וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אש על היורש

רנן פריד

27.1.2007 / 0:08

חגי לפיד, מיוצרי התכנית ”היורש”, לא צפה בתחקיר המדובר של גיא פינס, עכשיו כשנגמרה העונה, הוא בעיקר רוצה לישון. ראיון

הגמר הגדול של התכנית "אורי גלר מחפש את היורש" ישודר הערב. התכנית פתחה את העונה בפרק מוחץ שזכה ל-34% צפיה והביאה לארץ את שארית הפלטה של הבי ג'יז, רובין גיב, עוררה גם לא מעט שערוריות, וספגה ביקורת תקשורתית קשה. עם הזמן הרייטינג ירד בהתאם. רגע לפני שגשם של כפיות יורד על היורש, שאלנו את אחד מיוצרי התכנית, חגי לפיד, כמה שאלות.

לפיד, (37) עורך תוכן ראשי בחברת ההפקה קופרמן הפקות הוא הוגה ויוצר הפורמט של "אורי גלר מחפש את היורש". הוא החל את דרכו בשבועון במחנה ולמד בבית הספר סם שפיגל לקולנוע ולטלוויזיה. הוא יצר כמה סרטי תעודה יחד עם יורם זק (היום מנהל מחלקת תעודה בקשת), ביניהם סרט הקאלט "אדוני ראש המועצה" על הבחירות למועצה מקומית באלפי מנשה. לפיד היה אחד הכותבים של תכנית הסטירה "החרצופים", יצר וערך תכניות בביפ בהן "פיני הגדול", "החטא ועונשו" ו"האקדמיה לצחוק". בשנים האחרונות הוא חבר לאלעד קופרמן וערך תכניות ריאלטי מובילות כמו "קחי אותי שרון", "מכל הבנות בעולם", "השגריר" ו"השגריר2".

בימים אלא מכינים בקופרמן את פורמט התוכנית "היורש" למכירה לחו"ל. "יש התעניינות רבה בפורמט", אומר לפיד, "ויש ממש מרדף בין מדינות מי ירכוש את הפורמט ראשון. אין עדין כלום סגור כי מדובר בתהליך ארוך ומורכב, אבל יש התעניינות גדולה וזה בהחלט משמח".

הפקת לקחים בעקבות תקרית פנינה רוזנבלום

איך אתה מסכם את העונה של "היורש"? התכנית עמדה בציפיות?

"כשאני עובד על תכנית אני לא מצפה לכלום, בייחוד לא כאשר מדובר בפורמט חדש. כשאני עובד על עונה שניה לפורמט מוכר יש כבר למה לצפות ולמה להשוות, אבל כאן לא היה. כשסיימנו את השידור החי של התכנית הראשונה ציפינו ל-25% רייטינג. למחרת גילינו שהיו 34%, ידענו שמדובר בשיא, אחר כך ציפינו שהרייטינג יתיישר ונעמוד על מספרים קבועים שמתקרבים, אבל לא עוברים את ה-30%. התוכנית ירדה מרייטינג של 30% רק בשתי התכניות האחרונות ששודרו וזה קרה כי שודרו לקטים."

"היורש" הביאה קוסמים וניסתה להציגם כמנטליסטים, ספגתם על זה ביקורת רבה, למה מלכתחילה לא הצגתם אותם כקוסמים?

"אין במילון הגדרה מדויקת למשתתפי התכנית. אני לא הבטחתי אנשים שיש להם כוחות על טבעיים כי אני משוכנע שאין דבר כזה במציאות. אני מאמין שמשתתפי "היורש" הם אנשים עם כוחות טבעיים שמכירים את כל סוגי הפסיכולוגיה ויודעים לעשות דברים על סף ההיפנוזה והסחות דעת. הם לא קוסמים במובן הקלאסי של המילה ומצד שני אין הגדרה נכונה באמצעותה אני יכול להגדירם, אולי אמני חושים."

התוכנית ספגה התקפה תקשורתית קשה, התחקיר של גיא פינס ועוד כתבות, איך זה השפיע עליכם? עשיתם שינויים בעקבות זה?

"אישית נמנעתי מלצפות בתכנית של גיא פינס. זכותו של גיא לעשות תחקיר, אבל אני לא חושב שזה נכון. אני לא מאמין שזה נכון שתכנית טלוויזיה תעשה תחקיר על תכנית טלוויזיה אחרת, כמו שזה לא נכון שעיתון יעשה תחקיר על עיתון אחר. גיא פינס ואני היינו חברים ואני גם עובד עם אישתו רותי ועל מנת לא לגרום לעצמי צער בחרתי שלא לצפות.

מבלי לראות את התחקיר של גיא אני אומר, שאין ולא היו זיופים בהפקה. אנחנו אמרנו בכל תכנית שהמתמודדים נפגשו עם האורחים לפני השידור החי. בגלל שמדובר בשידור חי והמשתתפים נמצאים בתחרות והצופים בבית מצביעים עבורם, חיבים להפגיש בין המשתתף לאורח לפני התכנית ולעבור איתו על חוקים בסיסיים של התחרות, להסביר דברים מינימלים. אחת הסיבות שבחרנו להפגיש בין המשתתפים ואורחים לפני התחרות היא המכה הקשה שחטפנו בזמן הארוח של פנינה רוזנבלום, היא לא הכירה את החוקים וזה עלה לנו ביוקר. מאז המקרה הזה חייבנו מפגש בין המתמודד לאורח טרם התכנית ולא הסתרנו את זה."

חדוות היצירה עם איתן שוורץ

כבר כמה שנים שאתה יוצר בעיקר תכניות ריאלטי, אתה לא מתגעגע לכתוב סאטירה? או לעשות סרטים ותכניות דוקומנטריות?

"לסאטירה אני לא מתגעגע, ממש לא. חמש שנים כתבתי את החרצופים ואלה היו שנים קשות מאוד עבורי מבחינה נפשית. כל יום כתבו עלי בעיתון והייתי במתח בלתי רגיל. להיות כותב בתכנית סאטירה זה דבר קשה בצורה יוצאת דופן ואני ממש לא רוצה לחזור לשם. לעשייה דוקומנטרית אני מאוד מתגעגע ובגלל זה אני עוד משתדל לעשות פה ושם. אין הבדל כזה גדול בין ריאלטי לדוקומנטרי, בעצם ריאלטי זה דוקו עם תחרות, זו ההתקדמות של הדוקומנטרי."

הריאלטי ישרוד עוד הרבה זמן?

"הריאלטי ישאר כמו שז'אנרים אחרים נשארו. פעם היה פה ז'אנר חזק מאוד של שעשועונים, אז היום הוא כבר פחות אופנתי, אך הוא עדין מקובל. ככה לדעתי יהיה גם עם הריאלטי."

איזה תכניות נמצאות עכשיו בשלבי פיתוח בקופרמן הפקות?

"אנחנו עובדים עכשיו על שלוש סדרות דרמה במקביל: סדרה דרמה על ריטה, סדרה דרמה על מאחורי הקלעים של עולם הריקוד וסדרת דרמה לערוץ הילדים שהיא גירסה לאי האבודים. אנחנו גם עושים פרויקט אנימציה עם בר רפאלי, שישודר באינטרנט, בטלוויזיה ובסלולר."

מה הדבר הבא שאתה הולך לעשות?

"לנוח! אני מאוד רוצה לנוח, לישון. התוכנית של אורי גלר הייתה מפרכת מבחינה נפשית, לא קל לי שכל היום כותבים עלי. אני מבקש לחזור ולשקוע לאלמוניות."

וכשתסיים לנוח?

"להמציא עוד כמה פורמטים לתכניות. אני הכי אוהב להמציא פורמטים טלוויזיונים ולא חסר רעיונות. המוטו של קופרמן זה כל הזמן להמציא ובגלל זה טוב לי שם. אנחנו מפתחים פורמטים ומנסים למכור אותם בארץ ובחו"ל ולפעמים זה תופס.

הכיף הגדול שלי זה להמציא, אני אוהב את ההתחלה את ההקמה, לפתח, לגבש, לרוץ שלוש תכניות ואחר כך להמשיך הלאה. כשאני עובד אני לא מסתכל על השעון, אני לא דופק כרטיס, אני בלימבו מטורף בלי לדעת מה יקרה וברגע שהתכנית עולה על מסלול, אין לי כבר מה להמציא וזה פחות מעניין. בגלל זה לא התלהבתי מלעשות את העונה השניה של 'השגריר' כבר לא היה הרבה מה להמציא."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully