וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעבדת תמלילים בדוס

רנן פריד

20.1.2007 / 0:14

סדרת הדרמה "מרחק נגיעה" התחילה כנראה בזכות הפנמה של רשת את דרישות המכרז. ראיון עם התסריטאית הראשית, רונית ויס ברקוביץ

סדרת הדרמה "מרחק נגיעה", שתשודר החל מיום שלישי הקרוב ב"רשת", הספיקה כבר לגרוף את פרס דרמת הטלוויזיה הטובה ביותר בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בחיפה. הדרמה, שזוכה לפירגון מקיר לקיר עוד בטרם הגיע למסך הקטן, מביאה סיפור אהבה נוגע ללב בין בחור שעלה ארצה מרוסיה לבין בת למשפחה חרדית.

הדרמה בכיכובם של הנרי דוד, גאיה טראוב ובהשתתפות ירדן בר כוכבא, יבגניה דודיניה, יחזקאל לזרוב,לוסי דובינציק, וצחי גראד עוקבת אחרי שתי המשפחות, שחיות זו לצד זו בבניין משותף בבני ברק. אהבתם של שני הגיבורים הצעירים מובילה להתנגשות חזיתית בין שתי המשפחות וחושפת את הפערים והדעות הקדומות בחברה הישראלית.

רונית ויס ברקוביץ, מיוצרי הדרמה והתסריטאית הראשית, הצליחה ליצור את הדמויות המרתקות ואת הדרמה הנוגעת ללב ללא חיבור אישי לחברות הללו, אלא מתוך הבנה עמוקה במכנים משותפים אנושיים בסיסיים. "הרצון להיות נאהב, למצוא משמעות, להשתייך, לדאוג ליקיריך, להילחם על הבית", אומרת וייס, "הם תמיד זהים, גם בבני ברק וגם במוסקבה יש אנשים שחוו שברון לב, ובכל חברה יש שקרים וסודות".

ויס ברקוביץ, היא מנהלת מסלול התסריטאות בבית הספר סם שפיגל לקולנוע ולטלוויזיה בירושלים ועורכת ספרי המקור של הוצאת הספרים כתר. היא שימשה במשך שנים במאית הבית בתוכנית "עובדה", ביימה כתבות וסרטים דוקומנטרים רבים, שימשה תסריטאית הראשית של הסדרות "עניין של זמן" ו"צה"ל 1" וערכה תוכניות טלויזיה שונות ביניהם: "לונדון וקירשנבאום", "שטח פרטי" עם יעל דן ו"בין החדשות" עם עמנואל רוזן, בן כספית ויעל דן.

"הרוסית תהפוך לדבר הכי סקסי שראינו על המסך"

איך התפתח הרעיון לעשות סדרת דרמה שעוסקת בשתי חברות שהן מחוץ למיין סטרים?

"למפיק, צפריר קוחונובסקי היה רעיון שוחר טוב לעשות סדרה אודות עולים חדשים שמגשימים את חלומם ומגיעים לחיות בארץ הקודש ממניעים ציוניים. הכיוון הזה היה מתוק מדי לטעמי. ראיתי אתגר ביצירת דרמה ריאליסטית שלא מנסה לייפות את המציאות, מספרת על אהבה בלתי אפשרית ויחד עם זאת נוגעת גם בסוגיות אמיתיות ובמשברים כואבים, עם דמויות שרוטות וקונפליקטים פסיכולוגיים ומשפחתיים.

על מי מבוססות הדמיות?

"משפחת מינץ מבוססת בקווים כלליים על משפחת עולים שזכיתי להכיר בשנות השמונים, ודרכם למדתי מקרוב על הקושי להתאקלם בארץ חדשה. ראיתי את הכמיהה להשתייך, וגם את הגעגועים לבית שנותר מאחור. לבנם קראו זוריק. הסיפור שלי אודות זוריק בסדרה שונה, כמובן. הוא הבן הבכור, צעיר כובש, הרפתקן ורומנטי, שנמצא בארץ כבר ארבע שנים לבדו, ועומד להתאהב בשכנתו החרדית רוחלה. אמו בסדרה היא מרינה, שחקנית אימפולסיבית בת ארבעים פלוס, שמנהלת במוסקבה רומן סודי עם איש תיאטרון נשוי ומובילה את המשפחה כולה למשבר. קודם יצרתי את המשפחה הרוסית, כולל האב סשה, המאוהב באשתו ומוכן לקבל את כל גחמותיה; ובת צעירה וחריפה, נטליה, שתעבור תהליך התבגרות לא פשוט במהלך הפרקים. סיפור השכנים ממול, משפחת ברמן החרדית, התגבש אצלי רק אחרי שידעתי מי היא משפחת מינץ."

איך למדת להכיר את החברה החרדית?

"המשפחה החרדית קיבלה נפח ועומק בעקבות פגישות תחקיר ממושכות ויסודיות שלי ושל בתי, עומר, עם משפחות חרדיות מזרמים שונים (ויז'ניץ, ברסלב, ליטאים) במאה שערים ובבני ברק. עמותת צו פיוס הפנו אותנו לאותן משפחות, שפתחו בפנינו את הלב ואת הבית. באנו אליהן עם התקצירים והתסריטים הכתובים ובדקנו את אמינות העלילות, שמענו סיפורים, קיבלנו רעיונות ושאלנו שאלות קשות. עומר צפתה גם בשעות רבות של סרטים חרדיים, מסתבר שיש גם כאלה. בשלבים מתקדמים יותר נזקקנו כמובן לייעוץ לגבי מילים ומנהגים ספציפיים."

איך את יוצרת דמויות לסדרת דרמה?

"דמיון. יכולת הזדהות. התבוננות והקשבה אובססיביות למתרחש סביבי. קריאה אינטנסיבית בספרים, מהרגע שלמדתי לזהות אותיות. ובסופו של דבר, בכל דמות יש משהו ממני. אני גונבת מעצמי כל הזמן. "

הסדרה עוסקת בשתי חברות שיש כלפיהן ביקורת רבה, את מביאה את הביקורת הזאת אל המסך?

"בסדרה, שתי החברות: הרוסית והחרדית, שתיהן אליטיסטיות בעיני עצמן, נגועות בדעות קדומות, סטיגמות ועוינות כלפי האחר, ואף אחת מהן אינה מושלמת. לא ביקשתי למתוח ביקורת כנגד קהילה מסוימת כזו או אחרת, אלא ניסיתי להציב מראה מול הפנים שלנו כחברה שאינה סובלנית כלפי השונה מאיתנו, למרות היותה חברה של מהגרים ולמרות ההיסטוריה של העם הנרדף הזה."

"גאוותי הגדולה היא על כך שהשפה הרוסית נכנסת כאן לפריים-טיים של ערוץ 2, עם צוות נפלא של שחקנים שזו באמת שפת האם שלהם. הסיפור הדרמטי הופך את השימוש בשפה לטבעי ובלתי נמנע, אבל אני חושבת שזוריק (הנרי דויד) יהפוך את השפה הרוסית לדבר הכי סקסי שראינו בזמן האחרון על המסך. אני מורידה את השטריימל בפני קברניטי רשת שהעזו להמר על התקדים האמיץ הזה. אולי זה התחיל בגלל הפנמה של דרישות המכרז, אבל נגמר בהתלהבות אמיתית מצידם. הם מאמינים בסדרה מכל הלב, בלי טיפת ציניות, הם מחו דמעה בהקרנות, וזה מרגש אותי."

מרחק נגיעה, תשודר החול מהשבוע בימי שלישי בשעה 21:50 ברשת. הדרמה הופקה בשיתוף "צו פיוס", בבמויו של רוני ניניו ובהפקת צפריר קוחנובסקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully