פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      גלאט-ברקוביץ תובעת 2.5 מיליון שקל מבכירי הארץ

      הפרקליטה, שהדליפה לתקשורת את פרשת סיריל קרן, הגישה תביעה נגד העיתונאים ברוך קרא ושמואל רוזנר וכן נגד עמוס שוקן והארץ

      ליאורה גלאט-ברקוביץ, לשעבר בכירה בפרקליטות מחוז מרכז, ומי שהדליפה את פרשת סיריל קרן לתקשורת, הגישה היום לבית משפט המחוזי בת"א תביעה בסך 2.5 מיליון שקל נגד ברוך קרא, ששימש ככתב בעיתון הארץ, שמואל רוזנר, ראש מחלקת החדשות בעיתון בתקופה הרלבנטית, עמוס שוקן ועיתון הארץ.

      מכתב התביעה שהגישה הבוקר גלאט-ברקוביץ', באמצעות עורכי דינה צבי בר נתן ורקפת פלד, עולה כי קרא ועורכי העיתון הפרו התחייבויות מפורשות שנתנו לגלאט-ברקוביץ שלא לפרסם את המסמכים שהעבירה להם סביב פרשת סירל קרן: "מרגע שקיבלו הנתבעים את המידע והמסמכים לידיהם, התעלמו מההבטחות שניתנו לתובעת, ועשו שימוש באותו מידע ובאותם מסמכים ככל העולה על רוחם, מתוך כוונה להאדיר את שמם ועיתונם ולהעלות את הרייטינג של פרסומם, וכל זאת תוך התעלמות מהנזק שהם מסבים בהתנהגותם למקור שמסר בידם מידע זה, הוא התובעת".

      גלאט ברקוביץ טוענת כי קרא העביר את המסמכים למשה נוסבאום מחדשות ערוץ 2. עוד נטען כי קרא התרשל בקיום חובת הזהירות ובכך ניתץ את הקוד האתי העיתונאי בדבר שמירת חיסיונו של מקור מידע. בסופו דבר, זהותה של גלאט-ברקוביץ' נחשפה, וכתוצאה מכך נגרם לה נזק בלתי הפיך.

      על פי כתב התביעה גלאט-ברקוביץ' דרשה מקרא שלא יתקשר אליה מקו טלפון רגיל אלא רק מטלפון בטוח, דבר שקרא לא דאג לעשות והקל על גילויה כמקור לחשיפת הפרשייה. התביעה מבקשת מבית המשפט להכריע בכל הנוגע לחובות שחלות על עיתונאי ועל עיתון כלפי מקור אשר דורש שמירה על סודיות זהותו וקובע סייגים לגילויו של המידע שנמסר על ידו לעיתונאי ובנוגע לתוצאות הפרתן של חובות אלה.

      קרא: גלאט-ברקוביץ' לעולם לא היתה נחשפת, אם לא היתה מודה

      ברוך קרא אמר בתגובה: "צר לי על האופן שבו הסתיימה הקריירה של ליאורה גלאט-ברקוביץ'. עם זאת, יש להצטער גם על האופן שבו היא בחרה להתמודד עם חשיפתה כמקור עיתונאי. האמת היא פשוטה: בינואר 2003 התקשר אליי אדם שלא הכרתי וביקש להיפגש איתי כדי להעביר לי מסמכים. כל היכרותינו מסתכמת בכרבע שעה עד עשרים דקות שיחה.

      "על אף שהאדם הזה לא הטיל עליי שום מגבלות, לא על טלפונים חסויים ובוודאי לא אמירות בדבר כספות מסתוריות, נקטנו במערכת הארץ משנה זהירות ופנינו אליו טרם הפרסום, שהיה כאמור ביוזמתו המלאה, כדי לוודא שאפשר לפרסם את תוכן המסמך, ואפילו את צילומו. המקור השיב בחיוב. האמת היא שגלאט-ברקוביץ' לעולם לא היתה נחשפת, אם לא היתה מודה בחקירתה כי היא המקור העיתונאי. חבל שעשתה כן, ומשעשתה, ראוי שתתמקד בשיקומה האישי ולא תכלה את זמנה ואת זמן בית המשפט בתביעות סרק ובהאשמות בלתי אחראיות".

      עיתון הארץ סירב להגיב.

      גילוי נאות: רשת שוקן היא בעלת מניות בוואלה! תקשורת