וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוקד עם כוכבים 3

אסף גיל

13.4.2008 / 13:14

אז מה מחכה לנו בעתיד? (תכניות של מעשים טובים), מי ירש את אמריקן איידול? (בינתיים אף אחד) ואיפה הכל התחיל? (בערוץ 3). אסף גיל מסכם את פסטיבל מיפ

הגעתי לראשונה למיפ ב-1989. אבא שלי, חיים גיל, שנפטר לאחרונה ואני מתגעגע אליו מאד, היה באותה תקופה במאי דוקומנטרי מוערך בערוץ 1. הוא התחיל משתעשע בבית במחשב קומודור אמיגה (תקופת האבן של המחשבים) והתחיל מייצר סרטי אנימציה קצרים, שבמונחים של היום הם די מגוחכים אבל ב-1989 הם נראו מתקבלים על הדעת. אבא החליט לשלוח אותי ואת אחותי לקאן כדי שננסה למכור את סדרת סרטי האנימציה שלו, "הופמן", שתיארה איש מוזר ולא יוצלח, שמנסה לעבוד בכל פעם במקצוע אחר וכושל שוב ושוב. הביקור באותו מיפ היה מבלבל ולא בדיוק מוצלח מבחינה עסקית אבל הוא הצית את הדמיון.

מעט מאוחר יותר, התחיל אבא לייצר באמצעות הקומודור אמיגה תוכנות וגרפיקות לשעשועונים. הפעם, ב-1990 או 1991 גם הוא הצטרף אלינו בניסיונות המכירה של פורמט שעשועון המחשב שיצרנו וששודר בערוץ 3 הטרי בכבלים (בהנחייתי...), "אוטוטו".

באחד הימים, הייתה לנו פגישה עם איש בכיר מענקית הפורמטים העולמית "פרימנטל" (מי שאחראית בימים אלה על "אמריקן איידול", ובאותם ימים על שעשועוני הענק The Price Is Right ו- Let's Make A Deal). אחד השעשועונים שלהם באותה תקופה נקרא Blockbusters או בגרסא הגנובה שלו בישראל "פיצוחים". זו הייתה תכנית מאד מצליחה באנגליה, אלא שלפרימנטל היה קושי רב למכור אותה כפורמט בחו"ל משום שסט התפאורה באנגליה היה יקר מאד והיה מורכב מעשרות מקרנים פיזיים שהקרינו את לוח המשחק.

העיסקה שהוחמצה

הצגנו בפני אותו בכיר את "אוטוטו" וכשהוא הבין את הפרינציפ, הוא דפק על השולחן בתדהמה ובהתלהבות וצעק אל אבי : "אתה גאון!". ההתלהבות נבעה מהשימוש שעשינו בקומודור אמיגה כדי לייצר סט משחק וירטואלי. הוא שאל מיד אם נוכל לייצר סט כזה ל"פיצוחים" ומובן שהתשובה הייתה – בקלות. כאן אולי המקום לציין שמי שעבד באותה תקופה על צד התוכנה של הפיתוחים שלנו היו שני צעירים מוכשרים ביותר שהתמחו במחשבי אמיגה – יאיר גולדפינגר וספי ויגיסר, לימים ממייסדי מירביליס האגדית.

זו למעשה הייתה תחילתה של גיל הפקות. הבכיר מפרימנטל הציע לנו שתי חלופות: או שהם יקנו מאיתנו את התוכנה והיישומים לפי טריטוריה, או שבמקום לשלם לנו הפיתוחים, הם פשוט יתנו לנו ייצוג של ספריית הפורמטים שלהם בישראל. הימים ימי טרום הערוץ המסחרי בישראל ובמהלך לא חכם, החלטנו לקבל תמורה כספית. לא הבנו את הפוטנציאל העסקי של ספריית הפורמטים של "פרימנטל" שלימים מלאו את מסך ערוץ 2.

עברו מספר שנים, התוכנות שלנו נמכרו מעט באירופה, בינתיים אבי עזב את העסק וחזר לעיסוקיו הדוקומנטרים. בשנים שלאחר מכן, גיל הפקות התמקדה בהפקות ואני הפכתי ממוכר של פורמטים לקניין. כאמור, זו הייתה תקופה פרה-היסטורית בכל מה שקשור לפורמטים. באותו הזמן היו אולי שלש חברות הפקה בישראל שעסקו בתחום.

הדבר הגדול הבא?

היום המצב שונה בתכלית: בשוק שזה עתה הסתיים, הגיעו לקאן כדי לצוד פורמטים מלבדי, נציגים של שמיים, ארצה הפקות, מעגלות, יולי-אוגוסט, יואב גרוס, אולפני הרצליה וכמובן רשת, קשת וערוץ 10. למעשה, ערוצי השידור נעשו הקניינים הגדולים ביותר של פורמטים בישראל ושם המשחק בתחרות הזאת הוא איפה יככבו התכניות של פוקס ושל CBS בגרסתם העברית. מה שנדרש כדי למצוא פורמטים טובים הוא קשרים, מהירות ונגישות, וכמובן יכולת אבחנה וזיהוי פוטנציאל.

השאלה הגדולה היא מה מכל מה ששווק במיפ יעלה על המסכים בארץ ובעולם ויצליח. ובכן, הנה ההימור שלי: לא צריך להיות נביא גדול כדי להבין שהחורף הקרב הוא שיא תקופת הריאליטי בישראל. הז'אנר הזה מגיע אלינו באיחור של קרוב לעשר שנים לאחר הצלחתו בעולם, בעקבו המהלך החכם והמוצלח שנקט ערוץ 10 בגרסא העברי שלו ל"הישרדות". ובכן, קשת עם Big Brother ורשת עם The Amazing Race כבר מבטיחים שבועות מלאי ריאליטי. ולמרות ההצלחה ארוכת השנים של הריאליטי בעולם, ולמרות שהז'אנר עוד ימשיך בהצלחה רבה גם בעתיד הנראה לעין, הדבר הבא לתחושתי הוא טרנד של טלוויזיה חיובית. כי בעולם כבר עייפים מאנשים המתכסחים ומתחמנים אלה את אלה.

השנה עלתה בארה"ב בהצלחה רבה התכנית של אופרה ווינפרי Oprah's Big Give שבה אנשים מתחרים ביניהם מי יעשה יותר למען נזקקים, באנגליה יש מספר תכניות דומות, וגם אם לא מדובר רק בתכניות למען נזקקים, בפירוש ניתן היה לראות ניצנים רבים של תכניות חיוביות, חלקן אפילו מרגשות, שמייצרות הזדהות חיובית של הקהל בבית עם גיבורי הדוקו/ריאליטי שעל המסך. כמה מהר ימאס לנו בארץ מההארד-קור ריאליטי ונחפש גם אנחנו את התכניות החיוביות? אין לי מושג אבל נדמה לי שהן תגענה לכאן יותר מהר מכפי שהגיעה "הישרדות".

ז'אנר הקואצ'ינג (סופר נני, משפחה חורגת וכו) ממשיך לבלוט בארצות רבות ולאחר שלעגלת הקואצ'ינג בישראל מצטרף בקרוב ארקדי גאידמק בתכנית הייעוץ שלו לעסקים, אני מאמין שנראה עוד תכניות מסוג זה שיעלו בקרוב על המסך, בתחומים שונים ומשונים של ייעוץ.
הפורמטים המתוסרטים, ז'אנר שבמידה רבה הבאנו לארץ עם "קצרים", יתפוס תאוצה ובקרוב נראה על המסכים השונים בארץ גם סדרות שהתסריט שלהם קנוי מחו"ל ושאינן רק סדרות מערכונים.

התחום המסקרן ביותר הוא תחום הבידור. כולם ממתינים לדבר הגדול הבא אחרי "איידול" ו"רוקדים עם כוכבים". אין לי ספק שהדבר הגדול הבא בז'אנר הזה עוד יגיע אבל אני מודה שלא זיהיתי אותו בשוק הזה. ועד שהוא יגיע, יהיו עוד עונות רבות בכל העולם לתכניות הבידור הגדולות.

אי שם, יושב אדם אחד באיזה מקום בעולם, והוא עובד על פורמט כזה ממש עכשיו. אני מניח שהוא לא עובד עם קומודור אמיגה ולסדרה שלו לא יקראו "הופמן" אבל מפעמת בו אותה רוח ששרתה על אבי לפני 20 שנה. והוא עוד יכבוש עם הפורמט הזה את העולם.

  • עוד באותו נושא:
  • מיפ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully