וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רצח על רקע מקומי

רועי כ"ץ

10.12.2008 / 16:35

HOT לחצה, מועצת הכבלים נכנעה, והחדשות המקומיות יוגלו לערוץ הקהילתי. רועי כ"ץ חושב שזו הוכחה נוספת לפשיטת הרגל של הרגולציה

כמעט באין מפריע נמשך כבר כמה שנים החיסול הממוקד של מערך החדשות האזוריות בישראל. אחרי צמצום מספר המהדורות, החלפת שעות שידור ללא הרף ושינוי גורמי הפקה, עומדות כעת המהדורות לנדוד מערוץ 3 בכבלים אל בית הקברות הטלוויזיוני בערוץ הקהילתי. מתחילת ינואר יצטרכו צרכני המהדורות להרחיק עד ערוץ 98 כדי לצפות במעט חדשות אזוריות, המתחבאות היטב בין תכניות המיוצרות בידי מתנ"סים ברחבי הארץ ובין תכניות המופקות על ידי קשישים מתנדבים. עם כל הכבוד לתפקיד החשוב של הערוץ הקהילתי, לא זה המקום לעיתונאות טלוויזיה חשובה ושוחרת רייטינג, המשפיעה על חייהם של מיליוני אזרחים בישראל.

עבודות אקדמיות רבות עוד יכתבו בעתיד בחוגים ללימודי תקשורת על חייהן ומותן של החדשות האזוריות בישראל. מה שהחל כחובה רגולטורית, בעקבות המונופול לו זכו חברות הכבלים בתחילת שנות התשעים, הפך לפארסה המוכיחה עד כמה הרגולציה בישראל פשטה את הרגל. בכבלים לא הסתירו אף פעם עד כמה שידור החדשות האזוריות אינו עומד בקנה אחד עם היעדים של הערוצים השונים. במועצת הכבלים והלוויין יכלו קברניטי חברות הכבלים לדורותיהם למצוא אוזן קשבת. כך דולל מספר המהדורות לשש בלבד. שעות השידור המשתנות מנעו חיבור בין הצופים למוצר. חמור מכל, זמן השידור, בין טלנובלה מסוג אחד לטלנובלה מסוג אחר, יצר מיתוג בעייתי למהדורות שנלחמו על מעמדן בשוק החדשות התחרותי.

גם חשוב, גם רווחי

לפני שנה בדיוק החליפה HOT את הגוף המפיק של החדשות. לאחר חמש שנים בהן הופקו החדשות בחברת JCS הועבר הצ'ופר לרשות השידור. מדוע צ'ופר, אתם שואלים? מפני שהחדשות האזוריות הן כבר מזמן לא נטל כלכלי. להפך. לפני כשנתיים החליטה הכנסת בשיתוף משרד האוצר להפחית 21 מיליוני שקלים מהתמלוגים אותם מעבירה HOT למדינה בתמורה להמשך הפקת החדשות. וכך, מה שהיה פעם מטלה תמורת מונופול דורסני הפך לבוננזה של ממש. בסכום של 21 מיליוני שקלים אפשר להפיק בקלות 6 מהדורות ולשמור אפילו על רווח משני מהעובדים הרבים, שגם כך נמצאים על הפיירול. בערוץ הראשון הבינו היטב את הפוטנציאל ומילאו את מהדורת מבט המתחדשת בכתבות מהמהדורות המקומיות. משדר הבחירות המוניציפליות לפני כחודש – הניצחון הראשון של הערוץ הראשון על מתחריו זה שנים - הוכיח היטב איזו משמעות יש לפריסת אולפנים בכל רחבי הארץ.

כעת הכל ירד לטמיון. בערוץ הראשון לא מצליחים בינתיים למצוא פלטפורמה ראויה ל-6 מהדורות שונות וב-HOT הרחיקו אותן מערוץ המשפחה המתחדש לערוץ הקהילתי בקצה השלט. חוק החדשות האזוריות של גדעון סער ושלי יחימוביץ' יפוג עוד כחצי שנה ומי יודע מה יעלה בגורל המהדורות היחידות שחרטו על דגלן עיסוק יומיומי בנושאי חינוך, בריאות, איכות סביבה וכמובן סיקור מקיף של המתרחש בשלטון המקומי. יש רק דבר אחד גרוע יותר ומרגיז יותר מרגולציה בתקשורת, וזו רגולציה בתקשורת שאינה עושה את עבודתה. חברת הכבלים מוכיחה שעם קצת רצון והרבה סבלנות אפשר לתמרן את מועצת הכבלים והלוויין למקום נוח מאוד מבחינת HOT, אבל קטסטרופלי מכל בחינה אחרת.

* גילוי נאות. הכותב ערך את חדשות HOT בדרום בשנים 2006-

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully