וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחשים על המטוס

ענת קם

8.10.2007 / 0:30

מדוע פוטרה מעבודתה כתבת ערוץ 24 הטורקי, שצילמה את אוהדי מכבי ת"א מקללים את הנביא מוחמד במטוס בדרך למשחק בטורקיה?

שליחת ערוץ 24 הטורקי למזרח התיכון, אליף אורל, פוטרה לאחרונה לאחר 4 חודשים בלבד, מאחר שלטענתה דיווחיה מצטיירים בעיני עורכיה כפרו-ישראליים. אורל עובדת בערוץ מאז אפריל האחרון, אך נמצאת בארץ כבר שלוש שנים. קודם לכן עבדה עבור ערוץ אחר, שביקר אף הוא את דיווחיה, בעיקר על רקע מלחמת לבנון השנייה.

הסיבה הרשמית לפיטוריה של אורל היא אירוע שהסעיר את כלי התקשורת בטורקיה. על אף שאינה כתבת ספורט, היא נשלחה בסוף אוגוסט מטעם הערוץ לתעד את נסיעתה של מכבי ת"א בכדורגל למשחק נגד ארצ'ייספור הטורקית. "במהלך הטיסה הושמעו על ידי אוהדי מכבי קריאות בגנותו של הנביא מוחמד" מספרת אורל, "צילמתי את האירוע והעברתי למערכת".

אורל ביקשה מהממונים עליה שלא לפרסם את הדברים עד לעזיבתם של הישראלים מחשש שיפגעו. במערכת הערוץ חשבו שבקשה זו היא עוד סממן למדיניות הפרו-ישראלית של הכתבת והחליטו לפטרה.

בשיחה עם וואלה! ברנז'ה אמרה אורל: "מה שעשיתי עם הקלטת היה הצעד המתבקש ביותר והייתי עושה זאת שוב אם הייתי נדרשת. איני נוקטת קו פרו-ישראלי בדיוק כמו שאיני נוקטת קו פרו-פלסטיני. אני עיתונאית, תפקידה הוא להציג את המציאות במקסימום האובייקטיביות האפשרית ולצורך כך אני מציגה את שני הצדדים שתמיד יש לכל סיפור."

מה קרה בטיסה?

"ישבתי עם כל העיתונאים ופתאום שמעתי כמה קללות בעברית שאני כן מצליחה להבין. שאלתי מישהו לידי את מי מקללים והוא אמר לי שאת הנביא מוחמד. הוצאתי את המצלמה שלי וצילמתי אותם. מה שעצבן אותי היה שאף אחד לא התערב ומנע את מה שקרה. לא השחקנים ולא הנהלת הקבוצה. כל כך התביישתי בשבילם אבל היה לי ברור לי שאם זה יתפרסם בטורקיה במהלך שהייתם שם יהרגו אותם. אני לא צריכה את מותם על מצפוני, גם אם הם אידיוטים."

יודעת שיש כיבוש ומתנגדת לו

אורל משחזרת פעמים רבות בהן נמתחה ביקורת על אופן הסיקור שלה את ההתרחשויות באזור: "בערוץ בו אני עובדת חושבים שבגלל שאני כותבת 'חמישה פלסטינים נהרגו בעזה, צה"ל טוען כי מדובר בפעילי חמאס' ולא 'חמישה פלסטינים נטבחו בעזה על ידי הציונים' אני פרו-ישראלית. זה לא כך. לכתוב 'נהרגו' זה נייטרלי, 'נטבחו' כבר מכניס את ההרגשה שלי ולדעתי כעיתונאית לא נכון לעשות זאת.

"גם במהלך המלחמה, כשצילמנו את הקטיושות בקרית שמונה ולא את שדה התעופה המופגז בביירות טענו שאני פרו-ישראלית. אני חושבת שהרבה אנשים בטורקיה ובעולם לא מבינים שהיה כאן ארגון טרור שחדר לתחומה של מדינה שכנה וחטף שני חיילים שלה. על פי כל קנה מידה, בכל מקום בעולם, זוהי הכרזת מלחמה. צורם לי שמהלך שבכל מקום אחר היה נתפס כלגיטימי, כשהוא מבוצע על ידי ישראל הוא לא כזה. אני יודעת שיש כיבוש בשטחים ואני מתנגדת לו, אבל אי אפשר להיות כל כך חד צדדיים כל הזמן."

אורל, 33, עיתונאית מזה 13 שנים. בעבר עבדה גם עבור CNN, ABC, רויטרס ועוד. מאז פיטוריה היא ממשיכה לדווח מישראל לשתי תחנות רדיו טורקיות.

ממכבי ת"א נמסר: "לגבי המקרה במטוס. מנהל הקבוצה והקב"ט ישבו ליד האוהדים ולא שמעו את הזמירות עליהן העיתונאית דיברה. במידה ואוהד אחד אמר משהו זה היה בטון מאוד מינורי וגם זה בספק כי במידה וכן היינו עוצרים זאת מיד. כולנו היינו באותה טיסה ובמיוחד הושבנו את מנהלי הקבוצה בסמיכות לאוהדים.

"בכל מקרה העיתונאית לא פנתה אלינו לגבי פיטוריה ואם תחליט לפנות בודאי שנשמח לשמוע אותה ולנסות לסייע לה אם אכן זו הסיבה לפיטורים."

למרות פניות חוזרות ונשנות של וואלה! ברנז'ה לערוץ 24 הטורקי, לא נתקבלה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully