וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד פאנל של פרידמנים

ענת קם

9.11.2008 / 2:37

זה לא פסטיבל טלוויזיה בלי דיון על ריאליטי. הזעם של היוצרים, הכישלון של "על קצות האצבעות" וכמובן יוסי בובליל

בפאנל "מלחמת התרבות" שדן בשאלה "האם תכניות הריאליטי דוחקות הצדה את הסוגה העלית" אמר הבמאי רני בלייר כי הבעיה טמונה בזכיינים: "קודם כל תעמדו במחויבות הדוקו והדרמה ואז נראה מי ייתן פייט למי. כל עוד הדוקו והדרמה הם בת חורגת של הזכיינים זה יחוסל". את הדיון הסוער שכלל כמה התפרצויות מהקהל הנחה גידי יהושע והשתתפו בו לצד בלייר גם מנהלת התכניות של ערוץ 10 ליאת פלדמן, עורך ומפיק "האח הגדול" אלעד קופרמן, מנהל מחלקת הדרמה הפורש של קשת גל זייד, התסריטאי דרור נובלמן וראש אגף התכניות ברשות השנייה יהודית לוויט.

יהושע שאל את זייד אם אינו מרגיש סכיזופרניה כיוצר שהוא חלק מזכיין, ונענה "אני מעורב בדרמה אז יותר קל לי. מצב הדרמות בפריים טיים מסובך. בטח שאנחנו לא עומדים במחויבויות המאבק הוא קשה. מבחינתנו כיוצרים הרגולציה היא לא רלוונטית. כשאנחנו מגיעים לפריים טיים אנחנו צריכים לתת את התשובה לריאליטי אבל לא עושים את זה מספיק". זייד התיחס לשאלה אם הבעיה היא שהתסריטאים אינם מוכשרים מספיק ואמר: "דרמה זה תהליך נורא מסובך. כולם רצו לעשות "אהבה זה כואב" אבל זה לוקח בערך שנתיים וחצי, יש תהליך ארוך. הרגולציה צריכה להיות בתוך המערכת וזה בפירוש לא היה מספיק טוב השנה". בלייר הוסיף כי אם היו מתקצבים את הדרמות כמו את הריאליטי לא הייתה בעיה.

בהמשך התייחס זייד לשינויים שעברו על סדרת הדרמה של קשת "על קצות האצבעות": "אולי גם המוצר לא היה טוב. דרמה היא דבר מאוד עדין שצריך טיפול מיוחד מצד הזכיין". קופרמן אמר: "אין פה מלחמה נגד הדרמה. אני משוכנע שאם יהיה רעיון מספיק טוב שיחזיק קהל רחב הם ילכו על זה. היופי במקצוע שלנו זה שכשאתה מתחיל את הדרך אתה מהמר. אתה לא יודע איפה תסיים". לשאלה איך אפשר להחזיר את הדרמה אמר קופרמן "כשאתה בערוץ מסחרי או בערוץ לא מסחרי המשחק הוא שונה".

בהכל אשמים התקציבים

ליאת פלדמן, מנהלת התכניות של ערוץ 10 התייחסה לדבריו של בלייר ואמרה: " מקומם אותי שאתה מדבר על כמה קשה לעשות דרמה בלי לדעת כמה קשה להכין ריאליטי 'אהבה זה כואב' ו 'מתי נתנשק' עד היום בהפסדים". לשאלתו של גידי יהשוע: "אם הרגולציה הייתה משחררת אותך היית ממשיכה בדרמה?" השיבה פלדמן: "ערוץ 10 משיק בחודשיים הקרובים חמש דרמות חדשות אז אני לא אדחק למקום המתגונן. בואו נדבר על גודל השוק בארץ, על יכולת הגוף המסחרי לשאת את הדרמה. כשאני עושים דרמה שמקבלת 6% וזוכה למחמאות אבל לא את המספרים של 'כלבוטק' אי אפשר להגיד לנו לעשות יותר דרמות. ברור שאם את 'האח הגדול' ניתן לצרוך מסביב לשעון זה שונה מלצרוך דרמה, הצופים מרגישים שהם צריכים לעבוד מול הדרמה. צריך להבין איזו דרמה אפשר ליצור שתתן מענה שכיום הריאליטי נותן".

יהודית לוויט נציגת הרשות השניה התייחסה לנושא המחויבויות ואמרה: "במשטר הזיכיונות כיום יש מחויבויות. המחויבויות הן לטובת הציבור, שזכאי לקבל גם את הדרמה ואת התעודה". גל זייד הוסיף ואמר: "הדרמה בפריים טיים צריכה לעשות מספרים חזקים. כדי שהיא תעשה את זה תהליך הפיתוח והפיילוטים צריך להיות הרבה יותר ארוך ויקר. כשהאמריקאים עושים פריים טיים יש להם תקציבי עתק, לנו אין תקציב פתוח מספיק ואנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לזרוק פיילוטים. רגולציה של כמות הכסף שהולכת לפיתוח היא קריטית ואין מספיק ממנה".

לשאלה מה הן המגמות והיכן תהיה הטלוויזיה בשנים הבאות ענתה ליאת פלדמן: "נצטרך להמשיך להמציא את עצמנו מחדש. אם לא נמצא דרך להביא כסף משמעותי לדרמות הישראליות כדי ליצור משהו שיוצר אפילו מראית עין של דרמה אמיתית מצבן יהיה עגום. כמו שעבדנו על 'היפה והחנון' גם כקומדיה, נפנה את האנרגיות למקומות אחרים, שאולי יהיו ריזיקה מבחינת רייטינג".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully