וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמש דעות, חמש דקות

ענת קם

18.3.2009 / 13:12

בכירי רשות השידור בדיון על כללי האתיקה: יש לאפשר למגישים בתכניות האישיות להביע את דעתם, לא כולל יומני חדשות

מליאת רשות השידור קיימה השבוע דיון בנושא הבעת דעה על ידי כתבים ומגישים ברשות כחלק מניסוח הקוד האתי החדש של הרשות. ועדת האתיקה בראשות עורך הדין ד"ר יובל קרניאל עמלה מזה למעלה משנה על ניסוח קוד אתי שיחליף את קוד נקדי הוותיק, שנתפס ברשות כאנאכרוניסטי ולא רלוונטי לעידן של ריבוי ערוצים. בקוד נקדי יש איסור חמור על הבעת דעה מאחר שעל פי המסמך השידור הציבורי חייב להיות אובייקטיבי ואנשי המקצוע צריכים להמנע מהבעת דעה. עם זאת, בתקופה האחרונה עולים קולות ברשות לאפשר לעיתונאים ומגישים לספק גם עמדות במסגרות מסוימות והנושא הובא לדיון במליאת הרשות. בדיון השתתפו מנכ"ל הרשות מוטי שקלאר ורבים מבכירים העיתונאים ברשות, בהם מנהל קול ישראל בפועל אריה שקד, מנהל הטלוויזיה בפועל משה מצליח, איילה חסון, ירון דקל, אריה גולן, יואב קרקובסקי ועוד.

רוב הנוכחים בדיון הסכימו על כך שבמציאות התקשורתית של היום יש לאפשר התבטאויות אישיות. ועדת האתיקה של מליאת הרשות הציעה לאפשר זאת בתכניות האישיות ולא ביומני החדשות, שנתפסים בציבור כתכניות אקטואליה בלבד. איילה חסון טענה בדיון וזכתה להסכמת מנכ"ל הרשות כי "יומן" המשודרת בימי שישי בערב בהגשת חסון ובן כספית היא תכנית אישית. עם זאת, מהדורות "מבט" ויומני החדשות ברדיו אינם תכניות אישיות.

סיבה נוספת לדרישת השינוי היא התחרות שערוץ 1 מתמודד איתה, לאור העובדה שבערוצים המסחריים מתאפשרת הבעת דעה במסגרות מסוימות. הנושא הזה לא עמד במרכז הדיון, אולם ברשות מבינים היטב כי עיתונאים בולטים וטאלנטים של הרשות עלולים לעזוב אם יאפשרו להם לבטא את דעתם במקום אחר.

אחד המתנגדים למהלך היה נציב תלונות הציבור ברשות, אלישע שפיגלמן, שהזהיר כי צעד כזה מסוכן ויש לבצעו בזהירות. חשש נוסף שעלה בדיון הוא שמרגע שעיתונאים יבטאו את דעתם זה עלול להשפיע על העסקתם או פיטוריהם ולגרום לפוליטיזציה ברשות.

הקוד האתי החדש של רשות השידור יושלם בשבועות הקרובים ועם סיום ניסוחו הוא יובא לדיון ציבורי פתוח. עורך הדין קרניאל, יושב ראש ועדת האתיקה של הרשות המוביל את מהלך ניסוח הקוד המחודש, מרצה לאתיקה בחוג לתקשורת של המרכז הבינתחומי בהרצליה והיה בעבר היועץ המשפטי של מועצת העיתונות וכן של הרשות השנייה, שם השתתף בניסוח הקודים האתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully