וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המקל והגזר: הסכם ההבנות בין ערוץ 10 ליוצרים

ענת קם

1.7.2008 / 23:01

לערוץ ינתנו הקלות בפרסום והצדדים יפעלו במשותף להארכת זיכיון הערוץ. ההשקעה בדרמה וסוגה עילית תגדל והז'אנרים יוגדרו מחדש

מזכר ההבנות שנחתם בין איגודי היוצרים וערוץ 10 בחודש מרץ האחרון נחשף אמש. על פי המסמך הוסכמו הגדרות חדשות למחויבויות הסוגה העלית, הגדרת חובות ההשקעה בסוגה עלית כך שיכללו גם את חובות העבר, הגדרות מדויקות לז'אנרים השונים, מחויבויות ההשקעה בקלנוע, ניוד זמן פרסום, צמצום התמלוגים לאוצר, הפחתת דמי הזיכיון ופעילות משותפת להארכת הזיכיון של הערוץ. על המסמך חתמו הנהלת ערוץ 10, איגוד מפיקי סרטים וטלוויזיה בישראל, איגוד שחקני המסך, פורום היוצרים הדוקומנטריים, איגוד הבימאים, איגוד התסריטאים ואיגוד העובדים בקולנוע ובטלוויזיה.

במזכר נכתב כי המחויבות בתחום הדרמה והסוגה העלית תגדל מ 11.4% ל-14% מסך ההוצאה של הערוץ על הפקות. במסגרת הגדלת מחויבות זו בשנים הבאות, גלומה גם החזרת חובות העבר. עם זאת, הגדלה זו היא קבועה ותמשך גם לאחר שערוץ 10 יחזיר חובותיו.

המקל: שינויים בהגדרות הז'אנר

הערוץ הסכים להגדרות נוקשות יותר של הז'אנרים. על פי המסמך, דרמה היא "סרט בודד או סידרה אשר בה מתרחש סיפור רצוף, הסיפור מתפרש על פני פרק אחד לפחות (לא מערכונים) כל פרק לא יפחת מחצי שעה טלוויזיונית".

בהמשך מפורטת גם ההגדרה לסרטי תעודה: "סרטים דוקומנטריים הם סרטי יוצר הנוקטים בגישה בעלת הבעה ונקודת ראות ייחודית, באמצעות בנית סיפור המבוסס על ניסיון המציאות, אך איננו יוצר מציאות לצרכי הסרט, אלא אם יצירת המציאות איננה תבנית קבועה אלא חד פעמית ומשרתת את הגישה הייחודית של היוצר. סרט חד פעמי המציג את המציאות באופן יצירתי המבדיל אותו מכתבה חדשותית או כיסוי אירוע". לאחר ההגדרה, מצוין מפורשות כי תכניות תחקירים כ "בולדוזר" ו "תעשיית היופי" לצד תכניות ריאליטי כ "לרדת בגדול ו "אמא מחליפה" לא יוכרו כתכניות דוקומנטריות.

על פי ההסכם, 40 אחוזים מההפקות בשנים 2008-2009 יעמדו כבר בכללי ההסכם החדש וכן כל ההפקות לאחר שנת 2009 גם אם הוזמנו לפני כן. כמו כן, ההסכם מאפשר ניוד של עד עשרה אחוזים מההוצאה לז'אנר מסוים לז'אנר אחר, בתנאי שהסכומים שנוידו בשנה נתונה יוחזרו לז'אנר בשתי השנים הבאות.

המזכר מפרט גם את שיטת מדידת המחויבויות החדשה: " בסוגה עילית - מובהר שאחוזי העצמיות והקנויות יהיו בכסף. בסוגה רגילה – מובהר שאחוזי העצמיות והקנויות יהיו בכסף". זאת לעומת הרגולציה הקיימת היום שבה המדידה היא לפי שעות שידור. עוד נכתב, לאחר פירוט אחוזי ההוצאות והתעריפים של הגופים השונים המעורבים בהפקה, כי כל טאלנט שחתום עם הזכיין במישרין יחשב כעובד זכיין, כולל עובדי חברת החדשות. בנוסף, כל זכיין יהיה רשאי לרכז אצל מפיק אחד עד 20% מההוצאה הכספית שלו לשידורים מקומיים קנויים.

הגזר: הקלות בפרסום

בהתאם לכתב הזיכיון של ערוץ 10 ולמסקנות ועדת תורג'מן שפורסמו לאחרונה, נקבע בהסכם כי בשנים 2008-2010 ישקיע הערוץ בקולנוע לפחות ארבעה מיליון שקלים בשנה וכן ישלם סכום זהה בכל שנה משנים אלו עבור חובות מהשנים 2005-2007, ובסך הכל 12 מיליון שקלים נוספים.

ההסכם דואג לעגן גם את זכויות הבעלות על יצירה. על פי מזכר ההבנות, זכויות המסחור וההפצה הן של הזכיין כל עוד זכויות השידור שלו. בתום תקופת זכויות ההפצה הבלעדיות, תהיינה למפיק זכויות הפצה אלא אם לא מכר את זכות הקניין שלו לצד ג', וקיבל אישור מראש לביצוע המכירה.

ההסכם מציג את כללי נאותות ההפקה וקובע כי לכל חוזה בין מפיק לבין זכיין יצורף סעיף בו יאשרו הצדדים בכתב כי הם בדקו את תקציב ההפקה ומצאו כי הוא מאפשר עמידה מלאה בדרישות ההפקה ובתנאי ההעסקה של כל אנשי המקצוע שהשתתפו בהפקת התכנית, לרבות העורכים, הכותבים, הבמאים, מנהלי ההפקה, השחקנים, האמנים, והצוות הטכני, בהתאם לתנאים המוסכמים ו/או המקובלים בענף בעת חתימת הסכם ההפקה.

בסוף המסמך, מסכימים הצדדים על הקלות בתחום הפרסום הכוללות ניוד זמן הפרסום וביטול מגבלת 10 דקות פרסומות בשעה. מוסכם כי יוקם צוות גישור למקרים של חוסר הסכמה וכן מנגנון פיקוח על העמידה במחויבויות. בנוסף, יוגברו אמצעי האכיפה של הרשות השנייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully