וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העולם הזה 2.0

4.1.2008 / 1:05

אודי הירש קרא השבוע את "24 דקות", החינמון החדש מבית ידיעות אחרונות. יצא לו טור שכולל בתוכו את המילים "מדיה" ו"מותג"

1. היתרון המרכזי של "24 דקות", החינמון החדש של "ידיעות אחרונות", הוא עיתוי יציאתו: אחרי תום עונת הפסטיבלים בתקשורת ישראלית, בראש פינה ואילת. לעיתים נדמה שהמטרה העיקרית של אותם כינוסים נסבלים למחצה, פרט למינגלינג, היא הבעת פחד, אימה, תיעוב וקבס מהתפתחויות בשוק העיתונות. אינטרנט? זוועת עולם. חינמונים? הם עוד יקברו את כולנו. הרי פעם היה כאן הרבה יותר טוב: עיתונאים רציניים, מערכות אמיתיות, סבלנות, אורך רוח. לא כמו השטחיות והרדידות של כתבי האינטרנט והחינמונים האלה, שמזנים את המקצוע. "העולם הזה", אמרתם? תזכירו לנו?

מובן שכדרכן של הכללות וקלישאות (שעיתונאים איכותיים אמורים להימנע מהן, ככל הידוע) ההיסטריה מכלי התקשורת החדשים קצת מוגזמת. בדיוק כשנדמה היה שהאינטרנט יחסל את העיתונות, החלה כאן פריחה כמעט חסרת תקדים בתחום. ידיעות מוציא חינמון ועיתון כלכלי חדש, שגונב כל פרח עיתונות שיודע לחבר שתי מילים ולספור עד 9, בעוד מעריב מתחמש בשני תותחים כבדים כדי להינצל. "ישראל היום", שחטף כאן כהוגן עם יציאתו, מתפרסם כבר מספר חודשים וצובר תאוצה ולגיטימיות. אהוד אולמרט, בחוכמתו כי מעטה, מתלונן עליו בפני שלדון אדלסון, נחום ברנע ושמעון שיפר נהנים ללגלג כתבו עליו ב"ידיעות אחרונות" ואחד מחבריי, שמעולם לא שקל לרכוש עיתון, מקבל אותו לביתו ופותר את התשבץ עם הקפה של הבוקר. ייתכן שיש כאן בועה, אבל מתברר שעדיין מוקדם לפרק את מכונות הדפוס.

הנקודה המרגיזה ביותר באותן זעקות שבר היא שהן מתייחסות לכל מדיה כאל מקשה אחת. יש אתרי אינטרנט טובים ויש גרועים; יש בהם כתבים ועורכים מוכשרים יותר ומוכשרים פחות, בדיוק כמו בכל כלי תקשורת אחר. תוכלו למצוא כתבות איומות בעיתוני ברודשיט איכותיים והברקות עמוקות בטבלואידים שטחיים. המדיום הוא לא בהכרח המסר, גם אם קשה להתווכח עם העובדה שלאינטרנט השפעה מכרעת ועצובה על הגברת הקצב של החדשות בישראל, שהיה מטורף מלכתחילה, ועל מחלת השיכחה האקטואלית שתוקפת את אזרחיה.

ובדיוק כשם שאין כל קשר בין ynet לבין האתר של רמי יצהר, אין דמיון בין "ישראל היום" המעונב והמבוגר, בעל האג'נדה הביביסטית והכותרות שעוסקות בענייני אולמרט-וינוגרד-ביניש-פרידמן, לבין "24 דקות", שעל הפניות השער שלו בגיליונו השני נמנו "האקדמיה לסקס בחיפה", "ויאגרה לנשים בקרוב אצלכן" ו"המסאז'יסטית של גוגל" (אחרי דפדוף, התברר שזה פחות מסעיר ממה שאתם חושבים). חינמון אחד עם יומרות להפוך לכלי תקשורת מוביל, והשני יצא מטעם העיתון היומי כדי לעקוץ את המתחרה הפוטנציאלי. אחד ממלכתי, השני – תחזיקו חזק, לא להיבהל – צהובון. שניהם כאחד, אפשר לשער, לא יחסלו את העיתונות בישראל.

צהוב עולה

2. את "24 דקות" יש להעריך על כנותו. בנוף תקשורתי שבו כל בוגר גל"צ אומר את המילים "צהוב" בבוז, משל מדובר בתא רדום של ארגון אל קאעדה, החינמון החדש לא מנסה לשניה להסתיר את נטייתו. עיצובו גס, כמעט טראשי, התמונות ענקיות, על מדור התשבצים מבשר כוכב צעקני ובשער, כאמור, מבליטים סיפורים בעלי אופי סנסציוני. אותם קשישים אנכרוניסטיים (שיכולים להיות גם נערים בני 25) שמזדעזעים מהעיתונות הצהובה בפומבי באותם כנסים בוודאי תורמים בסתר לעובדה שהידיעות בוואלה! סלבס, למשל, הן הנצפות ביותר באתר מדי יום ויעיינו מן הסתם גם בכפולת הרכילות בחינמון החדש.

רק שמאחורי העטיפה הרועשת והכמעט ילדותית, התוכן קצת פחות פרובוקטיבי. הידיעות נאספו ברובן מ-ynet ו-one של אתמול, יחד עם עוד כמה בונוסים מעיתון האב. לכך מתווספים אותו עוגן רכילותי, שתיים שלוש כתבות לגיטימיות בנושאים קלילים והברקת העיתון – מדור יומי של בלוגרית תורנית. המדורים האלה, שנוטים להיות חצופים יותר משאר החינמון, הם בדיוק מה שחסר בו: טיפה יותר תעוזה, מעט פחות שמרנות. הדגש הוא אמנם על ידיעות קלילות ולא משמעותיות במיוחד, אבל זה הכיוון שאליו הולכים ממילא מדורי החדשות בעיתונים היומיים. אם "24 דקות" רוצה להיות צהובון אמיתי, בחינם או בתשלום, יהיה עליו לאמץ בהמשך הדרך יותר הומור, יותר עוקצנות ויותר מודעות עצמית – תכונות שמוצר אחר של ידיעות אחרונות, בלייזר, מצטיין בהן.

זו הבעיה העיקרית של 24 דקות: הוא בחר בספק התוכן הלא נכון. Ynet הוא אמנם אתר מהיר, אמין ומשובח, אבל הוא גם האח הבוגר והאחראי במשפחת האינטרנט הישראלי, מעין גירסה מקוונת של קול ישראל והערוץ הראשון בימיהם היפים יותר, טרם הקריסה. אין כל קשר בינו לבין הצהובון שמתבסס על תכניו. למעשה, השהות באכסניה החדשה עושה שירות רע למותג ynet, בניגוד לספק התוכן השני והצהבהב, ONE (מתי "גליצ'ים" המופתי מגיע ל-24 דקות?). מי היה מאמין שהפרינט המכובד יזיק לתדמיתו של אתר אינטרנט. אולי כדאי לדבר על זה באיזה פאנל בראש פינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully