וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באומן קטפו את התואר המפוקפק: הפרסומת הסקסיסטית ל-2008

ענת קם

8.3.2009 / 16:05

הדרוג נקבע במסגרת קמפיין ויצ"ו נגד פרסום פורנוגרפי. הפרסומת של מי עדן, מבטאת לדברי השופטות את מושג ההחפצה באופן המובהק ביותר

נעם כהן

(צילום: נעם כהן, עריכה: רן צמט)

קמפיין מיני בר המים המינרליים של מי עדן בכיכובה של בר רפאלי נבחר כפרסומת הסקסיסטית ביותר לשנת 2008. במסיבת עיתונאים שהתקיימה היום בבית ציוני אמריקה בתל אביב לכבוד יום האישה הבין לאומי, נחשפו חמש הפרסומות הסקסיסטיות במסגרת קמפיין ויצ"ו נגד פרסום פורנוגרפי. הקמפיין של משרד באומן-בר-ריבנאי מבטא לדברי צוות השיפוט את מושג ההחפצה באופן המובהק ביותר: "ההקבלה בין שמה של הדוגמנית למוצר העומד דומם על השיש בביתו של הגבר מציגה דימוי נשי כנוע, משרת, מוגבל לדלת אמותיו של המטבח וספציפית לגבולות השיש... ניתן לראות כי המפרסם הגדיל ועשה והציג אותה ממש גונחת כאשר הוא ניאות לקחת ממנה את כוס המים וללגום".

במקום השני זכתה הפרסומת לגרנולה FREE באמצעות משרד הפרסום לין&לין המציגה דמות נשית עשויה מחטיף שאומרת "אצלי זה טבעי, אז תנשנש חופשי". לדברי צוות השיפוט, יש בקמפיין "הקבלה בין החזה של האישה למוצר אכילה ושנית 'תנשנש חופשי', אפשר גם בלי רשות, בלי לשאול, האישה המשוחררת בפרסומת מאפשרת שיגעו בה וינשנשו ממנה בלי הסכמתה".

במקום השלישי נמצאת פרסומת לקונדומים של חברת R3 באמצעות משרד הפרסום גליקמן-נטלר-סמסונוב, המדגימה אקט מיני המהווה ספק-אונס, במהלכו האישה מוטחת על גבי משתנה בשירותים ציבוריים של גברים, לא רואים את הראש שלה, הגבר גוהר מעליה באופן שמעלה ספק האם המין נעשה בהסכמה.

"הפרסומת לג'ל של AXE מדגים מהי שנאת נשים"

הפרסומת לג'ל הרחצה של AXE מבית יוניליוור באמצעות משרד הפרסום מקאן אריקסון נמצאת במקום הרביעי. לדברי צוות השיפוט, הפרסומת מדגימה מה היא שנאת נשים: "כל מה שנשי הוא פתטי, רע, ואסור שידבק בך. הנשיות היא חסרת תבונה, אינפנטילית, נשים אוהבות דובונים, ציפורים ואת סינדרלה. גברים צריכים להיות ההיפך הגמור מכל מה שהוא נשי".

במקום החמישי נמצאת הפרסומת למשקה "תפוזינה" מבית יפאורה באמצעות משרד הפרסום ראובני פרידן, המציגה אישה המשתתפת לכאורה בהפגנה אך בהמשך מסתבר כי רצונה האמיתי היה להירטב מזרנוקי המים של השוטרים. צוות השיפוט כתב כי "מאותו רגע זה נזנחות האידיאולוגיות שלה והיא צועדת מאושרת ורטובה הלאה מההפגנה".

צוות דירוג הפרסומות כלל את ממלאת מקום נשיאת מועצת העיתונות עורכת הדין ארנה לין, הסוציולוגית וחוקרת המגדר חנה הרצוג, כתבת מעריב מיה בנגל, מנהלת מחאות וקמפיינים של ארגוני הנשים דורית אברמוביץ', חוקרת המגדר שלומית ליר, יושבת ראש האגף לקידום מעמד האישה בויצ"ו גילה אשרת, מנהלת האגף לקידום מעמד האישה בויצ"ו רונית ארנפרוינד-כהן ומרכזת קשרי ממשל בויצ"ו שאנה שכטרמן.

גילה אשרת, יושבת ראש האגף לקידום מעמד האישה בויצ"ו: "ויצ"ו קוראת לציבור הצרכניות והצרכנים לא לצרוך מוצרים שמפרסמים עצמם תוך ביזוי נשים וקיבוע הדימוי הסקסיסטי".

דירוג המפרסמים הסקסיסטיים של ויצו יתפרסם בכל שנה ביום האישה הבינלאומי במטרה לשנות את הסטנדרטים הנהוגים בעולם הפרסום הישראלי ולהפעיל לחץ על המפרסמים הנוהגים לקדם את המוצרים שלהם באמצעות גוף האישה. בין המותגים שוועדת השיפוט בחנה בתחרות השנה היו גם סלקום, פפאגיו, ספרינג וקמפיין הבחירות של הליכוד ("זה גדול עליה").

ממי עדן נמסר: "הפרסומת בה מדובר הינה רק אחת מבין למעלה מעשר פרסומות אותן העלתה מי עדן בשנה האחרונה, ואשר חלקן אף זכו בפרסים בינלאומיים. הפרסומת עלתה לשבועיים בלבד, ואם היא פגעה במישהו, אנו מתנצלים, זו לא היתה הכוונה. ניקח זאת לתשומת ליבנו להבא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully