתן טוענים היוצרים כי פרסום סמוי אסור על פי חוק וכדי לעקוף איסורים מפורשים אלו, מגדירה ועדת כשר את המונח "תוכן שיווקי" במטרה לאבחנו מפרסומת סמויה. עוד טוענת עו"ד בר-נתן כי קיים איסור בחוק, ואין כלל סמכות למועצה להתיר את מה שנאסר בחוק ואימוץ ההמלצות אינן בסמכותה של הרשות השניה, מאחר והוא יהווה הכשרת פרסומת סמויה האסורה במפורש בחוק

מועצת הרשות השניה בחרה שלא להגיב בשלב זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully