וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיתונות משיבה אש

ענת קם

7.10.2008 / 0:45

יחזקאלי מחכה לחזור, בן ישי מחפש את הנקודה היהודית, אנגל כועס על שיקולי הרייטינג, לוי רוצה שתצאו מהבועה וכולם כועסים על צה"ל

"קל יותר לסקר מלחמות בחוץ לארץ מאשר לעבוד מול הצבא הישראלי". כך אמר כתב ידיעות אחרונות צדוק יחזקאלי בפאנל "עיתונות תחת אש" שהתקיים אמש בבית סוקולוב ביוזמת החטיבה הצעירה באגודת העיתונאים. בפאנל השתתפו כתב ידיעות אחרונות רון בן ישי, כתב "עובדה" איתי אנגל, כתב עיתון הארץ גדעון לוי, עורך חדשות החוץ במעריב לשעבר אריק בכר ומייק טובין, שליח חדשות FOX לישראל. את הפאנל הנחה עומר ברק עורך חדשות בהארץ.

צדוק יחזקאלי התייחס לפציעתו בגיאורגיה וסיפר: "אני מרגיש אופטימיות לחזרה לתפקוד מלא. זה לא החלום שלי לחזור לאזור מלחמה, אני לא נמשך לדם או לחיילים הרוגים והפצצות אבל אני מאמין בכל לבי שאנחנו חייבים להיות שם. אנחנו חושבים שאנחנו מרכז העולם ובסיקור הזה אנחנו תורמים תרומה גדולה לציבור הישראלי, נותנים לו הזדמנות להרחיב את אופקיו. אם אקבל את ההזדמנות אעשה זאת שוב".

רון בן ישי, כתב ידיעות אחרונות שזכה בציון לשבח על סיועו בטיפול בחיילים פצועים במהלך מלחמת יום כיפור: "בשלב מוקדם בקריירה שלי קבעתי לעצמי מדרג, אני קודם כל בן אדם, אחר כך ישראלי, אחר כך יהודי ואחר כך עיתונאי, לכן לא הייתה שאלה מבחינתי בסיטואציה ההיא ביום כיפור. אני מודה שכשאני נוסע לאפגניסטן אני מחפש את הזווית היהודית והישראלית. זה מעניין אותי כי אני יהודי. יש חשיבות לכך שישראלים יוצאים לסקר קונפליקטים בחוץ לארץ כי אנחנו לא יכולים לראות כל הזמן רק את עצמנו, וגם כי כל קונפליקט משפיע גם עלינו".

"הקוראים פרובנציאלים, העורכים קרתנים"

איתי אנגל, שסיקר זירות קרב רבות בעולם התייחס לשאלת הסיוע שמעניקים עיתונאים: "אני מכיר את הכתבים שאומרים שהם מסקרים ולא צריכים לעזור. הם מוזרים בעיניי. מי שנוסע למקומות כאלה בעולם כל חייו עושה את זה מאהבת אדם, בגלל זה העזרה שם אוטומטית, רק שהיא קשה ומתסכלת. מה שאצלנו הוא עזרה תמימה נתפס כנקיטת צד ולפעמים זה מסכן חיים. מה שלמדתי הוא שבדרך כלל העזרה הכי גדולה שאנחנו יכולים לתת היא בשיחות טלפון, קצת אוכל, כסף ונסיעות. חוסר האונים כשלא ניתן לסייע הוא מטורף".

גדעון לוי אמר בהתייחסו למלחמה בגיאורגיה: "מאוד חשוב שנסע למקומות האלה. מזמן לא הייתה מלחמה כל כך מסוקרת בישראל כמו המלחמה בגיאורגיה. הסיבות הן שהיו טיסות חינם, מה שבסוף לא נהיה נכון, קהילה יהודית גדולה, שיתוף פעולה צבאי ומרחק לא גדול. המלחמה הזו סוקרה אחרת בישראל והתוצאה הזו מצוינת כי המלחמה הזו נכחה בתקשורת. ביומיים הראשונים אמרו 'בואו ניקח מהסוכנויות' אבל חומר כזה מטופל אחרת על ידי כתב של הסוכנויות. רק עיתונאי ישראלי יכול לכתוב היטב לקוראים הישראלים. הקורא הישראלי פרובינציאלי גם בגלל אנשים כמו רון בן ישי שרצים לחפש את שני היהודים באפגניסטן. אני לא מכיר עיתונאי יהודי ולא יהודי, אני מכיר עיתונאי מקצועי ולא מקצועי. גיאורגיה פותחת שער לקוראים ולעורכים הקרתניים שלנו. השאלה התקציבית היא לא עניין, זו שאלה אם אנחנו חלק מהעולם או לא".

בדיון הוקראה תגובתו של עורך הארץ דב אלפון לשאלה מדוע שלח העיתון כתב לגיאורגיה יומיים לאחר תחילת המלחמה. לפי אלפון, מגבלות תקציביות הובילו להיסוס שעכב את שליחתו של לוי. בעבר יכלו העיתונים הגדולים לדאוג לשליחים קבועים מחוץ לישראל שהתמחו בסיקור אזורים שונים בעולם. עם ירידת הרווחים של העיתונות המודפסת לא ניתן לעשות זאת ולכן נשלח בכל פעם כתב אחר.

נותנים לצה"ל לנצח

איתי אנגל התייחס בדיון לשיקולי רייטינג המניעים את כלי התקשורת לשלוח כתבים לשטח: "אותי לא מעניין למה הכתב מגיע, אם זה מעניין או רייטינגי, בסופו של דבר אנחנו שם וזה חשוב. ערוץ 2 שלח אותי לאפגניסטן בגלל שרון בן ישי היה שם והיינו צריכים להתחרות בערוץ 1. לחלק מאיתנו יצא שם של משוגעים וזה לא נכון. בעבר אנשים שנסעו לאזורי קרבות היו אנשים שעושים את העבודה שלהם וזה דועך בגלל הטלוויזיה המסחרית שרוצה זמן מסך לכוכבים. הרבה יותר קל לייצר כוכב בשעה באולפן מאשר לשלוח אדם לחודש-חודשיים בשביל 40 דקות. הדבר הלא נורמלי זה התחליף, זה הפרשנים שלא היו מטר באזור ולא ראו כלום אבל הם יסבירו בנחרצות מה קורה ומה יקרה". אנגל התייחס גם לסיקור מלחמת לבנון השניה: "כולם יודעים הכל אבל אין אף אחד בפנים. זה שטויות שדובר צה"ל לא נתן להכנס. מרוב פרשנויות אין שטח".

גדעון לוי מחה אף הוא על המדיניות התקשורתית של צה"ל: "שנתיים לא היה עיתונאי ישראלי בעזה, 50 דקות נסיעה מכאן. עיתונאים בעולם לא מבינים איך זה עובר כאן בשקט. יש אפלה מוחלטת וזו פגיעה בשליחות שלנו. אי אפשר להכנס לעזה בגניבה, אנחנו העיתונאים אדישים לכך ויש לזה כיסוי ענק. המערכת משתפת עם זה פעולה, נוח לה מאוד, את העורכים זה לא מעניין. אני לא בטוח שעורך העיתון שלי יודע את זה".

גם צדוק יחזקאלי ציין את הקושי בעבודה מול צה"ל והוסיף: "כל העיתונאים חוו בעיות מול דובר צה"ל. הם יכולים להכריז שטח צבאי סגור בשתי דקות ולא לתת לנו להכנס. אנחנו חייבים להתמודד מול המערכת ולנצח אותה, צה"ל עושה מאמצים אדירים לא לתת להגיע לסיפורים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully