וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להם זה יעלה יותר

ענת קם

12.11.2008 / 18:00

דו"ח של הרשות השניה שבחן את השפעת שידורי הפרסומות בכבלים ובלווין: הכנסות הזכייניות ירדו במאות מליוני שקלים בשנה

הכנסות ערוצים 2 ו-10 עלולות לרדת ב-180 עד 270 מיליון שקלים בשנה במידה ויותר שידור פרסומות בכבלים ובלווין. כך עולה מחוות הדעת שכתב משרד רואי החשבון גיזה-זינגר-אבן ושהוצגה היום בפני מועצת הרשות השנייה. על פי הדו"ח, הדבר יפגע אנושות בהיקף הפקות המקור ובאיכותן וכן עלול לגרום לזכיינים להפר את כתבי הזיכיון מאחר שלא יוכלו לעמוד במחויבויותיהם. הדו"ח קובע כי תיגרם פגיעה מסוימת גם לתחנות הרדיו האזורי בעקבות זליגת מפרסמים אולם בשלב זה לא ניתן להעריך את היקפה.

מועצת הרשות השינה החליטה היום בישיבתה להעביר את הדו"ח לעיונם של השרים וחברי הכנסת.

הדו"ח שנכתב לבקשת הרשות השנייה גורס כי גם מהלך הדרגתי של התחלת הפרסום בכבלים ובלווין יפגע בערוצים המסחריים. על פי הדו"ח, מהלך כזה יכול להתבצע באחד משלושה תרחישים אפשריים: הקצאת מספר מוגבל של דקות פרסום בשעה שיגדל עם הזמן, הקצאת מספר ערוצים שרשאים לשדר פרסומות והגדלת מספרם בצורה הדרגתית והתרת פרסום מחוץ לשעות צפיית שיא. על פי הדו"ח, לשני התרחישים הראשונים תהיה השפעה דומה, שתחל באי פגיעה בערוצים המסחריים אולם בהמשך תגיע פגיעה מהותית בהם. התרחיש השלישי יפגע בצורה לא משמעותית יחסית בערוצים המסחריים מאחר שפרסום מחוץ לשעות צפיית שיא מהווה חלק קטן יחסית מעוגת הפרסום בטלוויזיה.

עוגת הפרסום גדלה בקצב של 3.27% בשנה

ברקע שקודם למסקנות, נכתב כי למרות השינויים שחלו בשוק הטלוויזיה בשנים האחרונות, בהם עליית ערוצים המשדרים פרסומות ב-2002 ו-2003, לא גדלה עוגת הפרסום באופן משמעותי וכן לא גדלה ההוצאה לפרסום מעבר לגידול הטבעי. בדו"ח נטען כי עוגת הפרסום הכוללת גדלה בעשר השנים האחרונות בקצב ממוצע של 3.27% בשנה. במהלך שנים אלו ניכרה הסטת תקציבים לפרסום באינטרנט על חשבון העיתונות המודפסת. קצב הגידול בחלקה של הטלוויזיה קטן מקצב הגידול של העוגה כולה.

הדו"ח מראה כי עם עליית ערוץ 10 לאוויר עלה מספר המפרסמים בטלוויזיה בכ-16.9% והעלייה הגורפת באחוזי הצפייה בכל הערוצים הובילה לגידול בעוגת הפרסום. עם זאת, מאז שנת 2004 חלה התייצבות במספר המפרסמים, למרות גידול במספר הערוצים והעלייה המתמדת בכמות הצופים. בבחינת המפרסמים בשנים אלו, עולה כי חמישית מכלל המפרסמים בטלוויזיה מנצלים כ-80% מהרייטינג הזמין. לפי נתון זה, התרת שידור פרסומות בטלוויזיה לא תאפשר כניסת מפרסמים חדשים לשוק.

אפשרות נוספת: בריחת צופים

בדו"ח נבחנו שני תרחישים שונים. על פי הראשון, ייפגעו הכנסות הערוצים 2 ו-10 בכ-15-20% כתוצאה מהסטת תקציבי פרסום לכבלים וללווין, שימשכו מפרסמים בשל העלויות הנמוכות יחסית עקב צופים מעטים יותר וכן בשל הערוצים הייעודיים שמאפשרים פילוח קהל יעיל יותר. התרחיש השני בוחן אפשרות של הקמת ערוצים ייעודיים מוטי רייטינג בהם ישודרו תכנים איכותיים בשעות צפיית השיא. הסטת תקציבי הפרסום לערוצים כאלה תגרום לזליגת צופים ועלולה גם היא לגרום להפסדים של מאות מיליוני שקלים בשנה.

בסיכום הדו"ח נכתב: "...על אף הרחבת היצע זמן השידור והרייטינג לא צפוי גידול מהותי בסך עוגת הפרסום בטלוויזיה. כתוצאה מכך, יתבצע תהליך של הסטת תקציבי פרסום מערוצים 2 ו-10 לערוצי הטלוויזיה הרב ערוצית. הסטה זו תתבצע בין אם מפת השידורים תישאר כפי שהיא ויתבצע תהליך של הסטת תקציבי פרסום מערוצים 2 ו-10 לערוצי הטלוויזיה הרב ערוצית הקיימים כיום, ובין אם יוקמו ערוצים ייעודיים חדשים מוטי רייטינג אשר ייהנו מיתרונות של התמקצעות ודרישות 'קלות' יותר מהרגולטור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully