וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוסר השילומים: הסערה נמשכת

ענת קם

24.11.2008 / 16:09

אורלי וילנאי וגיא מרוז לבית המשפט: תביעת הדיבה של ועידת התביעות מופרכת ומתלהמת, ומטרתה לסתום פיות

חברת שמיים והעיתונאים אורלי וילנאי וגיא מרוז, יוצרי הסרט "מוסר השילומים - המלחמה נמשכת", הגישו לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה לחשיפת מסמכים ומידע על ועידת התביעות. באמצעות עורכי הדין יורם בונן, עודד רביבו ודורון זיו-אב ממשרד פישר בכר חן וול אוריון ושות', דורשים היוצרים מועידת התביעות לחשוף שורה של מסמכים הקשורים לתביעה שהגישה הועידה נגדם וכן מידע בנוגע לאופן התאגדותה של ועידת התביעות ולזיקה בינה לבין הארגונים המרכיבים אותה. בספטמבר האחרון הגישה הועידה תביעת לשון הרע על סך ארבעה מיליון שקלים נגד שמיים, וילנאי ומרוז בעקבות הטענות שהוצגו בסרט, ששודר בערב יום השואה האחרון.

וילנאי ומרוז, שעובדים בימים אלו על הסרט השלישי שעוסק בועידת התביעות וישודר ביום השואה הקרוב, טוענים כי יש לדחות את ניסיונותיה הדחוקים של ועידת התביעות לערער את הבסיס האיתן עליו הושתת הסרט ואת מאמציה ליצור דה-לגיטימציה וסתימת פיות בניסיון לחסום את השמעת הטענות הקשות שבפי יוצרי הסרט.עוד נכתב, כי העדפתה של הועידה להקצות כספים למטרות שונות שאינן סיוע ישיר לניצולי השואה, חוטאת למטרה העיקרית לשמה הוקמה, וכי ביקורת דומה לזו של יוצרי הסרט אומצה לאחרונה על ידי ועדת החקירה הממלכתית בראשות שופטת בית המשפט העליון בדימוס דליה דורנר.

לדבריהם, מדיניותה של ועידת התביעות גורמת עוול לניצולי השואה הנזקקים, ולכן החליטו לזעוק ולהביא לידיעת הציבור את הנתונים אודות מדיניות זו ואופן יישומה, בסרט הדוקומנטרי שיצרו. בנוסף, התביעה שהגישה הועידה נגדם כוללת מסכת האשמות מופרכת ומתלהמת, וזאת על מנת להסוות את העודה ש-"מוסר השילומים" משקף את המציאות ומותח ביקורת לגיטימית על ועידת התביעות וכל תכליתו של כתב התביעה היא ניסיון נפסד לסתימת פיות.

בהמשך טוענים הצדדים, כי על אף אורכו המופרז של כתב התביעה, בחרה ועידת התביעות שלא לצרף את המסמכים עליהם היא מסתמכת בכתב התביעה לתמיכת טענותיה וכן השמיטה פרטים מהותיים הנוגעים לתביעה, וכי די באופן התנהלות זו כדי להורות על מחיקת כתב התביעה כפי שהוגש. עוד נטען, כי ועידת התביעות כוללת בכתב התביעה סיפורי מעשה ופרשיות לוואי, שברור כי אינם שייכים לכתב התביעה, וכל מטרתם היא בערפול כתב התביעה לצורך טשטוש המציאות הקשה שחשף הסרט.

ועדת התביעות:

בועדת התביעות הגיבו על טענותיהם של וילנאי ומרוז: "מסתבר כי טענת העיתונאים כאילו ה'תחקיר' שלהם אשר נערך במשך שנה מגובה במסמכים, וכי כל עובדה נבדקה ואומתה, היא טענה שקרית. אם הדברים האמורים בסרט הינם אמת, שיציגו את ההוכחות כנדרש בבית המשפט.

"...יוצרי הסרט מבקשים מבית המשפט לחשוף מסמכים ומידע הגלויים ממילא לציבור. הבחירה של הנתבעים לנקוט במהלכים פרוצדוראליים כדי לסרבל את הדיון, מלמדת על כך שאין להם הגנה וביסוס עובדתי לטענות שהציגו בסרט. הנתבעים עושים כל מאמץ להימנע מאמירת האמת כפשוטה והבאת העובדות והראיות בבית המשפט ומעדיפים לנהל את מאבקם בתקשורת שם, ככל הנראה, אין דין ואין דיין, תוך פגיעה ישירה באינטרסים של ניצולי השואה.

לגופו של עניין – כל המסמכים הקשורים לפעילותה של ועידת התביעות - כולל דוחות כספיים, רשימת המענקים שחולקו על ידיה, דוחות על כל סוגי הפעילות הפיננסית שלה, פירוט קריטריונים לזכאות ומידע על תכניות פיצויים אישיים והקצאות – גלויים לציבור ומופיעים באתר האינטרנט של הוועידה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully