וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העובדים והיוצרים עתרו לבג"צ כנגד הרשות השנייה

יעל ולצר

4.7.2007 / 16:23

העותרים דורשים מהרשות השנייה לנקוט צעדים כנגד המשיבות, בגין הפרת המחויבויות שלהן בתחום היצירה הישראלית

ששת איגודי העובדים והיוצרים של הטלויזיה והקולנוע בישראל הגישו הבוקר עתירה לבג"צ כנגד הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, וכנגד שידורי קשת, רשת-נגה וערוץ 10. הבג"צ הוגש בתואנה שהרשות השנייה מועלת בתפקידה הציבורי, ובכך מפרה חוק ולא מבצעת את מה שהמחוקק הורה לה, להיות רגולטור. לטענת העותרים, יושבת ראש הרשות השנייה, נורית דאבוש, מפרה חוק בכך שאינה כופה על הרשות לקיים את מה שמוטל עליה בכוח החוק.

באמצעות עורכי הדין ממשרד עורכי הדין אדם, דורשים העותרים מהרשות השנייה לבטל את הזיכיון שנתנה לשידורי קשת, רשת-נגה וערוץ 10, או לחילופין להורות להן להשלים את מחויבותן בתחום היצירה הישראלית, כפי שהעותרים דורשים מהם, לא יאוחר מתחילת שנת 2008.

בנוסף דורשים העותרים מהרשות השנייה לנקוט צעדים כנגד המשיבות, זאת בגין הפרת המחויבויות שלהן בתחום היצירה הישראלית, לרבות חילוט ערבויות והגבלת הזיכיון כל עוד לא קוימו המחויבויות, עיצומים כספיים וכל צעד אחר.

לא משקיעים, לא אוכפים

בעתירה שמשתרעת על פני עשרות עמודים, מציגים העותרים את הרקע לעתירה, ובו הכרונולוגיה של הסדרת הערוצים המסחריים בישראל למול הדרישות בתחום היצירה הישראלית, והפרת ההתחיבויות של הזכייניות.

בנוסף הם מדגישים את היעדר הפיקוח והאכיפה למול סמכויות הרשות השנייה לאכיפת מחויבויות בתחום היצירה הישראלית, וחוסר הסבירות שקיים, לטענתם, באי הפעלת סמכויות כנגד הזכיינים בגין הפרת התחיבויותיהם.

"על רשת היה להשקיע 18.178 מיליון שקל בדרמות שהן הפקות קנויות", הם טוענים. "אבל היא השקיעה רק 7.6 מליון שקל. על קשת היה להשקיע באותו התחום 26.24 מליון שקל והיא השקיעה תשעה מליון שקל בלבד. אלו הפרות של עשרות אחוזים, הפרה שיטתית ומתוכננת ולא הפרה זניחה", הוסיפו. באותה הנשימה טוענים העותרים כי על רשת היה להשקיע בשנת 2006 ארבעה מיליון שקל בקולנוע הישראלי, והיא השקיעה כמיליון שקל בלבד.

גם כלפי ערוץ 10 , מאז הקמתו ב-2002, יש לאיגודים טענות קשות. "במהלך השנים זכה הערוץ להקלות ומחילות שונות מהרשות השנייה. אולם גם היום, כשהסתיימו המחילות, הוא ממשיך שלא לעמוד בדרישות בהיקפים של עשרות מליוני שקל. בשנת 2005 לא שידר ערוץ 10 ולו דרמה ישראלית אחת. מתוך מכסה של 50 שעות שנקבעה בחוק הרשות השנייה, לא שידר דקה אחת, ומתוך הוצאה מינימלית של כ-25 מיליון שקל, לא הוציא ולו שקל אחד.

סיכום ההפרות של ערוץ 10 בשנים 2004 עד 2006 בתחום הסוגה עילית בלבד לטענת העותרים: ב-2004, חוסר של 33.639.573 שקל, ב-2005: חוסר של 52.417.591 שקל, וב-2006 חוסר של 19 מיליון שקל, לרבות חוסר בהשקעה של שמונה מיליון שקל בקולנוע הישראלי.

"הרשות השנייה, שתפקידה העיקרי הוא לפקח על עמידת הזכיינים במחויבותיהם ולפעול למען קידום היצירה הישראלית, מגלה אוזלת יד מוחלטת בקיום תפקידים אלו, והמצב שנוצר הוא שאיש הישר בעיניו יעשה", נכתב בעתירה. "הרשות השנייה מאפשרת דחייה, מסמוס, הפרה של התחיבויות ואינה מקיימת פיקוח אפקטיבי".

"הרשות איבדה אמינות"

בתמיכה לעתירה צורפו תצהירים וחוות דעת של השחקן מוסקו אלקלעי והמפיקה והבמאית נעמי שחורי, תצהיר של המפיק והבמאי ציון בן שירה, וחוות דעת של רואה החשבון פרושן שמבוססת על נתנונים שנמסרו על ידי איגוד המפיקים באשר להשקעה בהפקות קנויות של קשת ורשת.

נציג המפיקים, נפתלי קליגסברג, הוסיף: "החוק נתן בידי הרשות השנייה שורת צעדים כגון חילוט ערבויות, החשכת מסך, קיצוץ בזמני פרסום, אבל בדבר מהם היא לא נוקטת כדי שהזכייניות יעמדו במחויבויות שלהן".

קליסברג הוסיף: "בכלל, בשנה האחרונה איבדה הרשות השניה כל אמינות בעיני היוצרים והזכיינים, וכל מה שהרשות רוצה אלו איזכורים בעיתון. זו מעילה בתפקיד שהיא קיבלה מיד המדינה, מעילה בתפקיד הציבורי שלה. לכן בעינינו הרשות השנייה היא מפירת חוק, ובמיוחד משום שהיא לא רגולטור כפי שהחוק דורש ממנה להיות.

"לצערי, נוצרה בישראל נורמה חברתית ציבורית חדשה, להפר את החוק. בגיזרה שלנו נלחמים בנורמה הזו ולכן אנחנו גם קוראים ליו"ר הרשות השנייה, נורית דאבוש, להתפטר מתפקידה".

מהרשות השנייה נמסר: "פרטי העתירה ילמדו, והרשות תגיב על כך בבג"צ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully