וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סודי ביותר

הילה רז

11.11.2008 / 23:49

העליון: תיאור התכניות ולוחות השידורים שרשת וקשת הגישו לרשות השנייה הם סוד מסחרי. השופט דנצינגר: זהו לב לבם של סודות הזכייניות

תיאורי תוכניות טלוויזיה, לוחות שיבוץ שידורים וטבלאות המפרטות את אחוז ההשקעה בהפקה ורכישת תוכניות מתוך ההכנסות שהגישו זכייניות ערוץ שתיים במסגרת המסמכים למכרז שערכה הרשות השנייה, יוותרו חסויים בהיותם סוד מסחרי של הזכייניות. כך קבע היום בית המשפט העליון, תוך שהוא מקבל את ערעור הזכייניות, שידורי רשת וקשת שדרשו מהרשות השנייה שלא לחשוף את המסמכים.

ב-2006 קיבלה הרשות השנייה החלטה לפיה הנספחים לכתבי הזיכיון של רשת וקשת, המרכזים את עיקרי התחייבויותיהן במכרז, יגולו לציבור, למעט נתונים בנוגע להיקפי הכנסותיהן והוצאותיהן. רשת וקשת עתרו לבית המשפט לעניינים מנהליים בעניין החלטת הרשות השנייה. טענתן העיקרית היתה, כי לוחות המשבצים ותיאורי התכניות שהעבירו לרשות השנייה במסגרת הצעותיהן למכרז הם בגדר סודות מסחריים מובהקים. ביהמ"ש לעניינים מנהליים קבע כי החלטתה של הרשות השנייה היתה סבירה. על ההחלטה ערעורו הזכיינית לבית המשפט העליון ודרשו שלא יפורסמו פרטים שיאפשרו למתחרים להעתיק את הרעיונות או יפגעו ביכולת "להפתיע" את קהל הצופים; הזכייניות טענו כי נגרם להן נזק מסחרי כבד, בין היתר, מאחר שלוחות המשבצים בצירוף תיאורי התכניות העיקריות, מהווים את ליבת עסקיהם ותכניותיהם העסקיות והמקצועיות לעשר שנות המכרז.

השופט יורם דנציגר, שקיבל את עיקר טיעוניהן של הזכייניות, קבע כי במקרה זה, בתחרות שבין חופש המידע לבין ההגנה על סוד מסחרי - תקבל ההגנה על הסוד המסחרי משקל גדול יותר, והוא שיכריע את הכף. השופט קובע כי הרשות השנייה לא הצביעה על אינטרס ציבורי קונקרטי, מעבר לערך הגילוי כשלעצמו, שיצדיק את חשיפתם של לוחות השיבוץ, ולא הראתה כיצד תסייע חשיפתם לקיום ביקורת ציבורית ולפיקוח על פעולת הרשות השנייה והמערערות. לנוכח ההשקעה הכספית והמקצועית, והערך הכלכלי הרב הגלום בלוחות השיבוץ, פרסומן מראש יאפשר העתקתם על ידי המתחרים מציין השופט וקובע שלחות השיבוץ זכאים להגנה רחבה מפני גילוים.

לגבי תיאורי התוכניות מציין השופט כי הם כוללים את לב לבם של הסודות המקצועיים של הזכייניות. "גילוי לוחות השיבוץ ביחד, עם תיאורי התוכניות הממלאות בתוכן את ה"משבצות" שבלוח השיבוץ, מאפשר למעיין במסמכים אלו (בייחוד כאשר עסקינן באנשי מקצוע) לקבל תמונה מלאה בדבר תכניותיהן העסקיות של המערערות, ובכך ייפגע ערכן של אלה עד מאוד" כותב השופט. לגבי טבלאות אחוז ההשקעה מציין השופט כי אין אינטרס ממשי לציבור לעיין בנתונים הכלולים בהן. לדבריו "לצורך כך, די בדוחות שמפרסמת מדי שנה מועצת הרשות השנייה, בהם מפרטת היא האם המערערות עמדו בהתחייבויותיהן ובכללים שנקבעו, לרבות בעניין שיעור ההוצאות על הפקות מסוגים מסוימים".

את קשת ייצגו בערעור עוה"ד רם ז'אן ואמיר ונג ממשרד רון גזית, רוטנברג ושות'. את רשת ייצג עו"ד חגי דורון ממשרד ש. הורוביץ ושות'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully