וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין נגד הפיראטים

פיטר בורוז, BUSINESSWEEK ישראל

28.6.2008 / 4:01

סין רוצה להוכיח שהיא יכולה לשמור על זכויות השידור של המשחקים האולימפיים. הווידיאו הפיראטי כמשל

מזה זמן רב הרפובליקה העממית של סין היא ארץ האפשרויות למפירי זכויות יוצרים. שפע של אתרי אינטרנט בסין, כמו Youku.com, תוכניות טלוויזיה מן המערב וסרטי הוליווד מוצגים שם ללא תשלום לכל דורש. אלא שכעת, לקראת פתיחת המשחקים האולימפיים בבייג'ין בחודש אוגוסט, הסיניים מבטיחים חגיגית להוריד את הווידיאו הפיראטי מהרשת. בכינוס שנערך בבייג'ין בחודש מאי איימו פקידי ממשל על מנהלי אתרי הווידיאו שאם הם לא יפסיקו לאלתר את סקירת אירועי האולימפיאדה, יוצאו נגדם צווי סגירה.

"מטרתנו היא להפוך את המשחקים האולימפיים לדוגמה ומופת של שמירת זכויות יוצרים", אמר הו ז'אן פאן, סגן השר לוויסות המדיה במינהל הממשלתי לרדיו, קולנוע וטלוויזיה. NBC Universal ותחנת CCTV שבבעלות הממשלה הן המחזיקות בזכויות השידור בטלוויזיה - בארצות–הברית ובסין, בהתאמה.

הפעם האיום הזה נראה יותר מדיבורים בעלמא. הממשלה הסינית פועלת בנחישות נגד בעלי האתרים האחראים על שידור לא חוקי של קליפים מהאולימפיאדה ולא מניחה להם. היא עושה זאת באותה נחישות שהיא אוכפת דרישות לצנזר תוכן של הפגנות בטיבט, או של סיקור הקבוצה הדתית פאלון גונג. הממשל אינו מסתפק באיומים והוא נלחם בתופעה גם באופן אקטיבי - על–ידי שימוש בטכנולוגיית Vobile שפותחה בעמק הסיליקון כדי לאתר שידורי וידיאו פיראטיים אשר הופכים למקוונים. CCTV, NBC והוועדה האולימפית כבר משתמשות בטכנולוגיה לסימון קליפים בלתי רשמיים כדי שהרשויות יוכלו לפעול נגד אתרי האינטרנט המפרים זכויות. "אנו מקווים שזו תהיה הצלחה וציון דרך בשמירת זכויות יוצרים", אומר יאנגבין וואנג, מנכ"ל Vobile.

מיליארדים מונחים על כף המאזניים

חברת Vobile מספקת למעשה טכנולוגיה ליצירת טביעת אצבע בסרטוני וידיאו. תוכנה זו מקדדת כל סרטון וידיאו וכך היא בונה מסד נתונים של קודים, "טביעות אצבע", והסרטונים. בשלב הבא התוכנה סורקת באופן אוטומטי אתרים כמו יוטיוב ומחפשת קליפים מקודדים.

כמובן שהטכנולוגיה הזו מהירה יותר מהאכיפה המקובלת על–ידי אנשים. היא מסוגלת לאתר סרטוני וידיאו גם אם הם מוצגים במשך שניות מועטות בלבד. ליו ליו, מנהל המרכז לשמירת זכויות היוצרים של CCTV, אומר שהחברה החליטה להשתמש בטכנולוגיה של Vobile אחרי שבדקה אותה במשך שידורי הלפיד האולימפי וחגיגות ראש השנה הסיני.

פעילויות אלה מהוות חלק ממאמץ נרחב להילחם בפיראטיות בעידן יוטיוב. בזמן המשחקים האולימפיים באתונה לפני ארבע שנים, הצפייה בסרטוני וידיאו מקוונים לא הייתה נפוצה במימדים של ימינו. כיום מיליוני גולשים מבקרים ביוטיוב ובאתרים דומים כדי לצפות בקליפים עדכניים. "זהו רגע היסטורי", אומר ריצ'רד קוטון, פרקליט ראשי בחברת NBC. "אלה משחקי הקיץ האולימפיים הראשונים מאז חל גידול מאסיבי בשיתוף קובצי וידיאו".

מדובר בסיכון של זכויות שידור בשווי של מיליארדי דולרים. הוועד האולימפי הבינלאומי מקבל 2.5 מיליארד דולר מחברות תקשורת בגין זכויות השידור של משחקי החורף ב–2006 ושל משחקי הקיץ ב–2008. אם אתרי וידיאו בלתי רשמיים ימשיכו לשדר לקהל צופים גדול, הרי שמחזיקי הרישיונות לא ייאותו לשלם על הזיכיונות בעתיד. הוועד האולימפי הבינלאומי מקווה שטכנולוגיית Vobile תאפשר לו לשלוח התראות משפטיות לאתרים בתוך דקות מזמן הצגתם של סרטוני הווידיאו הפיראטיים, ובכך לשמור על מקור הכנסתם מזכויות השידור.

אך מעבר לכך אולימפיאדת בייג'ינג תשמש אבן בוחן לטיפולה בשמירת זכויות היוצרים. נראה כי ל–CCTV יש את הגיבוי המלא לכך מהממשלה. מנהלי המדיה יהיו במהלך המשחקים ערניים מתמיד, כדי לבחון את נחישות הסינים במאבק. "פקידים סיניים מודעים לכך שעתידה של הכלכלה הסינית תלוי בחדשנות וביצירתיות, והם חייבים לשמור על קניין רוחני שמעודד מגמות אלה", אומר ריצ'רד קוטון מ–NBC.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully