וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דירקטוריון רשת יכריע אם להגביל את גובה עמלות היתר

אופיר בר-זהר ואיילה צורף

20.11.2008 / 16:40

עמלות הפרסום בטלוויזיה מגיעות במשרדי הפרסום הגדולים לכ-30%. במדיות אחרות כמו האינטרנט מדובר בעמלה אף גבוהה יותר

דירקטוריון רשת, זכיינית ערוץ 2, צפוי להתכנס בשבועיים הקרובים ולדון בנושא עמלות היתר, ולהכריע האם יגביל את הגובה המקסימלי של עמלות היתר המשולמות לפרסומאים, כך נודע ל-TheMarker. הדירקטוריון צפוי לקבל החלטה בנושא בקרוב, ולהוציא לפרסומאים הודעה על גובה העמלה החדש שתשלם הזכיינית. נוכח ההצהרות הפומביות של ראשי ערוץ 10, סביר שגם בעלי רשת יקבלו החלטה להגביל את גובה העמלות.

עמלת היתר היא סכום שמשולם מהזכיינית למשרד שרוכש את המדיה, כאשר עמלת הבסיס הנהוגה בענף מסתכמת ב-15% מהסכום שבו נרכש זמן האוויר, ועמלות שחורגות מאחוז זה נקראות עמלות יתר. עמלות הפרסום בטלוויזיה (עמלת בסיס + עמלת יתר) מגיעות במשרדי הפרסום הגדולים לכ-30%, כאשר במדיות אחרות כמו האינטרנט מדובר בעמלה אף גבוהה יותר.

כפי שפורסם היום ב-TheMarker, בעלי המניות של ערוץ 10 הצהירו כי "ב-1 בינואר נוריד את העמלה ל-20%", כך אמר אחד מבעלי המניות, ארנון מילצ'ן. לדבריו, "יש מצב כלכלי חדש בכל העולם. כיום 30% העמלה שמשולמת למפרסמים פוגעת בקיום ערוצי הטלוויזיה. ועל חשבון מי זה? אנחנו לא נעבור את ה-20%. הגיע הזמן לומר למפרסמים: קחו או עזבו. זה קרטל מלמטה ועד למעלה. באים כל הפרסומאים ואומרים 'אם לא תתן לי 30%, אני לא מפרסם אצלך'. נגיע למצב שלא נוכל לעמוד ברמת התוכניות, כי הכסף עבר לפרסומאים. אף ערוץ טלוויזיה לא ישרוד, גם לא ערוץ 2. בעולם משלמים 15%-10% למשרדי הפרסום. אני לא מבין למה לא התעוררנו עד עכשיו", הוא אמר.

בכיר אחר באחת החברות הגדולות בשוק הטלוויזיה אמר בעניין כי: "ההתנהלות של חברות רכש המדיה מתקיימת כקרטל שגורם לכך שהוא היחיד שמרוויח. יש את דו"ח שטרום שמראה שהעמלות צריכות לעמוד על 20%, ובפועל הם גובים 30%. הם מנצלים את כוחם וחונקים את הזכייניות. הערוצים המסחריים במצב שאין להם ברירה אלא להוריד את העמלות באופן חד צדדי. לא רחוק היום שבו כל הערוצים המסחריים ינקטו בצעדים דומים לאלו עליהם מדברים ראשי ערוץ 10. המצב - כפי שהוא היום - הוא בלתי אפשרי. מצד אחד יש ירידה בהיקפי הפרסום בטלוויזיה, מצד שני משרדי הפרסום אוחזים אותנו בגרון. בנוסף, אנחנו משלמים תמלוגים למדינה בסכומים אדירים. כולם חוגגים והערוצים המסחריים משלמים את המחיר". לדבריו "הרשות השנייה הזמינה את דו"ח שטרום, שקבע מסקנות חד משמעויות, אבל היא לא מטפלת בנושא".

מנכ"לית איגוד השיווק בישראל, תלמה בירו, מסרה בעניין: "הכספים שמממנים את הטלוויזיה בישראל, כמו גם את הפרסום בעיתונות, הם כספי המפרסמים. זה לא כסף של הזכיינים או של הפרסומאים שהם מעבירים ביניהם אלא בכספי המפרסמים. מכיוון שמדובר בכסף שלנו, אז אנחנו אלה שנחליט איך הוא יתחלק ולמי הוא ישולם. שנים אנחנו מדברים על שקיפות של עמלות היתר ואני מאוד שמחה בכל התקדמות שיש במדיה אל עבר אותה שקיפות". בירו אמרה עוד כי "אמליץ לחברי ההנהלה של האגוד לפנות לשר התקשורת ואדבר אתו על הצעת חוק לפיו כל נושא העמלות יהיה שקוף. אני מקווה ששר תקשורת אמיץ יקבל את היוזמה".

מרשת נמסר כי "אנחנו לא מתייחסים לנושאים פנימיים של ישיבות דירקטוריון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully