וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקרוב: הקאמבק של המחיקון

ענת קם

24.9.2007 / 11:54

רשות השידור תעדכן את "מסמך נקדי" הקוד האתי של עיתונאי הרשות שנוסח ב-1972 על ידי העיתונאי נקדימון רוגל

ועדת האתיקה של רשות השידור התכנסה ביום חמישי לישיבה ראשונה. הועדה דנה בעדכונו של "מסמך נקדי" המהווה את הקוד האתי של רשות השידור.

פעילותה המחודשת של ועדת האתיקה היא יוזמה של יושב ראש רשות השידור משה גביש, והמשנה דורית ענבר, שהשתתפו גם בישיבה הראשונה. מרשות השידור נמסר כי כינוס הועדה הוא חלק מהמהלך הגדול של הרפורמה ברשות השידור על מנת להכין אותה לאתגרים של המציאות התקשורתית הנוכחית.

מסמך נקדי נוסח לראשונה ב-1972 על ידי העיתונאי נקדימון רוגל. ובו מפורטים כללי אתיקה החלים על העוסקים בעיתונות המשודרת. המסמך מרכז בתוכו את ההוראות הטכניות, האתיות והמהותיות אשר עניינן איזון ומקצועיות בשידורי החדשות וענייני היום במדיה האלקטרונית.

המסמך מחייב כיום עדכון ורענון, וזאת נוכח המציאות שהשתנתה. התדריך הוותיק התמקד בחדשות ואקטואליה, אך בעידן הנוכחי ברור כי נדרש לרשות השידור קוד אתי מקיף ורחב יותר שיתייחס לכלל הפרסומים והז'אנרים של הרשות, בטלוויזיה ברדיו ובאינטרנט, ויכלול התייחסות לתכניות בידור, דרמה, תוכניות מציאות, ספורט ותעודה.

במהלך הדיון ברשות דובר גם על קשרים לא ראויים בין כתבים לבין פוליטיקאים. מקרים אלה העלו על סדר יומה של הוועדה את הצורך לנקות את רשות השידור מפוליטיקה, בעיקר בימים אלה של התארגנות לרפורמה מקיפה ברשות, ונוכח האפשרות כי בשנה הקרובה תערכנה בחירות כלליות. הוועדה החליטה להדגיש את ההוראות הנוגעות לאיסור פעילות פוליטית במתקני הרשות, ואת האיסור על שימוש בקשרים פוליטיים ואישיים הנובעים מקשרי עבודה, על מנת לקדם אינטרסים אישיים של עיתונאים ועובדים ברשות. כמו כן, הודגש הצורך בקידום התיקון לחוק רשות השידור, שירחיק את הרשות מהשפעות פוליטיות.

ד"ר יובל קרניאל אמר בישיבת הוועדה כי השידור הציבורי זקוק לקוד אתי חדש, ברור, שקוף ומוכר גם לעיתונאים וגם לציבור שיסייע לשידור הציבורי לבדל את עצמו מהתקשורת המסחרית המקיפה אותו. השידור המסחרי מושפע מטבע הדברים יותר מבעלי ההון המחזיקים בו ומנהלים אותו וכן מהמפרסמים הגדולים המממנים אותו. השידור הציבורי יכול וצריך לבדל את עצמו כתקשורת הפועלת אך ורק למען האינטרס הציבורי ולטובת צרכניה, תושבי ישראל. קרניאל ציין את הערכתו לקוד נקדי ואת תרומתו לקידום האתיקה המקצועית של העיתונות. "עם זאת, ברור כי הגיע הזמן לעדכן את התדריך ולהתאימו לעידן המידע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully