וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוסר השילומים - המלחמה עדיין נמשכת בביהמ"ש

ענת קם

5.2.2009 / 15:58

מרוז ווילנאי הגישו היום את כתב ההגנה בתביעת הדיבה המתנהלת מולם. מרוז: מדובר בניסיון נואל למנוע את שידור הסרט בעולם

העיתונאים אורלי וילנאי וגיא מרוז וחברת ההפקות שמיים הגישו היום לבית המשפט המחוזי בירושלים את כתב ההגנה לתביעת הדיבה על סך ארבעה מיליון שקלים שהגישה נגדם ועידת התביעות בחודש ספטמבר האחרון. בכתב ההגנה שהוגש באמצעות עורכי הדין יורם בונן, עודד רביבו ודורון זיו-אב ממשרד פישר בכר חן וול אוריון ושות' נטען כי ועידת התביעות חילקה מאות מיליוני דולרים מכספי הניצולים לעמותות ולארגונים שונים, שהקשר בינם לבין ניצולי שואה היה במקרים רבים מקרי בהחלט.

וילנאי, מרוז ושמיים שעובדים בימים אלו על סרט המשך נוסף ל-"מוסר השילומים", שיראה אור בקרוב, טוענים גם כי השר רפי איתן כינה את ועידת התביעות "כנופיה". בכתב ההגנה מצוטטים קטעים מתוך דו"ח ועדת החקירה הממלכתית בראשות שופטת בית המשפט העליון בדימוס דליה דורנר, אשר קבע אף הוא כי כספים רבים הועברו על ידי ועידת התביעות למטרות שאינן קשורות לניצולי השואה ואף אמרה כי ועידת התביעות שימשה כ-"קופה קטנה" עבור ממשלת ישראל. לכתב ההגנה צורפו מסמכים המוכיחים טענות קשות שהועלו בסרט, הנחשפים לראשונה, ביניהם התקנון ההיסטורי של ועידת התביעות אשר תוקן לפני שנים אחדות כדי לאפשר לוועידה להקצות כספים לגופים ולמטרות שאינם קשורים בסיוע לניצולי שואה.

בכתב ההגנה הציגו וילנאי, מרוז ושמיים כי לצד נכונות העובדות שהוצגו בסרט, להגנתם עומדות טענות "אמת דיברתי" והגנת תום הלב וכן הדגישו את חיוניות חופש הביטוי והיצירה שלטענתם ועידת התביעות מנסה לפגוע בו.

בכתב ההגנה נכתב: "הגנה זו מקבלת משנה תוקף נוכח העובדה שהסרט נמנה עם הסוגה הדוקו-אקטיביסטית. בסרט הביעו הנתבעים את עמדתם הלגיטימית, והיא כי ועידת התביעות חוטאת לתכליתה בכך שהיא מקצה סכומים עצומים למטרות שונות, ואינה מפנה משאבים מספיקים לסיוע לרווחתם של ניצולי שואה נזקקים, שעברו את התופת האיומה בצעירותם, וחיים בעוני ובדלות בערוב ימיהם. מדובר בנקיטת עמדה מוצהרת, ועל כן הצופה אינו 'צופה שבוי', השותה בצמא כל טענה ומקבל אותה כ-'כזה ראה וקדש'. קבלת התביעה ואף עצם הדיון בה חותרים תחת הרעיון של חופש היצירה והביטוי, ועלולים לעקר את ייחודו של הז'אנר ואת הביטוי המאפיין יצירות מסוג זה".

ועידת התביעות: הסרט הוא עלילה מעוותת הגובלת באנטישמיות

גיא מרוז אמר הבוקר בסמוך להגשת כתב ההגנה: "המטרה היחידה בהגשת התביעה על ידי ועידת התביעות היא גניזת הסרט וניסיון נואל למנוע את שידורו בעולם. הצלחתו של הסרט, האפקט שהוא יצר בארץ ושהביא למינוי ועדת חקירה פרלמנטארית בכנסת, מעמיד את ועידת התביעות על רגליה האחוריות. 40 מדינות ביקשו לרכוש את הסרט ולשדרו בעולם ולוועידת התביעות לא נוח עם העובדה הזאת עד שהיא בוחרת לבזבז את כספי הניצולים בבתי משפט ולא לשנות את התנהלותה".

מועידת התביעות נמסר בתגובה לכתב ההגנה: "כפי שנטען בכתב התביעה שהוגש על ידי ועידת התביעות נגד אורלי וילנאי, גיא מרוז ושמים הפקות, וילנאי ומרוז חיללו את חובתם העיתונאית כלפי האמת. סרטם 'מוסר השילומים - המלחמה נמשכת' הוא עלילה דוחה ומעוותת, הגובלת באנטישמיות, אותה הם ממשיכים לקדם באופן כפייתי. הם שבים וחוזרים על ההשמצות השקריות בגינן הם נתבעים מתוך אינטרסים אישיים ועסקיים בלבד, תוך שהם הורסים מפעל אדיר שהוקם לטובת העם היהודי ומכפישים את פעילותו בת עשרות השנים. העובדה כי לקח לצמד העיתונאים פרק זמן של כמעט חמישה חודשים להציג בפני ביהמ"ש והציבור כתב הגנה לסרט שהוצג על ידם כמסמך דוקומנטארי המבוסס כולו על עובדות, מסמכים וממצאים אותנטיים, מטילה ספק גדול באשר לאמינותו. ועידת התביעות לא תנוח ולא תשקוט עד אשר תצא האמת לאור וכמובן תמשיך לפעול עד להשלמת משימתה לסיוע לניצולי השואה בארץ ובעולם. כזכור, ועידת התביעות, אשר בזכותה קיבלו עד היום כ-600 אלף ניצולי שואה בכל רחבי העולם קרוב ל- 70 מיליארד דולר, ועשרות אלפי ניצולים נזקקים בישראל נהנים משירותי רווחה וסיעוד במימונה, דורשת מיוצרי הסרט התנצלות פומבית ופיצוי כספי בסך ארבעה מיליון שקלים, אשר יועבר במלואו לרווחת ניצולי השואה בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully