וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תלונות בלתי נתפסות

ענת קם

23.3.2009 / 12:37

נציב תלונות הציבור של הרשות השניה מפרסם את הדו"ח לשנת 2007: תחקיר הפדופילים, נמרוד הראל ו"הדבר הגדול הבא" מככבים

דו"ח נציב תלונות הציבור של הרשות השניה לשנת 2007 מראה על ירידה משמעותית במספר התלונות ביחס לשנת 2006. בנושאי טלוויזיה הוגשו 2,051 תלונות לעומת כ-3500 ב-2006. בנשואי רדיו 53 תלונות לעומת 67 ב-2006. גיורא רוזן, נציב תלונות הציבור ברשות השניה הסביר את הירידה בכך ש-2007 הייתה שנה ללא אירועים שנויים במחלוקת דוגמת המלחמה או ההתנתקות. שני הנושאים העיקריים אשר בעניינם התקבלו פניות הם תוכן התכניות, מדיניות השידור של הרשות השניה ותוכן הפרסומות. השנה התקבלו לראשונה גם 13 תלונות בנושא תוכן שיווקי.

ערוץ 10 (המשדר שבעה ימים בשבוע) קיבל את מספר התלונות הרב ביותר, 211, בעוד שרשת זכתה ל-199 וקשת ל-136. באופן יחסי לנתוני הצפיה זכתה חברת החדשות של ערוץ 2 ל-141 תלונות לעומת 69 תלונות נגד חדשות 10.

מתוך התלונות שהתקבלו, 489 נמצאו צודקות על ידי הנציב או הזכיין כלפיו הופנתה התלונה. 1,476 מהתלונות טופלו במסגרת הבנות בין הפונים לנשואי התלונה.


טלוויזיה: מנמרוד הראל עד פרשת קצב

התלונות העיקריות באשר לתוכן התכניות נגעו להתבטאויות בלתי הולמות בתכניות סאטירה דוגמת "ארץ נהדרת" ו-"מועדון לילה" וכן לתכניות בידור כ-"בלתי נתפס" ו-"הדבר הגדול הבא" והשפעתן על קהל הצופים.

66 תלונות שעסקו במדיניות השידורים של הרשות השניה עסקו בשידור פרק של "בלתי נתפס" בו תפס אחד מעוזריו של נמרוד הראל קליע של אקדח בשיניו.

בין הדוגמאות האחרות שמציג הנציב לתלונות שהתקבלו בתחום תוכן התכניות ישנן הסדרה התיעודית של ערוץ 10 "חלומות אסורים" על חיי אסירים בבתי כלא בארץ. התלונות טענו כי שידור הסדרה פוגע בקרבנות פשעי האסירים. הנציב אישר את המשך שידור הסדרה וציין כי יתרונה דווקא במחלוקת שהיא מעוררת. תכנית נוספת היא "הדבר הגדול הבא" של רשת, אשר נטען כי רמתה נמוכה, היא משתפת ילדים בתכנית שאינה לרמתם ויחס השופטים למתמודדים אינו הולם. נציב ציין כי על הרשות השניה לשקול לאלתר את המשך שיתופם של ילדים בתכנית. .

בין הדוגמאות לתלונות שהופנו כלפי תכני חדשות מציג הנציב את תחקיר הפדופילים של חדשות 10. הנציב מציין לחיוב את התחקירים והעבודה החדשותית אולם מציין כי היה צריך להקפיד על סימון וסיווג התכנים שאינם הולמים לצפיית ילדים. בנוסף, ציין הנציב כי שיתוף הפעולה המלאכותי עם המשטרה עורר סוגיות אתיות לא פשוטות. בנוסף, מציג הנציב את סיקור פרשת משה קצב ככזו שקיבלה תלונות רבות, בעיקר כאלה שטענו כי התקשורת חורצת את גורל קצב טרם משפטו, אימצה את גרסאות המתלוננות ולא אפשרה סיקור הוגן. הנציב קבע כי התקשורת אינה מכוונת את פעולותיה כדי להפליל את הנשיא לשעבר.

פרסומות: הבעיה עם לחם הקודש

ב-2007 חלה עלייה במספר התלונות הקשורות לתוכן הפרסומות. רוזן כותב בדו"ח כי לאור העלייה נראה שיש צורך לערוך בחינה מחודשת של המנגנון שהוקם בעקבות החתימה על הקוד האתי בין הרשות השניה, המפרסמים והפרסומאים.

עיקר התלונות בנושא נגעו לתכנים שאינם הולמים לשעות הצפייה של ילדים וכן לרב תרבותיות ופגיעה ברגשות מיעוטים. כך לדוגמה מצוין בדו"ח כי הפרסומת לגלולת פוסטינור, "היום שאחרי", בה מוצג כומר המחליף את לחם הקודש בטקס המיסה בגלולה, זכתה לביקורות ותלונות רבות. עם זאת, חלה ירידה משמעותית בתלונות על פרסומות בעלות תוכן מיני בוטה.

רדיו: יותר מלל, יותר תלונות

2007 היתה שנה טובה גם לתחנות הרדיו האזורי שזכו לפחות תלונות מ-2006. עיקר התלונות עסק בתוכן התכניות ובפרסומות. הנציב מציין כי מרבית התלונות נוגעות לתכניות מאזינים. התחנה האזרוית "רדיו לב המדינה" קיבלה יותר מרבע מכלל התלונות בשנה זו, 14 במספר, וזאת בשל ריבוי תכניות המלל. הנציב מציין: "ככלל, כמות התלונות של המאזינים לרדיו נמוכה באופן אבסורדי, וכפי שציינו בעבר לא אחת, מצב זה נובע להערכתנו מהעדר פרסום על קיומו של נציב התלונות". עיקר התלונות בנושאי תוכן תכניות עסקו בהתבטאויות לא הולמות, התנהגות מראיינים ואתיקה עיתונאית.



טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully