וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השומר של האינטרנט

ענת קם

16.12.2007 / 0:40

סדרת התחקירים של חדשות 10 "ילדות בסכנה" מועתקת מתכנית של רשת NBC האמריקאית. בארה"ב נמתחה על התכנית ביקורת קשה, דב גילהר לא מתרגש

בחדשות 10 ישודרו השבוע סדרת כתבות התחקיר של דב גילהר "ילדות בסכנה". התחקיר כבר הביא למעצרם של 11 גברים שהטרידו באינטרנט את תחקירני הערוץ שהתחזו לילדות בנות 13. פורמט התחקיר, כפי שציין גילהר אמש במהדורת השבת, הוא בהשראת רשת NBC האמריקאית, שם משודרת התכנית DATELINE: TO CATCH A PREDATOR בהגשת כריס הנסן, תכנית שלקחה על עצמה את משימת איתור הפדופילים ברחבי אמריקה לצד תחנות המשטרה המקומיות. ערוץ 10 לא רכש את זכויות הפורמט האמריקאי.

בארצות הברית נמתחה ביקורת רבה על התכנית ועל המנחה שלה, בטענה שמדובר בזילות מקצוע העיתונות החוקרת ובניצול עברייני מין לטובת הרייטינג. אחד החשודים בפדופיליה אף התאבד לאחר שהמשטרה הגיעה לעצור אותו בעקבות חשיפת התכנית ואחותו הגישה תביעה נגד הרשת. כמו כן ארגוני זכויות אדם בארה"ב דרשו כי הצדק לא ייעשה על ידי תוכנית טלוויזיה, אלא על ידי בית המשפט.

בריאן מונטופולי, כתב חדשות CBS ועורך הבלוג "עין ציבורית" באתר הרשת, כתב בהתייחסו לעונה השלישית של התכנית: "האם ' TO CATCH A PREDATOR' הלכה רחוק מדי? קשה מאוד לדון בסוגיה של אתיקה עיתונאית כשמדובר בנושא כזה. התכנית חושפת פדופילים ומרחיקה אותם מהרחובות, הרבה אנשים יגידו שאתיקה כאן היא לא חלק מהמשוואה... לי נראה שהתכנית טומנת פח לאנשים באינטרנט כשהיא מציבה מולם את הפתיונות שמעלים ראשונים את נושא הסקס ומזמינים את המבוגרים אליהם הביתה. אם מקבלים את ההגדרה החוקית למלכודת - 'אדם נופל לפח כאשר הוא משודל או משוכנע על ידי רשויות החוק לבצע פשע שלא הייתה לו כוונה ראשונית לבצע', אזי טענות ההגנה של מנחי התכנית בדבר חשיבות עבודתם מעלות שאלות נוספות. האם אנשי תקשורת הם זרוע של רשויות החוק?"

אקט טלוויזיוני מרתיע

בשיחה עם וואלה! ברנז'ה התייחס גילהר לביקורת: "ללא ספק, תחקיר מהסוג הזה זו עיתונאות באופן שטרם נראה בארץ. התקשורת בשנים האחרונות מתגייסת לטובת מטרות מסוימות, אנחנו החלטנו להתגייס נגד המגיפה הזו שנפוצה ברשת. הקפדנו על כללים משפטיים שעמדו במבחן היועצים המשפטיים של הערוץ ובמבחן המשטרה והפרקליטות. התחקירנים שלנו לא שידלו, פיתו או הדיחו לדבר עבירה, רק הגיבו לפניות אליהם וציינו שלילדה בת ה 13 שהם העמידו פנים להיות יש בית ריק בחנוכה.

"אנשים יגידו שזה תפקידה של המשטרה, אבל למשטרה יש יחידת מחשבים קטנה שנמצאת בתחתית סדר העדיפויות. רק האקט הטלוויזיוני מרתיע מספיק, הסנקציה החברתית שתיגרם בעקבות החשיפה בטלוויזיה תגרום לידיים של האנשים האלה לרעוד לפני שהם עולים על המקלדת להתחיל עם ילדות בנות 13. אם אדם יתאבד בעקבות החשיפה שלנו כי הוא יגיע למסקנה שאין לו יותר עתיד בחברה, זו זכותו. אין בי חמלה על האנשים האלו, שמגיעים לבית שהם חושבים שנמצאת בו ילדה בת 13 לבד, עם קונדומים בכיס. יש לי חמלה על המשפחות שלהם שנהרסו בגלל המעשים שלהם.

- ומה על אנשים שבסופו של דבר ימצאו על ידי בית המשפט חפים מפשע?

"אף אחד מאחד עשר האנשים שהגיעו לבית לא הכחיש שמדובר בו כשהראינו לו את החומרים שיש לנו. החשודים לא יואשמו באונס אלא רק בדברים שקדמו לביקור בבית, לכל מה שקרה בקשר הוירטואלי ולכל מה שהם הבטיחו לעשות לילדה. אף אחד לא התכחש לדברים, אין פה מקום לטעות או להאשמות שווא. עשינו את המקסימום לוודא שאדם שמגיע לבית הוא אכן האדם עמו התחקירנית שוחחה, המשטרה והפרקליטות לא היו נכנסות לזה אם היה להן ספק במשהו.

"אני שמח שמי שייגש לאינטרנט החל ממחר ויחפש מישהו מתחת לגיל 18 יידע שיש סנקציה חברתית בצד המעשה. מדובר במגיפה קיצונית והיה צורך בפעולה עיתונאית קיצונית. הרשת הופכת מעכשיו למקום מסוכן לשני הצדדים."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully