וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוביסט האוליגרכיה חושש משלדון אדלסון

סמי פרץ

7.9.2007 / 14:42

כל דרדק יודע שעיתון נוסף שנכנס לשוק הוא ברכה לדמוקרטיה, אבל רם כספי רואה את העניין אחרת לגמרי

שלושה שכנים בבית דירות בפרבר צפוני של תל אביב נקלעו השבוע למעלית אחת. הם לא שוחחו ביניהם, אלא היו שקועים בחינמון "ישראל היום" שהונח בפתח ביתם. הצצה חטופה על אירועי האתמול, רגע לפני שהם נשאבים אל יומם. אם עו"ד רם כספי, המוציא ומביא של האוליגרכיה המקומית, היה נקלע למעלית יחד אתם, הוא היה אומר להם שהעיתון הזה הוא סכנה גדולה לדמוקרטיה המקומית.

כספי - שנהנה מדלת פתוחה למאמריו, רעיונותיו וסיפוריו בכל המדיה הישראלית - רואה בבעלים של "ישראל היום", המיליארדר שלדון אדלסון, סכנה של ממש. הוא חושש מהשתלטות שלו על אמצעי התקשורת בישראל. "נניח שאני אדם עשיר ומחליט לאפות לחם ולחלק אותו חינם בישראל. המאפיות האחרות ייסגרו, ובתוך שלוש שנים אני אהפך למונופול. אסור שזר ישלוט באמצעי התקשורת. יש פה סכנה גדולה לדמוקרטיה", אומר כספי.

כל דרדק יודע שעיתון נוסף שנכנס לשוק הוא ברכה לדמוקרטיה, שהרי נוספת כאן עוד במה להבעת דעות, לביקורת או לחשיפת מחדלים שלטוניים. אבל כספי רואה את העניין אחרת לגמרי. הוא לא פועל בשירות הדמוקרטיה הישראלית, אלא בשירותה של אצולת הממון המקומית. הוא אמנם פטריוט ישראלי נלהב, אבל הוא גם גדול הלוביסטים של אוליגרכיית ההון והשלטון. אם צריך להגן עליה מפני טורפים זרים, הוא הראשון להתייצב.

התיזה של כספי גורסת שחלוקת עיתון חינם בכ-250 אלף עותקים על ידי מיליארדר עם כיסים עמוקים, היא למעשה הצפה של השוק (דאמפינג) שתביא לחיסול שחקנים מקומיים אחרים. החשש הזה מלווה כל כניסה של משקיע זר גדול לישראל, אך הוא תמיד מתבדה.

כך היה כשחברת הביטוח AIG נכנסה לישראל, וכך גם היה כשסיטיבנק נכנס לשוק המקומי. השחקנים המקומיים נרעשו ונבהלו נוכח עוצמתם הפיננסית האדירה של השחקנים הזרים, אבל מהר מאוד נשמעו צפירות הרגעה. התברר ששחקנים זרים רוצים להקים כאן עסק ולהרוויח, ולא לחסל תעשיות שלמות.

המודל של עיתוני חינם לא הומצא בישראל, ולכן לשיטתו של כספי אין מקום לכניסה של שחקנים זרים ועשירים לשוק התקשורת המקומי. אם כך אולי כדאי לשלוח בחזרה לאמריקה גם את חיים סבן, ארנון מילצ'ן ורונלד לאודר, שמחזיקים בנתח נכבד בערוצי הטלוויזיה המסחריים.

כספי - מונופול שירותים משפטיים לאילי הון בעצמו - שוחה היטב עם הכרישים המקומיים. הוא יודע לדאוג להם, להגן עליהם ולשמור על האינטרסים שלהם. אבל הוא יודע שהוא לא כל יכול כאשר מגיעים לכאן מיליארדרים בסדר הגודל של אדלסון. מבחינתו זה כבר לא כוחות.

אם הנציג המובהק ביותר של האוליגרכיה המקומית מודאג מבואו של משקיע זר, זוהי עדות שקורה כאן משהו טוב. מישהו מצליח לערער את הסדר הקיים, מה שמבטיח שהשחקנים המקומיים יתאמצו להיות טובים יותר. הרווח כולו שלנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully