וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרשות להגבלים עסקיים: ההסכם בין היוצרים לזכייניות - הסכם כובל

אופיר בר-זהר

14.11.2008 / 19:24

בין הסעיפים שהרשות מגדירה כהסדר כובל: קביעת תעריף מינימום ליוצרים על ידי איגוד מקצועי ושותפות שלא ניתן לסיימה

הרשות להגבלים עסקיים קבעה שלשום כי הסכמים שנחתמו בין יוצרים לזכייניות הטלוויזיה קשת, רשת וערוץ 10 מהווים הסדר כובל ולא חוקי - כך נודע ל-TheMarker. בחוות דעת שכתב היועץ המשפטי של הרשות להגבלים עסקיים בועז גולן נקבע כי "מזכרי ההבנות מכילים סעיפים שהם בבחינת הסדרים כובלים. הסדרים כובלים אלה לא קיבלו אילו מההיתרים שנקבעו בחוק ולפיכך הם לא חוקיים".

גולן מכוון במסקנתו לשני סעיפים עיקריים בהסכמים שנחתמו בין הזכייניות לכמה חברים באיגוד היוצרים הישראלי. הסעיף הראשון עוסק בשיעור השימוש המותר במשאבי הזכיין בהפקת מקור נרכשת. לפי ההסכם, קיימת מכסה מסוימת של הפקות מקור שבהן יכולה הזכיינית לעשות שימוש גם במשאביה שלה, עד ל-15%. בהסדר בין היוצרים לזכייניות נקבע מה תנאי השכר שישולמו על ידי הזכיינית לחישוב 15% אלה, אשר ייקבעו לפי המחירונים הנהוגים באיגודים המקצועיים, כאשר לפי חוות הדעת של גולן "סעיף זה כולל הסדר כובל מובהק, הנמנה על הגרעין הקשה של ההסדרים הכובלים - קביעת תעריף מינימום על ידי אגוד עסקי".

סעיף נוסף אשר זוכה לביקורת עוסק בחלוקת הבעלות בין מפיקים לזכייניות בהפקות מקור. לפי גולן, סעיף זה קובע שחלק מהבעלות על התוכן יישאר תמיד בידי המפיק ומונע מהזכייניות את האפשרות לרכוש את מלוא הבעלות על התוכן. גם על סעיף זה קובע גולן כי מדובר בהסדר כובל. בתחילת הדו"ח כתב גולן כי "היה מקום להביא את ההסדרים בפני רשות ההגבלים העסקיים, אך הצדדים לא עשו כן עד להנחיית בג"ץ בעניין". בנוסף טוען גולן כי גם לאחר הנחיית בג"ץ העניין צריך להיבחן על ידי הרשות להגבלים עסקיים - אך הצדדים לא פנו אליה והרשות נטלה את היוזמה בעצמה בסוף אוגוסט.

תחילת הפרשה היתה בעתירה לבג"ץ שהגישו יוצרים נגד הרשות השנייה, בטענה כי אינה אוכפת את חובות הזכייניות. במהלך הדיונים הגיעו היוצרים להסכמים עם שלושת הזכייניות, אך הרשות השנייה הגישה לבג"ץ חוות דעת מטעמו של הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר דרור שטרום, שהעלתה חשש כי ההסכמים הם הסדר כובל ולא חוקי. בג"ץ שלח את הצדדים לרשות להגבלים עסקיים שקבעה כי אכן מדובר בהסכמים כובלים ולא חוקיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully