וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחר של בכר

ענת קם

13.3.2009 / 22:49

מזכ"ל מועצת העיתונות הנכנס אריק בכר מאמין שהמועצה עדיין רלוונטית ודואג שהגבול בין המחוקק לבין העיתונות לא יטושטש: " היום הם יתנו לך ומחר הם יבואו לבקש"

ארבעים ושש שנים שחלפו מאז הוקמה מועצת העיתונות כגוף היחיד המופקד על שמירת ערכי העיתונות ובמסגרת זו אף קובע את כללי האתיקה החלים על כלי התקשורת הכפופים לו. בשנים שחלפו התרבו המערכות העיתונאיות וכך גם הגופים המפקחים ושאלת נחיצותה של מועצת העיתונות שבה ועולה. השבוע נכנס לתפקידו המזכ"ל החדש של המועצה, אריק בכר. בראיון לקראת כניסתו לתפקיד מספר בכר לוואלה! על השמירה הקפדנית הדרושה לדעתו הן על חופש העיתונות מבחוץ והן על האתיקה העיתונאית מבפנים.

- השינויים במפת התקשורת הביאו לכך שרוב השחקנים כפופים כבר לרגולציה כלשהי כמו הרשות השנייה למשל. למה בעצם צריך את מועצת העיתונות?

"מועצת העיתונות היא גוף שנתפס כאחד שבאמת מגן על חופש העיתונות בפני התערבות פוטנציאלית של המחוקק. רק כדי לסבר את האוזן, הגוף המקביל בבריטניה הוקם ב-1991, רק אז. היה גוף קודם אבל הוא הוחלף כי הוא נתפס כמשהו לא מספיק. הקמת הגוף באנגליה הייתה בעקבות איום של הפרלמנט, זה בא בעיקר בעקבות נושא הפפראצי, ניגש אליהם השר הממונה ואמר 'אם לא תעשו משהו, אנחנו נתערב'. זה תמיד החשש: אם בבריטניה זה יכול לקרות, מה נאמר בישראל? שהמסורת הדמוקרטית שלנו קיימת בערך 60 שנה, ולכן אני חושב שהחשיבות היא להיות שם קודם כל כדי לוודא שבמסגרת האילוצים שבהם העיתונות הישראלית עובדת כל השנים, אם זה צנזורה ופיקוח כזה או אחר, שלא יהדקו את הפיקוח הזה. הפיתויים קיימים, יש המון פיתויים למחוקקים או לכל מיני קבוצות אינטרס להגביל קצת את העיתונות המעצבנת הזאת שכותבת כל מה שהיא רוצה. זה דבר אחד.

"בצד השני, הנושא של אתיקה, הטמעת והקניית ערכים של אתיקה בקרב חברינו העוסקים במקצוע היא דבר שפשוט אי אפשר להפריז בחשיבות שלו. הגוף הזה במשך שנים רבות באמת היה 'דומיין' של העיתונות המודפסת הקלאסית, בשנים האחרונות, וכוונתי להגביר את המגמה, היא יותר כוללנית כי מפת התקשורת כל כך השתנתה בעת האחרונה בכלל ובעשור באחרון בפרט שאין שום סיבה, למרות שהרגולציה קיימת מצד מועצת הרשות השנייה ועוד, עדיין אני חושב ששותפות בשורות מועצת העיתונות כפי שהיא, תעזור לכולם ואנחנו עושים את זה. רדיו א-שמס הוא הרדיו האזורי הראשון שהצטרף אלינו ואני מקווה שרבים ילכו בעקבותיו. אתיקה עיתונאית היא אתיקה עיתונאית, לא משנה מה המדיום. הכוונה היא למצוא את המשאבים ואת האנשים המתאימים כדי לארגן את אותן השתלמויות שמדי פעם הוצעו אבל לא מספיק. זה אחד התפקידים המרכזיים שאני רואה בתפקיד".

"לתקן עוול עיתונאי באמצעים עיתונאיים"

בכר היה עד לפני שנה עורך חדשות החוץ של העיתון מעריב וכתב העיתון במשך קרוב לעשרים שנה. את דרכו העיתונאית החל בסוכנות הידיעות "רויטרס" וסיקר עבורה, בין היתר, את מלחמת יום כיפור. בשנתיים האחרונות כיהן כגזבר אגודת העיתונאים בתל אביב. הייתי רוצה שכל אחד ירגיש את כובד תעודת העיתונאי בכיסו כפי שאני הרגשתי כשהייתי בן 21 וקיבלתי את התעודה הראשונה שלי" הוא מתאר האידיאל שלו לאתיקה עיתונאית.

"התחושה הכבדה שהכוח שבידי העיתונאי באמת יכול להיות דיספרופורציונלי, הנזק שהוא יכול לגרום לאדם או לחברה עסקית או אנושית אם הוא לא עושה את מלאכתו נאמנה. יש לנו כוח להרוג. והיו מקרים שאנשים קיפחו את חייהם בגלל דיווח עיתונאי. ישמור אותנו אלוהים, שלא נגיע למקומות האלו.

"בבית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות מגיעים דברים לדיון שאתה באמת אומר, איך כתב בשיחת טלפון אחת של כמה אגורות היה נמנע מלגרום בושה לגוף שמולו ונמנע מבושה בעצמו, מונע מעצמו להיתפס כלא אמין גם בעיני מעסיקיו וגם בעיני מקורותיו. כפי שבצבא מלמדים לנצור את הנשק או לפרוק אותו בכניסה לבסיס, פשוט עשה את זה אוטומטית. אם יש לך ספק תתקשר לבן אדם ותוודא את זה, תדאג שתהיה לך התגובה הנכונה לפני שאתה הולך ומשחיר אותו".

- תביעה במועצת העיתונות, כפי שהגיש לאחרונה בנימין נתניהו נגד עיתון מעריב, מצריכה ויתור על תביעה בערכאות משפטיות אחרות. אתם לא חוששים שזה ירתיע אנשים מתביעות בעלות ערך אתי?

"זו בעיה. מצד אחד, עם הנוהל של הגשת קובלנה אצלנו, אנחנו לא רוצים לשמש כלי ניגוח בידי מי מהצדדים. אם הוא מתכוון ללכת לערכאות משפטיות רגילות, הדרך הזו תמיד פתוחה בפניו. אנחנו לא רוצים שיצטייר שאנחנו שם כדי לספק עוד תחמושת לתביעה שתגיע אחר כך לשני מיליון או עשרה מיליון. זהו נוהל שדי מקובל במועצות עיתונות ברחבי העולם. אם אתה באמת חש כנפגע ורוצה לתקן עוול עיתונאי באמצעים עיתונאיים אנחנו הכתובת שלך. אם אתה חושב שמגיעים לך מיליונים אז עשה את זה.

"זו בעיה, מכיוון שבשנים האחרונות מידת שיתוף הפעולה של אמצעי התקשורת, המודפסים בעיקר, באותו נוהל שמחייב אותם לפרסם את מסקנות פסק הדין של בית הדין לאתיקה קצת פחתה. לפעמים קשה להביא אותם לידי פרסום בעניין. מה שאותי מפתיע, משום שבעצם זה שטיפלנו בזה, נתנו לכלי התקשורת את כל האפשרות להתגונן ויש ערכאת ערעורים, חסכנו לו תביעת דיבה שהייתה יכולה להיות הרבה יותר הרסנית. זה דבר שאני מקווה לנסות להסביר. אתה לא יכול לדרוש רק הגנה מצד אחד.

"אם זה מרתיע? השאלה מה כוונתו של הגוף התובע. אם הוא בא להרוויח כסף, אז אין לי במה לשלם לו פיצויים. אם מטרתו העיקרית היא לטהר את שמו בעקבות דיווח שפגע בו, החברים במועצה יצטרכו לחזור לימים שבהם המשמעת הפנימית של פרסום התנצלות הייתה יותר רצינית. כולם מודעים לנוהל הזה ואלה שיקולים של מי שפונים אלינו. יש עדיין יוקרה מסוימת למועצה, למרות שהיא קצת דעכה".

" אסור לנו לערב את המחוקק לטוב או לרע"

- אגודת העיתונאים עוסקת הרבה במעמד העיתונאי, אבל זה נושא שמשליך גם על העבודה העיתונאית והאתיקה העיתונאית. האם יש מקום להתייחסות המועצה לנושא?

"מעמד העיתונאי, במידה מסוימת נגזרים ממנו דברים כמו רמת העיתונאי. ניקח לדוגמה את מערכת החינוך. מורה בישראל, לפני 30-40 שנה, מעמדו היה לאין שיעור יותר גבוה משהוא היום וזה בא לידי ביטוי, משום שהאנשים הטובים אומרים 'למה לי להיכנס לשם'. יש בעיה עם זה, אין ספק. מועצת העיתונות, אין זה מתפקידה לדאוג שמו"ל זה או אחר ישלם משכורות כפולות מכפי שהוא משלם היום לעיתונאיו. אין לנו ספק שאם תנאי ההעסקה היו טובים יותר זה היה מושך ציבור טוב יותר שהיה נשאר לאורך זמן בתחום שלו, משתפשף יותר וכמשתמע הופך לאיש מקצוע טוב יותר. לכן, אם יש איזושהי חפיפה שהיא לעולם לא ישירה, פה היא מתבטאת. אבל אין זה מתפקידה של מועצת העיתונות להתערב בעניין הזה. היינו שמחים אם כל תחום העיתונות היה זוכה לשדרוג, גם במעמד העיתונאי, גם במעמד העיתון עצמו. התדמית של העיתונות ושל התקשורת בכלל בציבור היא לא גבוהה כל כך. קצת השתפרה לאחרונה לפי כל מיני סקרים אבל לא מספיק".

בכר מתכוון להצטרף למאבקו של מנכ"ל אגודת העיתונאים נגד "מתנות" להם זוכים עיתונאים מאנשי יחסי ציבור: "יוסי בר מוחא צודק בעניין הזה והמועצה תתן את דעתה לנושא. אני מתכוון ליזום בדיקה של העניין הזה, משום שעיתונאים הם בני אדם ואני לא אתלה את הדבר בתנאי העסקה שהתדרדרו במהלך השנים במקצוע הזה. הפיתויים קיימים ואנשי יחסי ציבור מנסים לעשות מניפולציות על עיתונאים, הם יודעים איך לעשות את זה. זה מאוד מסוכן, שמעתי במהלך השנים על כל מיני טובין שניתנו, מעולם לא באמירה מפורשת שזה בתמורה למשהו אבל זה נושא מאוד רגיש שאני הייתי רוצה לבדוק אותו ולראות איך אפשר להדק את כללי האתיקה. פשוט כדי למנוע השמת מכשול בפני עיוור. לאחרונה הצטרפו הדוברים כידידי אגודת העיתונאים ויש ממשק בין עבודת העיתונאים לכל מיני ציבורים פריפריאליים. אפשר להגיע בדו שיח לכל מיני דברים שהם 'לא' מובהק. אתה לא שולח לכתב צרכנות גבינה חדשה הביתה. אל תעשה את זה ובטח אל תשלח לו מארז של גבינות חדשות".

- נתקלנו בשנים האחרונות בהתערבות של המועצה בכל הנוגע ליוזמות חקיקתיות, השאלה היא האם המועצה תפנה גם לבעלי הון כמו בעל מניות בזכיינית טלוויזיה שמחליט לא לשדר תחקיר מסוים?

"אחת היוזמות האחרונות של המועצה הוא נושא פרס האתיקה לעיתונאי המצטיין. שם בהחלט יבוא לידי ביטוי האומץ של העיתונאי לעמוד בפני לחצי של בעלי הון. מי שמוכן להתעמת עם בעלי ההון, בצורה הוגנת, תוך שמירת כללי האתיקה, אנחנו נעשה ככל יכולתנו כדי להביא לידיעת הציבור את אומץ לבו וכן לחשוף את הלחצים שתחתיהם הוא נמצא. יש בעייתיות בנושא הזה וזה מביא אותי לשוב לצד של המחוקק. הרי לכאורה, יכולתי לבקש מהמחוקק הגנה מפני הדברים האלה. אבל לדעתי, כפי שאמרתי לשופטת דורנר, אסור לנו במדינת ישראל, שהיא דמוקרטיה צעירת יחסית בה נושא הפרדת הרשויות הוא מאוד אמורפי ממילא, אסור לנו לערב את המחוקק לטוב או לרע.

"שוחחתי לאחרונה עם חברי הכנסת החדשים, עמיתינו למקצוע לשעבר, ניצן הורוביץ, דניאל בן סימון ואחרים כדי להקים לובי חופשי וזה נושא שאני מנסה לקדם כדי לוודא שבצד הזה לא תהיה חקיקה לטוב או לרע. אני לא רוצה הגנה מפני המחוקק מפני שברגע שאתה מטשטש את הגבולות בין המחוקק לבין העיתונות אז היום הם יתנו לך ומחר הם יבואו לבקש. לא רוצה. בעיתונות עדיין יש פלורליזם במידה כזאת שאם בעל הון אחד מחזיק במניות בכלי תקשורת עדיין יש פלורליזם. לומר שכל עיתונאי מוגן מלחצי של טייקונים גדולים במשק? ודאי שלא. מי שיבוא אלינו בתלונה על העניין הזה אנחנו נעשה ככל יכולתנו כדי לנסות לטפל ולמנוע. התפקיד שלנו הוא להגן על עיתונאים.

"אחת היוזמות שאני מתכוון להקדיש לה זמן היא שיתופם של יותר כלי תקשורת בשפה הערבית במועצה. הם לא שם מספיק. אני שמעתי שביום שלמחרת הבחירות צוות של ערוץ 2 לא הורשה להכנס למסיבת עיתונאים של מפלגת 'ישראל ביתנו' שהתקיימה בצפון. זה היה לפני שנכנסתי לתפקיד אבל אין דבר כזה שעיתונאי לא יוכנס למסיבת עיתונאים, ערבי או לא ערבי. אני רוצה שלכל אחד יהיה את מספר הטלפון שלי ואני אענה בכל שעה, שיספרו לי דברים כאלה ואנחנו נעשה בירורים בעניין הזה.

- "אני מאמין"?

"חוסר פשרות בהגנה על הציפור העדינה הזאת שנקראת עיתונות בישראל. זה מקור לגאווה אצלנו, מדינה שחיה במצב חירום מרגע לידתה ולא יכלה להרפות ממנו, עדיין יש בה עיתונות מצוינת. הנגישות לכל הרבדים של החברה הישראלית היא פשוט מופלאה. גם העיתונות הזרה עם כל הביקורת עלינו, בשיחות עם חברים כולם מציינים את זה לזכותנו. על זה מועצת העיתונות חייבת להגן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully