וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אני טקסט פוליטי

ענת קם ומיה יסעור

6.9.2007 / 11:16

סופרים, משוררים ואנשי רוח בפניה לעורך ידיעות אחרונות: "'העיתון הנפוץ במדינה' מזלזל בתפקידו התרבותי"

בעקבות הידיעה על המעבר הצפוי של המדור הספרותי של ידיעות אחרונות מהמוסף הפוליטי למוסף התרבות והבידור שבעה לילות, מעבר עליו דווח לראשונה בוואלה! ברנז'ה, פנו מספר סופרים ואנשי רוח במכתב לעורך ידיעות אחרונות שילה דה בר בבקשה למנוע את השינוי הצפוי.

"אנו, המאמינים כי הספרות היא אחד מעמודי התווך של החברה והתרבות, ובייחוד בקרב 'עם הספר', פונים אליכם מתוך דאגה לגורלו של מדור הספרות בעיתונכם", נכתב במכתב. "מאתר האינטרנט 'וואלה!' וממקורות נוספים נודע לנו על כוונה לשנות מן היסוד את מתכונתו של המדור, כך שהוא יועתק למוסף 7 לילות, יקבל אופי 'בידורי' ופופוליסטי, וחמור מזה - יאבד את עצמאותו בתחום העריכה וקביעת התכנים".

על המכתב חתומים בין היתר: הסופרים והמשוררים חיים באר, א.ב יהושע רוני סומק, דנה אולמרט, הפרופסור זהר שביט, העורך הקודם של מדור הספרות זיסי סתוי ואחרים. עוד נכתב בו: "מאז היווסדו שימש מדור הספרות של 'ידיעות אחרונות' כאחת הבמות המרכזיות ליצירה ספרותית, עיון ומחשבה בישראל. אלא שכבר יותר מעשור, אנו עדים להתכווצותו, בהשוואה למדורים המקבילים ב'מעריב' ובעיקר ב'הארץ'. למרות שבשנים האחרונות נפתח המדור לשינויים ברוח הזמן, העיתון ממשיך בכל זאת את המהלך של צמצומו המוחלט, ובמקום להרחיבו, הוא מתכנן להעלימו ולהטמיעו בתוך המוסף הבידורי. בעידן תרבות ההמונים, העיתונים המרכזיים בעולם מרחיבים ומשביחים את מדוריהם הספרותיים ואילו אצלנו, 'העיתון הנפוץ במדינה' מזלזל בתפקידו התרבותי."

המשורר רוני סומק אמר היום לוואלה!: "יש חשש של כמה אנשים ושלי שהמעבר יכול להיות לא רק מעבר טכני, אלא מעבר שיבקש מהמדור הספרותי להפעיל איזה חוק כלים שלובים עם כתבות שמתפרסמות בדרך כלל במוסף 7 לילות.

“7 לילות הוא מוסף מצוין, אבל המוסף הספרותי רוצה גם לפרסם רשימה על בלשנות, על נועם חומסקי, וזה יכול להיות מעט מוזר לפרסם חומרים כאלה במשקל כבד, במוסף שמראש מתעסק במשקל נוצה. זה מוסף שהוא יותר ספורט אלגנט, ואין לי כלום נגד פופולאריות אבל אני חושש שבחוק הכלים הזה ההשפעה של המוסף הספרותי תאבד גובה".

פרופ' זהר שביט: "פורנוגרפיה היא עניין של גיאוגרפיה"

"אני מקווה שעורך 'ידיעות אחרונות' ישקול מחדש את הרעיון הזה, ויחליט שלא להוציאו לפועל". אמרה היום פרופ' זהר שביט מאוניברסיטת ת"א, בשיחה עם וואלה!: " מבחינתי, המוסף הספרותי של 'ידיעות אחרונות' הוא סיבה להיות מנויה על העיתון, לא רק בשל ערכו הסגולי, אלא גם מפני שהוא מעיד על מעמדה של התרבות בעיתון.

"המקום שלו במוסף השבועי קושר אותו, ובדין, לחלק הרציני של העיתון. כידוע, פורנוגרפיה היא עניין של גיאוגרפיה, ולכן אם יועבר למוסף בידור, הוא יהפך למוסף בידורי, גם אם לא יחול בו כל שינוי.אני רואה את הרעיון בחומרה רבה, הוא פוגע בי ובקבוצת ההתייחסות שלי ולדעתי פוגע גם בעיתון עצמו. בשעתו, כאשר אנשים סירבו להכניס הביתה את ידיעות אחרונות, היטיב דב יודקובסקי להבין, שיהיה קל יותר לשכנע את האנשים להכניס את העיתון הביתה, אם גם פרופסורים באוניברסיטה יעשו זאת. לכן מצא לנכון להרחיב את המוסף הספרותי ולהעסיק בו את טובי הכותבים -- והשאר היסטוריה. אני מקווה שהעיתון ידע לשמור על המוסף הספרותי, ובתוך כך גם על עצמו ועל קוראיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully