וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ויוה לה קרני זיו

ליאור ליברובסקי

17.7.2007 / 0:20

עסקת הענק בשוק המדיה, שמעבירה את ערוצי הרכש של HOT לידי דורי מדיה, מעלה מספר שאלות, ביניהן מה יהיה עם התשתית והסכמי התוכן הקיימים של יסמין TV

המהפך בשוק הרכש, עם מעבר זכיון ערוצי הסרטים והסדרות של HOT מחברת יסמין טי.וי, שהחזיקה בו בשש השנים האחרונות, לידיה של חברת דורי מדיה-ספייק, מעלה מספר תהיות. האחת, היא כיצד תוכל דורי מדיה לתפקד בתנאים כספיים קשים למדי, אותם היא הציבה לעצמה במטרה לזכות במכרז. השניה, היא מה יקרה עם הסכמי הרכש והתוכן הקיימים אצל יסמין, לתקופה של שנה ושנתיים קדימה.

לאחר ההחלטה שנפלה בסוף השבוע אצל יוסי עוזרד, מנכ"ל ובעלי יסמין, לפרוש מהמכרז בשל אי-ההסכמה עם HOT, היה ברור למדי שהזוכה תהיה דורי מדיה. החברה, בבעלות נדב פלטי, תמי מוזס בורוביץ' ויאיר דורי, הגישה הצעה שהיקפה מוערך בכ-17.5-22.5 מיליון דולר לשנה, למשך שלוש שנים. בהצעה כלולים שלושה ערוצי סרטים שמצטרפים לחמשת הקיימים (ארבעת ערוצי הדיגיטל ו-HOT סרטים הוותיק, המשודר גם למנויים האנלוגיים, ל"ל). קרני זיו, סמנכ"ל התוכן של HOT, אומרת כי לערוצים החדשים יש דרישה בקרב המנויים: "הערוץ הראשון הוא ערוץ סרטים לילדים. בתור חברה שמקדמת את עולם התוכן לילדים, בניגוד למתחרים, אנו חייבים שיהיה לנו אותו. השני הוא ערוץ פרמיירות, פורמט שמקובל מאוד בעולם. השלישי הוא ערוץ HD (היי-דפינישן), שכנראה יהיה בתשלום, ברמת שידור שונה לחלוטין, רזולוציה גבוהה ותמונה איכותית ובא לענות על דרישה קיימת שהולכת וגדלה".

עסקת HBO תמשיך כרגיל

דורי מדיה וספייק מפעילות עבור HOT מספר ערוצים, ביניהם "ויוה" ו"AXN”. החברה המשולבת נשלטת על ידי "מפל תקשורת" והיא מיזוג בין שני גופי תוכן ותיקים: דורי מדיה גרופ, חברת מדיה בין לאומית המוכרת בעיקר מתחום הטלנובלות, וחברת ספייק, שהיא חברה לתפעול וניהול ערוצים. בנוסף לערוצי הסרטים, תיקח דורי גם את ערוץ הסדרות "אקסטרה HOT” שהפעילה יסמין. מקורב לעסקה אמר לוואלה! ברנז'ה כי על פי ההערכה, הצעתה של דורי מדיה הייתה זולה ל-HOT בכ-10 מיליון שקלים לאורך שלוש השנים הקרובות.

כפי שפורסם שלשום בוואלה! ברנז'ה, פרישתה של יסמין TV, שאספקת התוכן שלה ל-HOT הייתה עיקר הפעילות שלה, לצד פעילות רכש נוספת והיותה של החברה בית הפקה, באה בעקבות הבנה כי המודל הכלכלי שהוצג על ידי HOT אינו כדאי עבורה. במהלך המכרז, דיברו גורמים בענף על אפשרות של פיצול תקציב הרכש בין שתי קבוצות, אך בסופו של דבר קיבלה דורי מדיה את התקציב כולו. גורמים בכירים בענף אמרו לוואלה! ברנז'ה: "ההצעה של דורי עלולה להיות בבחינת התאבדות כלכלית, וקשה לראות כיצד לא מפסידים בה כסף".

ליסמין ישנם חוזים בלעדיים עם אולפנים גדולים כיוניברסל, וורנר, דרימוורקס ו-HBO. כך גם ההישג של עסקת HBO ב-VOD, שרשום על שמה. חלק מהחוזים תקף גם לתקופה של השנה-שנתיים הבאות. נדב פלטי, מנכ"ל דורי מדיה, אמר לוואלה! ברנז'ה כי "חלק מהחוזים של יסמין נגמרים בטווח הקרוב. אך ההכנה שלנו להגשת ההצעה הייתה תהליך ארוך שנגמר רק אתמול, בזמן הזה ארגנו את הדברים, לא עושים כזה הסכם בלי להיות מוכנים אליו. יש שני פתרונות אפשריים: שנפעל יחד עם עוזרד ונקנה ממנו סחורה שאין לו מה לעשות איתה, בשיתוף HOT שתפעל כמתווך. או שנעשה הכל לבד. אנחנו ערוכים גם לכך עם תכנים מקבילים". זיו אמרה לנו באותו נושא כי "יש הסכמה עם יסמין עוד מלפני המכרז, שאנחנו אחראים לכל המלאי שלהם ושנרכוש אותו מהם. כל העסקאות יכובדו, כמו למשל העסקה המשולשת שחתמנו עם HBO, שתמשיך כרגיל. אנו לא צופים זעזוע, תכננו את הדברים מראש".

ב-HOT פנויים לקשר

העסקה עם HOT כללה עלויות גבוהות לטעמם של אנשי הכבלים, בשל הצדדים הנוספים שטופלו ביסמין, כמו אריזת ומיתוג הערוצים והתפעול השוטף של עבודת הפרומו. זיו אומרת כי כל האספקטים הללו יעברו לידיה של דורי גם הם: "חוקית אסור לנו להתעסק בערוצים. לפי החלטת המחוקק, היום מותר לנו להפעיל בבית חמישה ערוצים בלבד". גורם בענף אמר לוואלה! ברנז'ה כי החוזה שתחתום HOT עם דורי מדיה, יכלול סעיף שיאפשר לכבלים לנכס לעצמם את הערוצים ותפעולם הבלעדי בהתראה של חודש. זיו אומרת כי הדבר אינו מדויק: "השארנו את האפשרות להיות שותפים או בעלים של חלק משלושת הערוצים החדשים, אך בהתראה ארוכה יותר של כמה וכמה חודשים. סך הכל האינטרס שלנו שגוף אחד יפעיל את כל הערוצים".

פלטי עצמו אומר כי מעבר לעסקת הרכש ואספקת התוכן, תוכל דורי מדיה-ספייק להנות מבסיסי רווח נוספים הקשורים לעבודתה עם HOT: "אנחנו מרוויחים מהעיסקה עצמה, ומסביב לה יהיו רווחים נוספים, כמו עבור חברת הבת שלנו שעוסקת בדיבוב וכתוביות." כך למשל, חלק מהסרטים יוצעו בדיבוב לקהל דוברי הרוסית.

ומה לגבי ציוד ותשתית לשידור הערוצים, שמחזיקה כיום יסמין? פלטי אומר כי חברתו לא תצטרך בהכרח לעשות עסקת רכש משמעותית בתחום הזה עם המפעילה היוצאת: "יש לנו תשתית שמוכרת ל-HOT. נוסיף 5-10 עובדים לצוות הקיים שמונה 12 עובדים. יש לנו את הציוד, משרדים, מחסנים יבשים לשמירת הקלטות".

ומה לגבי שאלת מיליוני הדולרים האבודים, על מהלך להקמת חברת רכש משותפת ל-HOT ו-yes, שתייתר חלקים נרחבים ממבנה ההוצאות של החברות – שכן ממילא שתיהן משדרות את אותם סרטים, והתחרות היחידה שנותרת היא בתחום סדרות הרכש. זיו מזכירה שלכבלים עמדה ברורה בנושא: "הבענו את רצוננו שערוצי הסדרות והסרטים יהיו משותפים ואנו שואפים לכך. הבעיה היא שצריך אישור מהרגולציה ופרטנר בצד השני. לו יווצר תהליך שיביא לשת"פ שכזה, HOT תהיה הראשונה לברך על כך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully