וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשבתם שאתכם דופקים בחוזה?

ליאור ליברובסקי

21.6.2007 / 1:35

חוזה העסקה של פרילנסים בקבוצת הירש מדיה, קובע כי במקרה של פניה לבית משפט יחזיר הכתב 40% ממשכורתו. הירש מדיה: "ההסכם עם העובדים לא ידון בתקשורת"

קבוצת הירש מדיה מחתימה בימים אלה את כל הכתבים הפרילנסים של עיתון מקור ראשון שבבעלותה, על חוזה חדש, לפיו על העובדים להצהיר כי אין בינהם לבין הקבוצה יחסי עובד-מעביד ובשל כך הם משתכרים 40% יותר.

סעיף נוסף בחוזה, שהגיע לידע וואלה! ברנז'ה, קובע כי במקרה של דיון בנושא בערכאה משפטית (למשל במקרה של פיטורין ודרישה לפיצויים), בו יקבע כי התקיימו יחסי עובד-מעביד, יחזיר הכתב 40% מהכספים, רטרואקטיבית. במערכת העיתון הורמו לא מעט גבות למראה חוזה ההעסקה הלא שגרתי.

"מדובר בהתנהלות שמדיפה ריח רע מאוד, של איום ופחד" אומרת עורכת הדין חדוה שפירא ממשרד עמיקם הדר, מומחית לחוזים ודיני עבודה. "אין לנקוט סנקציות כנגד כוונה ללכת לבית משפט. בתי המשפט מכירים בכך שחתימה על חוזים כאלה אינה בין כוחות שווים והחוק מבחין שיש עובדים שיחתמו על כל דבר כדי לקבל את העבודה. ישנה זכות חוקתית בסיסית לגשת לערכאה משפטית ובתי המשפט לא אוכפים דרישות של מעבידים, כמו במקרה לדוגמה שייכתב בחוזה כי העובד מוותר על פיצויים עתידיים, לא תקף משפטית.

"נשאלת השאלה מדוע משולמים 40% ובתמורה נדרשת התנערות מהיחסים, האם העיתון מאיים או משחד? מלבד זאת יש פרמטרים נוספים שיכולים לקבוע יחסי עובד-מעביד, כך שהאיום המרומז בחוזה הוא ריק מתוכן".

מקבוצת הירש מדיה נמסר: "מדובר בהסכם פנימי של הירש מדיה עם העובדים והוא לא ידון בתקשורת. כל עובד חתם על החוזה מרצונו החופשי".

אגודת העיתונאים תספק ייעוץ משפטי למצטרפים

הוועדה המקצועית של אגודת העיתונאים בירושלים קוראת לעיתונאי רשת "הירש מדיה" ולעיתונאים בכל זרועות המדיה להתנגד לחתימה על חוזה עבודה מן הסוג שנחשף לאחרונה ועל פיו מוטלת סנקציה על כל עיתונאי שירצה לממש את זכותו לתביעה משפטית.

האגודה סבורה כי חוזי עבודה מן הסוג של מתפרות בעולם השלישי הם חלק מן הזילות המכרסמת במעמד מקצוע העיתונאי ואחת הסיבות ליכולתו של עיתונאי להתנגד ללחצי הון או שלטון.

האגודה תציע לכל עיתונאי מרשת "הירש מדיה" או רשת אחרת המתגורר בירושלים, אם יצטרף לשורותיה, ייעוץ משפטי לפני חתימה על חוזה שכזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully