וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפרסמים יותר לרוסים, פחות לחרדים ולערבים

איילה צורף

22.2.2009 / 14:48

שישה מבין עשרה משרדי פרסום העוסקים במגזר הרוסי, צמחו בשנת 2008. מקאן ואדלר-חומסקי צועדים בראש גם בתחום הפרסום למגזר הרוסי

הפרסום הרוסי, הגדול מבין שלושת תחומי הפרסום המגזרי: רוסי, חרדי-דתי וערבי, רשם ב-2008 צמיחה גבוה לעומת השנה הקודמת. שישה מבין 10 משרדי פרסום העוסקים במגזר הרוסי, צמחו. שניים נותרו ללא שינוי, בעוד שניים בלבד ירדו בהיקפם. בדומה לחלוקה הכללית של משרדי הפרסום, גם בתחום הפרסום למגזר הרוסי מככבים מקאן אריקסון ואדלר-חומסקי בראש הרשימה, עם היקף פעילות של כ-21 מליון שקל כל אחד, וגידול ממוצע של כ-14%.

באומן-בר-ריבנאי מדורג בטבלה במקום השלישי, באמצעות "מגזרים". במקום הרביעי - תל אביב מסקווה - משרד פרסום עצמאי ראשון בטבלה. יש לציין כי דירוגי משרדי הפרסום במגזרים כוללים פרסום בלבד ואינם כוללים הוצאות על יחסי ציבור, קד"מ והפקות. בפועל, חלק ניכר מפעילות הפרסום במגזרים, בעיקר בקרב המגזר הערבי, אך לא רק, מתבסס על קידום מכירות ולאו דווקא על פרסום.

לדברי נתי יעקובי מנכ"ל יפעת בקרת פרסום, העוקבת אחר הפרסום במגזרים: "העובדה שהמגזר הרוסי הוא היחידי עם ערוץ טלוויזיה מסחרית, הופכת אותו לאטרקטיווי עבור משרדי הפרסום מהמגזר הכללי", זאת בניגוד לפעילות פרסום במגזר הערבי והחרדי, שם הנוכחות של משרדי הפרסום הגדולים פחות מורגשת.

צמיחתו של משרד הפרסום מזאווי

סנו ממשיכה להיות המפרסמת הגדולה במגזר הרוסי, עם גידול של כ-18% והוצאה ריאלית לפרסום של כ-8.7 מליון שקל. במקום השני בטבלת המפרסמים למגרז הרוסי ממוקמת פרוקטר&גמבל עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ-7.1 מליון שקל. תנובה גדלה השנה בכ-23% בהוצאה לפרסום לעומת שטראוס שהפחיתה כ- 10% בפעילות פרסום למגזר הרוסי.

במגזר הערבי, אליו מופנים תקציבי הפרסום הקטנים יותר מבין הפעילויות המגזריות, מוביל המפרסם הגדול ביותר שהוא כמעט אנונימי בפרסום הכללי: בני פאוזי שמשום אשר השקיע כ-3.6 מליון שקל, בתחילה בפרסום משקה האנרגיה XL ובהמשך בפרסום משקה מתחרה BLU.

מקדונלד'ס ממוקמת במקום השני עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ-3 מליון שקל. במקום השלישי ממוקמת המועצה להסדר הימורים, שגם היא בדומה למקדונלד'ס שומרת על היקפי הפרסום ועל מיקומה בטבלה, וממשיכה לפרסם את "טירוף הטוטו".

במרבית משרדי הפרסום למגזר הערבי חל בשנה החולפת גידול בהיקפי הפעילות, אם כי התחום נותר זניח בהיקפי הפעילות שלו עבור המשרדים הכללים. לדוגמה, מקאן אריקסון פועלת במגזר הערבי בהיקף של כ-5 מיליון שקל, זהו 1% מסך הפעילות השנתית של המשרד. לשם השוואה, היקף הפעילות של המשרד הינו כ-470 מיליון שקל בשנת 2008, על פי יפעת.

משרד הפרסום פובליסיס סקטורס מוביל בפער ניכר את טבלת משרדי הפרסום במגזר הערבי עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ-11.9 מליון שקל. הלקוחות הבולטים של המשרד הם סופר פארם, פלאפון, תנובה ויוניליוור.

יארא/סמעה , שבנוסף על היותו משרד פרסום, מחזיק במדיית חוצות דומיננטית במגזר, מדורג במקום השני עם הוצאה לפרסום של כ-7.7 מליון שקל וגידול של 72% מהיקף הפרסום שלו, המשרד נהנה מההשקה של BLU אותו הוא גם מפרסם במגזר הכללי.

במקום השלישי מדורג פרסום אסוואק עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ-5.2 מליון שקל ולקוחות בולטים כמו המועצה להסדר ההימורים בספורט וקופ"ח מאוחדת.

המשרד הצומח ביותר באחוזים במגזר השנה הוא פרסום מזאווי הממוקם במקום שישי עם גידול של כ- 87%. מזאווי מפרסם את שטראוס, מטרנה, מרכנתיל דיסקונט, מחסני תאורה, ועוד.

המגזר החרדי: עמותות וארגונים בראש

חמשת המשרדים המובילים במגזר החרדי הם עצמאיים ואינם בבעלות משרד פרסום גדול

את המקום הראשון בטבלת המשרדים במגזר החרדי מוביל גם ב-2008 בולטון פוטנציאל. המשרד מטפל בתקציבים הגדולים במשק, כמו של קבוצת שטראוס, שופרסל (תת-רשת יש), בנק מרכנתיל דיסקונט והצורפים. היקף הפעילות של המשרד ב-2008 היה 18.7 מיליון שקל - גידול של 3% לעומת 2007.

לדברי בריסק, היקפי הפרסום ב-2008 היו אמורים להיות נמוכים יותר, בשל העובדה שחלה בה שנת השמיטה, וחברות מזון רבות הורידו את היקפי הפרסום למגזר עקב בעיית כשרות למהדרין בחלק ממוצריהן.

בולטון הגדיל את הפער מהמקום השני, משרד הפרסום אפיקים אשר ירד ב-10% עם 15.5 מיליון שקל, בעיקר בשל הפסקת הפעילות של רשת שפע שוק מקבוצת רבוע כחול, עקב חרם הרבנים.

גל אורן BSD צומח בכ-35% ומדורג במקום שלישי עם פרסום לתנובה, קופת חולים מאוחדת, אגד וישראכרט.

המחלקות החרדיות של משרדי הפרסום הגדולים הגיעו יחד למקומות השישי והשביעי - טריו של אדלר חומסקי ורשבסקי רשם זינוק של 28% בפעילות והגיע להיקף של 7.8 מיליון שקל, ואילו המחלקה החרדית של מקאן אריקסון רשמה היקף פעילות דומה אך ירדה ב-12%. משרד הפרסום 'מגזרים', שבבעלות באומן בר ריבנאי (25%), הגיע רק לעשירייה השנייה.קבוצת שטראוס ואלקטרה מוצרי צריכה הן המפרסמות המובילות במגזר הדתי-חרדי, עם היקף הפעילות ב-2008 של 4 מיליון שקל. שתי החברות עם שיעורי הגידול הגבוהים ביותר בפרסום במגזר הדתי היו החברה המרכזית למשקאות וקופ"ח מאוחדת.

למרות ההשקה המתוקשרת של רשת יש, הרשת לא נכללה בעשרת המפרסמים המובילים, וכך גם שפע שוק של רבוע כחול - שהיתה ב-2007 במקום השישי בטבלת המפרסמים אך ב-2008 לא פעלה כלל.

מאפיינו של המגזר החרדי באו לידי ביטוי ברשימת הענפים המובילים. במקום הראשון מובילה קטגוריית העמותות והארגונים עם גידול של כ-20% והוצאה ריאלית לפרסום של כ-7.8 מיליון שקל. הקטגוריה כוללת כ-190 גופים העוסקים בצדקה ובתרומות לקהילה.

קטגוריית הספרים המכילה פרסום לספרי קודש ממוקמת במקום השני עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ- 7 מיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully